Ga naar inhoud

Wel castereren, niet castereren?


iloveballoo

Aanbevolen berichten

Heey bunny bunchers

Mijn FHtje x dwerg is best wel dominant, ze heeft inmiddels haar eigen stoel geclaimt en als iemand erop gaat zitten wordt ze helemaal gek. ( Stampen, blazen, aan de tralies van haar hok knagen, enz)

Ze heeft soms ook last van haar hormonen, ze bouwt nesten zonder haar, dat wel en ze rent rondjes om mijn voeten, heel hard knorrend.

Omdat ze maar rond de 3 kilo weegt, maak ik me best wel een beetje zorgen.

Heeft iemand trouwens goede ervaringen met dierenkliniek Stratum en dierenkliniek Gestel of iets omstreeks Eindhoven??

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn dames wel castreren (althans, heb dat laten doen) om te voorkomen dat zij problemen met hun baarmoeder kunnen krijgen op latere leeftijd. Ook vind ik het, voor het konijn, voor haar vriendje en ook voor mijzelf prettiger dat ze niet zo'n last heeft van haar hormonen. Op zich ben ik dus zeker ook voor wél castreren.

Maar castratie is niet "de" oplossing voor alle probleemgedrag. Ja, het helpt waarschijnlijk tegen het nestenbouwen, misschien tegen het rondjes om je voeten rennen, misschien tegen het territoriale gedrag.. Maar dat hoeft niet. Je kunt het proberen natuurlijk, maar ik denk niet dat je na castratie opeens een heel lief, braaf konijntje hebt. Dominantie zit ook in het karakter. Bovendien beschrijf je probleemgedrag (stampen, blazen, tralieknagen) dat heel goed andere oorzaken kan hebben. Hoe groot is haar hok bijvoorbeeld? Hoe vaak/lang mag ze daar uit? Heeft ze een vriendje?

Ik raad castratie zeker niet af, maar wel als oplossing voor dit probleem. Haar hormonen zullen waarschijnlijk wel een rol spelen en het is daarom echt geen gek idee, bovendien is het om medische redenen op zich ook niet af te raden, maar ik denk niet dat het echt alles gaat oplossen.

En waarom maak je je zorgen om haar gewicht? Hoe oud is ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan toch eerst eens gaan achterhalen waarom ze zo dun is. Wat voer je haar? Is ze al eens ontwormd? Wat zegt de dierenarts er van? Ze is te jong om te castreren (minimaal zes maanden) en ze is dus blijkbaar ook neit in de conditie voor een castratie.

o en Nico rent ook heel vaak om me voeten heen met een heel knorrend geluid.

hier staat dat dat seksuele opwinding is, maar dat heeft hij toch niet bij mij?

Jawel hoor. Maar het is niet zo handig om dit soort vragen in het topic van iemand anders te stellen, dat is ook een beetje verwarrend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook twee voedsters kopen maar ik mag ook niet laten castreren van mijn ouders althans heb ik bang dat een van de twee ook problemen zal krijgen met de baarmoeder, zie je het op tijd als ze het heeft? Of sterft ze gewoon plots?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan wat je op tijd noemt. Als ze last krijgen van baarmoederontstekingen kan je dat wel merken. Maar dan is er al veel aan de hand.

Bij mijn voedster had ik niks gemerkt en bleek pas bij de castratie dat het wel mis was met haar baarmoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .