Ga naar inhoud

Dwangvoer wilt hij niet en valt af!!! Pasteurella


SuuS0611

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Ik heb een gecastreerde mannetjes konijn van 3 á 4 jaar oud (hangoortje). Hij heeft sinds 2 weken last van Pasteurella. Hij krijgt antibiotica (ik weet even de naam niet, heb ik niet bij de hand) en kreeg pijnstillers Carprofen.

Zijn koppie staat scheef, wast zichzelf, loopt sinds twee dagen weer weg van me als ik hem wil pakken (normaal gedrag dus voor hem), eet groente, fruit, hooi, biks....

Toch blijft hij afvallen. Hij is in twee weken tijd van 1708 gram naar 1593 gram gegaan...

Ik ben sinds een week aan het dwangvoeren (recovery van SS) 4 keer p.d. 5 ml...

hij bleef toen even stabiel met zijn gewicht (rond de 1618 gram). Maar sinds gisteren wilde hij dit absloluut niet meer. Hij doet niet wild of zo, maar ik stop het in zijn mond en laat het er gewoon zitten...

Nu is hij in 1 dag van 1618 gram naar 1593 gram afgevallen... Hij eet dus zelf duidelijk niet genoeg...

Wat kan ik nou doen?? Ik word een beetje radeloos. Ik wil hem niet kwijt, maar hij moet toch zelf ook zijn best doen...

Hebben jullie een idee, tips?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is hij niet héél veel afgevallen. Het kan ook zijn dat hij de vorige keer wegen net veel gegeten had, en nu juist net geplast. Hij moet natuurlijk wel weer bijkomen, maar ziek zijn (en herstellen) kost ook veel energie. Antibiotica is nooit prettig voor de darmpjes bovendien. Het heeft ook wel eventjes tijd nodig.

Wat voor brokjes krijgt hij en hoeveel geef je hem daar nu van? Ik zou liever meer brokken geven dan zo veel dwangvoeren. Stress is ook niet goed voor hem. Wat doet hij als hem de Science Recovery gewoon voor zet? Papje klaarmaken en in een bordje doen? Veel konijnen eten het dan ook wel. Al vinden ze Critical Care vaak lekkerder, misschien dat je dat kunt proberen? Dat is ook dwangvoer.

Ik heb hier nu ook een konijntje zitten dat moet aankomen (maar wel een stuk meer dan jouw ventje helaas) en die kan ook niet goed eten (olifantstandjes). Hem geef ik Science Selective (Junior) brokken en een aantal keer per dag Critical Care. Hij eet dat gewoon zo op. Ik rasp zijn groenvoer (wortel, beetje komkommer gisteren) en ik gooi daar ook Critical Care door. Ziet er ontzettend goor uit maar meneer heeft het helemaal opgegeten.. :P

En wat wij in de opvang doen is konijnen die aan moeten komen Science Selective Junior geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie!

Okee, ik wist niet dat antibiotica niet prettig is voor zijn darmpjes... Wel logisch natuurlijk. Het is best wel zware antibiotica als ik de dierenarts moet geloven (en natuurlijk geloof ik die ;).

Hij krijgt met zijn vriendinnetje gemengde brokjes (onbeperkt, maar wordt nooit helemaal opgegeten en zij zijn allebei niet dik of hier aanleg voor) met daardoor heen Science Selective voor volwassenen. Met 1 blaadje witlof voor ieder, wortel onbeperkt, hooi onbeperkt, schoon vers water onbeperkt en een kwart appel. Wat ze niet opeten gooi ik weg. Dus er blijft geen oud eten in hun verblijf liggen.

Ik ben blij dat je zegt dat hij niet heel veel is afgevallen.. is dacht dat dit kei veel was...

Maar ja, ik wil zo graag dat hij aankomt... zeker omdat ik over 2 weken op vakantie gaat en zij gaan naar een verblijf waar ze geen verstand hebben van konijnen...

Maak me zorgen om hem.. het is zo'n lieverd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet erg verstandig om een konijn onbeperkt gemengd voer te geven. Ze kunnen selectief gaan eten en van bepaalde voedingsstoffen veel te weinig binnen krijgen, terwijl ze van anderen juist te veel hebben, calcium bijv, iets dat voor véél ellende kan zorgen. (Ik spreek uit ervaring, ik dacht ook dat het geen kwaad kon, mijn konijn was ook niet te dik.. Maar toen hij zes jaar was (en ik inmiddels al andere brok gaf) is hij er heel ziek van geworden.) Je geeft daarnaast ook vrij veel wortel en appel.. Dit is allemaal niet zo gezond. Ben je er zeker van dat ze goed op gewicht zijn? Er zit allemaal zo veel suiker in, iets wat ook niet goed is voor de darmpjes trouwens.

Ik zou ze zelf overzetten op Science Selective als jou was, voorlopig mag hij wel extra hebben en als ie straks weer helemaal ok is toch beperkt(er) gaan voeren. Eten ze wel goed hooi??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze altijd gewoon brok gegeven (dus geen gemend voer), dit ging prima. Toen ben ik 1 keer overgestapt naar gemengd voer (om een reden die ik nu niet meer weet) en nu willen ze de "gewone" brokjes niet meer eten... Dus toen ben ik hier maar mee door gegaan..

Nu moet ik zeggen dat ze een halve winterpeen krijgen, maar die eten ze meestal niet helemaal op.. vandaar onbeperkt...

Maar wat je nu zegt, dat wist ik niet...

Het vrouwtje eet gigantisch veel hooi.. het zieke mannetje heeft nooit zoveel veel hooi gegeten als het vrouwtje... hij is meer van de wortel... het vrouwtje weer niet...

Ik dacht dat wortel enzo gezond was... hmmm... zet me aan het denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze niet over willen op een gewone brok, komt waarschijnlijk omdat je vrij veel geeft: Je geeft ze genoeg keuze. Ze hoeven geen honger te lijden als ze de biksjes niet eten. Door ze een beperkte portie te geven (25 gram/kg) en niet te veel extra's maar vooral veel hooi, hebben ze geen keuze: Of brok en/of hooi, of hooi, of niks. Voorlopig zou ik eerst zorgen dat je ventje weer helemaal ok is, maar misschien dat het daarna toch verstandig is om het dieet eens onder de loep te nemen. En het is niet zo dat je geen groente meer kunt geven ofzo, dat past heel goed in een gezond dieet. Maar andere groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheef kopje & afvallen kan ook wijzen op E.Cuniculi.

Ook door wormpjes kunnen konijnen afvallen.

Nu kan AB idd een aanslag op de darmpjes hebben, waardoor hij mss afvalt.

Naast dat hij uit zichzelf eet, dwangvoer je hem ook?

Mss wilt hij het daarom niet doorslikken, omdat hij al vol zit.

Uit jouw berichtjes maak ik op dat hij verder wel goed eet.

Mss kun je een paar keutels naar de DA brengen voor een keutelonderzoek?

Overleg anders eens met de DA of Panacur een optie kan zijn, als je wilt :)

Dit is een ontwormingsmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou heel goed kunnen dat het komt omdat ik te veel keus geef... Want die geef ik ze inderdaad. Ik heb er inderdaad wel eens aangedacht om ze een keuze te geven... Of brok en/of hooi, of hooi, of niks.. maar ik was bang dat ze dan niet meer zouden eten en dan krijg je het probleem van die darmen weer... dus ik durfde dat niet.. Wat zouden dan betere groentes voor hun zijn? Want dat zou ik nu natuurlijk al mee kunnen beginnen omdat op te bouwen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens twee verschillende dierenartsen is Pasteurella geconstateerd... Waarom twee verschillende DA? De eerste keer dat ik ging was op een zaterdag en mijn eigen dierenarts had geen dienst. Ik dacht ook aan EC omdat ik al eerder een konijntje hier aan verloren ben... Maar voor hun was het duidelijk dat het Pasteurella is.

Dus het kan ook zo zijn dat door de AB hij misschien afvalt... Ik geloof niet dat hij wormen heeft...

Ja hij eet uit zichzelf en dwangvoer hem. Ik heb dat nu een dagje niet gedaan (dwanvoeren) maar toen was hij dus in 24 uur van 1618 gram naar 1593 gram uitgevallen. Ik had de hoop dat hij het nu zelf kon... Hij eet wel, maar kennelijk niet genoeg...?

Ik heb zelf eergister nog naar de keutels gekeken, maar dit waren goede mooie konijnenkeutels... wat kan een DA hiermee? Ben zeer benieuwd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een DA zou ze onder de microscoop kunnen leggen & kijken of er wormpjes in zitten.

Maar dan moeten het wel verse keutels zijn ;)

Als 2 DA's Pasteurella geconstateerd hebben, dan zal hij dit idd hebben.

Mss dat de Pasteurella-bacterie veel energie van 'm vergt, waardoor hij afvalt.

Maar ik ben geen dierenarts. Anders zou ik even naar de DA bellen als ik jou was & aangeven dat hij ineens zo afvalt.

Kijken wat zij ervan zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi jrjsieben,

Hij had een "snot" neus. Er kwam geel/groen pus uit zijn neus, hij nieste en zijn pootjes waren nat van de pus. In zijn oren vonden ze ook een hoop pus terug (middenoorontsteking). De pus die gaat via de buis van Eustatius via zijn neus eruit. Een konijn heeft een spier lopen tussen zijn oren en deze schijnt hierdoor ook aangetast te kunnen worden, waardoor zijn kopje scheef gaat staan.

Hij heeft ook het besef van boven en onder. Dus als hij om valt (bijvoorbeeld als ik hem terug zet in zijn hok) dan staat hij ook weer snel op.

Ik heb het idee dat ik nog iets vergeet... maar ik weet het even niet meer.

aangepast door SuuS0611
Link naar reactie
Delen op andere sites

De combi pasteurella/scheef kopje is volgens mij niet heel uitzonderlijk hoor. Je kunt inderdaad even met de dierenarts overleggen, maar verder moet het denk ik ook even tijd hebben. Zolang hij goed eet, zou ik me niet te veel zorgen maken. Ik zou nu nog niet te drastische aanpassingen doen in hun dieet, niet voor hij hersteld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie,

Nee ik geloof ook niet dat het heel uitzonderlijk is.. mijn dierenarts zei ook dat dit een kenmerk is. Ook kom ik het overal tegen op internet. Neemt niet weg dat ik ook dacht aan EC.

Denk je echt omdat hij nog goed eet, dat het nog goed kan komen? Hoop het zo!! Niet dat ik de hoop heb opgegeven, maar ik ben er wel zo bang voor...

Maar ik zal momenteel inderdaad niets gaan veranderen.. alles wat hij eet, eet hij.. maar als hij weer helemaal de oude is, zal ik zeker kijken wat ik allemaal kan gaan verbeteren...

Hij kan trouwens (of liever gezegd durft niet..) niet van het trapje af om naar beneden te gaan... Hij wil het wel, maar hij doet het niet.. Ik denk vanwege zijn slechte evenwicht. Nou ja, slecht slecht... hij kan nog huppelen en zo... maar als hij te wilt doet dan kan hij wel omvallen... Hoop dat dat wel weer terug komt, of dat hij er weer vertrouwen in krijg. Ik denk zelf dat hij moet wennen aan de nieuwe situatie (scheefkopje)... want zijn koppie zal nooit meer helemaal recht komen te staan.

aangepast door SuuS0611
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat adviseren jullie nu? Doorgaan met dwangvoeren? Zoja, hoeveel en hoevaak? Of hem gewoon laten eten... zijn eigen gang laten gaan...

Ik hou zijn gewicht natuurlijk wel in de gaten... wat zeggen jullie dat hij echt minimaal moet wegen? Het is gewoon een standaard hangoor konijntje... Maar wel een lief standaard hangoor konijntje ;)

aangepast door SuuS0611
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor rasloze konijntjes moeilijk om een minimum vast te stellen. Je zou even aan de dierenarts die hem gezien heeft na kunnen vragen wat die er over denkt.

Heb je al geprobeert om hem dwangvoer van een schoteltje te geven? Dat zou ik wel doen, als hij dat niet eet dan zou ik voorlopig even zonder dwangvoer doen. Als hij dan af blijft vallen toch maar weer beginnen.

IMG_4307.JPG

Ibbel vindt dwangvoer zo lekker dat hij het zonder dwang eet.. ;-) (en hier zit dus nog geraspte wortel door)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de uitleg

Heb in mijn naaste omgeving 10 maanden met tussen pozes dat het wat beter ging aan getobt met een konijn

Die had ook snot

Maar er is nooit een kweek uit het neusje genomen

Maar het was een twijfel geval astma snot allergie ?

Maar nooit een scheef hoofdje

Hoi jrjsieben,

Hij had een "snot" neus. Er kwam geel/groen pus uit zijn neus, hij nieste en zijn pootjes waren nat van de pus. In zijn oren vonden ze ook een hoop pus terug (middenoorontsteking). De pus die gaat via de buis van Eustatius via zijn neus eruit. Een konijn heeft een spier lopen tussen zijn oren en deze schijnt hierdoor ook aangetast te kunnen worden, waardoor zijn kopje scheef gaat staan.

Hij heeft ook het besef van boven en onder. Dus als hij om valt (bijvoorbeeld als ik hem terug zet in zijn hok) dan staat hij ook weer snel op.

Ik heb het idee dat ik nog iets vergeet... maar ik weet het even niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom weer even om raad vragen.

Ik geef mijn konijntje nog steeds antibiotica (kuur van 18 dagen, 2x p.d.)... Hij wast nog steeds zichzelf, huppelt, eet en is actief...

Maar hij valt zo af... Bijna drie weken geleden woog hij 1708 gram... vanochtend 1513 gram...

Wat kan ik nou toch doen... Enig idee? Ik doe hem niet dwangvoeren omdat hij zelf eet. Ik heb hem gedwangvoerd, maar dan viel hij net zo hard af... Ik had het idee dat hij dan zelf niet zoveel hoefde te eten want hij kreeg toch wel van mij... En heb liever dat hij het dan zelf doet...

Wat is jullie mening over mijn verhaal? Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem ook niet meer dwangvoeren en lekker zelf laten eten.

Dat hij afvalt is logisch, zijn lichaam is bezig met beter worden, en steekt daar dus de energy in. Bijna alle voedingsstoffen die hij binnenkrijgt gebruikt hij om beter te worden, dus vandaar dar hij afvalt.

Het is echt een rotziekte, pasteurella, maar met veel geduld en liefde kan hij er echt wel bovenopkomen. En zo te lezen doe jij er alles aan, dus nu gewoon volhouden, in de gaten houden en de kuur afmaken. Vooral niet eerder stoppen met de kuur, want dan blijven juist de sterkste bacterieen over, en die gaan zich dan weer vermenigvuldigen, wat hem zieker maakt dan voorheen.

Heel veel succes en sterkte voor je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .