Ga naar inhoud

Vragen te stellen aan de DA voor castratie voedster


Cleo en Jackson

Aanbevolen berichten

Hoooi BB'ers!

Ik ga morgen de DA bellen, en vrijdag voor de entingen naar mijn DA.

Ik wil ook overleggen hoe en wat met castratie van mijn voedster want ik merk aan alles dat ze erg veel last van haar hormonen heeft, vooral haar ventje moet het ontgelden, hij wordt bereden en daarbij ook kaalgeplukt, maar inmiddels is er ook een wondje te zien :( (hij is natuurlijk al geholpen).

Mijn DA staat op de KK lijst van BB.

Wat moet ik allemaal vragen aan de DA?

Ik had zelf dit tot nu toe:

Hoevaak castreren jullie voedsters?

Werken jullie met gasnarcose?

Wat is de nazorg? en welke pijnstillers krijg ik mee?

Hoe lang moet ze blijven?

halen jullie zowel de eierstokken als de baarmoeder weg?(ivm baarmoederproblemen)

Wat moet ik nog meer vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter vragen met welke narcose werken jullie. Dan draai je de vraag om ipv dat je zelf antwoord geeft.

Misschien ook niet verkeerd om te weten, zijn er al eens konijnen overleden tijdens of na de ingreep?

Wat kost het? Zit er nacontrole inbegrepen?

Hoe wordt het gehecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

(hoe moet het gehecht worden?!)

Ik weet van een vriendin dat ze bij rammetjes nacontrole doen.. maar goede vragen en ook goede tip wat betreft de narcose..

zijn er al eens konijnen overleden, klinkt wel erg wantrouwend.. maar is misschien wel een goede vraag..

Mijn voedster is trouwens net een jaar oud(een jaar en 2 weekjes)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb het gewoon aan mijn DA gevraagd hoor of er konijnen overleden zijn. Er bleek er 1 overleden te zijn, maar niet aan de ingreep maar aan een hartstilstand waarschijnlijk door de stress. Mijn DA was hier heel open over en dat geeft me ook wel vertrouwen.

De meeste DA hechten onderhuids en dan nog bovenhuids.

Dan is het dus niet zo'n ramp als je voedster er een paar bovenhuidse hechtingen eruit bijt.

Bij mijn voedsters zat er overigens een eilandpleister op de wond waardoor ze er helemaal niet aan kunnen komen.

Een jaar oud is een mooie leeftijd voor een castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja de entdatum heb ik al vastgesteld op vrijdag(afspraak etc)... wel slim niet slim? En de castratie moet nog in overleg maar wil wel snel gezien dr gedrag nu wel erg lang aanhoud en hij er ook een wondje van heeft :(

en ik wil ook eerst zeker weten dat ik mijn nijntje aan hen toevertrouw natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx ga ik dat doen... het komt vast allemaal goed, er zijn geen wereldse problemen, ze vechten niet en doen nog lief.. Cleo is ook nog gewoon normaal naar ons toe alleen t manneke mag wat mij betreft wel een keer een van zich af bijten(liever niet letterlijk) maar laten weten dat t niet zo lief is wat ze doet zou wel handig zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie voedster vragen aan de DA.

Wat denken jullie? ik vond het wel goed klinken maar hoor graag ook jullie mening.

Ik heb de assistente gesproken maar kon ook zo de DA bellen als ik nog meer vragen had en morgen ook verdere vragen stellen.

Wat voor narcose werken jullie mee?

Eerst per injectie(pijnstilling & antibiotica) en dan met isoveraan (gas) dit is pas in de OK.

Hoe vaak castreren jullie voedsters?

Vrij vaak, iedere maand wel. Maar is onregelmatig.

De DA heeft 30 jaar ervaring.

Hoe vaak gaat het mis?

Hier is het de afgelopen jaren niet mis gegaan behalve met konijnen die helaas al ziek waren.

Hoe is de nazorg?

We voeren hier al critical care(dwangvoer) als ze zelf niet eet, soms moet dit thuis nog doorgezet worden, als u hier geen tijd voor heeft blijft ze langer hier. Als ze nog niet eet en keutelt moet ze een nachtje blijven. En als haar temperatuur te laag is, wat we constant inde gaten houden gaat ze nog in de couveuse. Verder krijgt u metacam en bytril mee (pijnstilling en antibiotica)

Na 3 dagen is het ook de bedoeling dat je terugkomt voor een nacontrole.

Halen jullie zowel baarmoeder als eierstokken weg?

Bij voedsters ouder dan 6 maanden halen wij beiden weg.

Wat zijn de kosten? Nou die weet ik dus nu ongeveer, en zijn geindexeerd op konijn van 2 kilo(Cleo is lichter maar dit is dus ongeveer de prijs)

Hoe wordt er gehecht?

Onderhuids, met oplosbare hechtingen. Er wordt verder niet gelijmd of bovenhuids gehecht. Hiermee hebben ze nog nooit een konijntje terug gehad, en ook zelden katten.

Entingen en castratie is geen probleem rond dezelfde periode.

Echter met haar hormonale gedrag kan er veel bloed zijn dus moet ik morgen nog even met de DA overleggen hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antibiotica is niet nodig. Mag wel natuurlijk, maar wordt bijna nooit gedaan.

Ik zou ook vragen of je ciseral mee krijgt, dit is darmstimulans. Dit blijkt toch vaak nodig te zijn.

Verder klinkt het goed.

Mijn DA geeft ook eerst twee injecties en dan pas gasnarcose, dat is minder stressvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okaay, ja er is dus ook een narcoseprik, heb even op de site van wilhelminapark gekeken en daar doen ze dat ook(volgens de website) prikje in het oor. een vriendin van mij(paraveterinair) gaf aan dat dit meestal zo gaat.

ciseral, ik zal er naar vragen is dit echt nodig of alleen nodig wanneer ze niet eet of keutelt??

bedankt voor de reacties iig en zal eventueel vragen naar ciseral..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okaay maar wanneer moet je cisaral gebruiken dan? ik zal er iniedergeval naar vragen als ik er morgen ben.

Ik begrijp het van de gasnarcose is ook wat ik gelezen had. maar (helaas) beide KK DA in de buurt doen het op deze manier.

Ik heb de KK DA van deze praktijk nog niet eerder gezien omdat ik de konijntjes pas kort(bijna een jaartje & bijna half jaartje) heb en de vorige keer de entingen door een andere DA werden gedaan. Ben wel benieuwd. De assistentes helpen mij iniedergeval super goed, zowel via de telefoon als ook de vorige keer tijdens de enting.

En weer super bedankt voor de info Amatjuh en Dollie!

aangepast door Cleo en Jackson
verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is gas incombinatie met wat anders net zo veilig alleen zijn ze iets minder snel wakker, dus het maakt ook niet zo uit. Lijkt me dat je prima zit bij deze DA.

Cisaral gebruik je als het konijn niet eet en/of keutelt om de darmpjes op gang te krijgen/houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fleurtje 1985 en Amatjuh

Als ze niet eet of keutelt kan ze blijven, als ik zelf niet de tijd heb om te dwangvoeren kan ze ook blijven.

Als ze niet eet en niet keutelt moet ze zelfs een nachtje blijven.. Begreep ik gister van de assistente.

Vanaaf hoor ik weer meer en maak ik misschien ook al een afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .