Ga naar inhoud

Fungus' EC: update


Volucria

Aanbevolen berichten

Ik wou dat ik er een positievere update van kon maken, maar dat zit er echt niet in :(

Ik denk dat Fungus moegevochten is. Tot eergisteren ging alles nog goed, hij kreeg zelfs terug een beetje kracht in zijn achterpoten, hij liep rond in de ren, speelde met het wilgenspeelgoed (wat hij vroeger nooit deed) en at veel hooi. Ik was er dus van overtuigd dat alles weer goed zou komen. Helaas...

Een paar weken geleden al heb ik de golfplaat van de ren gehaald, zodat de zon binnenkon. Veel regenen deed het niet toch niet meer, en als het toch zou regenen kunnen de beestjes altijd beschutting zoeken onder het nachthok. Gisteren kwam ik thuis van school en had het veel flinker geregend dan ik verwacht had; tot mijn verbazing zat Fungus met z'n kop onder de loopplank en de rest in de regen, helemaal doorweekt... Heb hem afgedroogd en teruggezet, hij dook meteen onder de wilgenbrug. Tegen de avond rilde hij, dus zette ik hem in het nachthok met een warmwaterkruik (hij geraakt zelf het loopplankje niet op) zodat hij niet onderkoeld zou geraken in de ren.

Vanmorgen ging ik hem vlak voor school terug in de ren zetten met een stronkje witloof. Ik vond hem op z'n zij, slapend in z'n eigen plas. Ik zo snel ik kon de warmwaterkruik opnieuw gevuld, hem in de ren gezet en de kruik erbij gelegd. Toen ik terugkwam had hij nog geen hap van het witloof gegeten, terwijl hij dat tot eergisteren aanviel alsof hij in weken niet meer gegeten had. Ik ging bij hem zitten en bood hem het witloof aan, en zo heeft hij er wel een stuk van gegeten... Wat later ging ik wat biks-met-medicijnen geven, die at hij op, maar langzamer dan normaal, alsof hij de biksjes wel wil maar het veel moeite kost om ze uit het bakje te halen. Meteen ook z'n achterhand gewassen omdat hij blijkbaar heel de voormiddag op dezelfde beplaste zij had gelegen, het zag er echt smerig uit. Zijn achterpoten willen opeens helemaal niet meer mee, vooral de rechtse, dus valt hij elke keer ik hem recht wil zetten terug op die vuile kant... en als ik z'n biks 5cm van z'n kop zet geraakt hij er niet, hij heeft de kracht niet meer in z'n voorpoten om zich dichterbij te trekken. En als hij met z'n achterpoten probeert, draait hij rondjes doordat er in die rechtse poot geen schijntje kracht meer zit, het enige wat die nog doet is af en toe samentrekken...

Ik heb hem z'n biks korrel per korrel gevoerd. Uit zichzelf heeft hij vandaag nog niks gegeten, zelfs geen spriet hooi, maar als ik het hem uit de hand aanbied eet hij het gewillig op.

Ik hoop zo erg dat dit gewoon een kwaaie dag is door gisteren in de regen gezeten te hebben en dat hij er straks weer helemaal bovenop is, ik wil niet mijn twee konijntjes op één week afgeven :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je hem niet op de een of andere manier op je kamer nemen als je ouders het niet zien ofzo? :(

Arme Fung... Is vast alleen...

Hoop ook dat dit gewoon een kwaaie dag is... Ik zou alles wel dicht in zn bereik zetten. leg hem op een dikke laag hooi of stro, met een berg hooi en water vlakbij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Z'n hooi, water, witloof en zelfs nog alle biks die ik niet uit de hand aangeboden heb lagen op 10cm afstand van hem, hij raakt het allemaal gewoon niet aan tenzij ik het aanbied... Ben net gaan kijken en hij zat nog in net dezelfde positie waarin ik hem heb achtergelaten. Ik heb hem z'n witloofstronkje aangeboden en daar at hij gretig in één keer meer dan de helft van op, maar zodra ik het voor z'n neus op de grond legde moest hij het niet meer hebben. Heb nu ook bewijs dat hij niet meer incontinent is (heb hem zien plassen), maar dat de plas in z'n vacht daar puur zit omdat hij niet meer kan rechtstaan tijdens het plassen en weglopen erna... Hij trekt alleen wat met z'n poten, waardoor de plas opengesmeerd wordt en aan z'n poten plakt. Heb hem op de één of andere manier onder het wilgenbrugje gekregen zodat hij wat beschut ligt, en de rest van het witloof voor z'n neus gelegd, maar hij negeert het...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, ze zaten samen. Het waren twee rammetjes maar ze kwamen erg goed overeen. Ik dacht eerst dat Fungus misschien zo erg achteruit zou zijn gegaan omdat hij Haze mist, maar dan zou het toch al veel eerder gebeurd zijn? Haze is ondertussen een week weg (ongelooflijk hoe snel dat gaat) en Fungus is pas sinds gisteren weer helemaal ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou toch best kunnen hoor. Wat een lastige situatie.. Ik zou hem binnenhalen maar ja dat wordt 'm niet. Is er misschien een BBer in de buurt die je zou kunnen helpen? Ik bedoel, dit kan zo niet maar het lijkt me ook zo lastig om het nu op te geven.. Hè wat rot allemaal, heel veel sterkte.. Ook met het verlies van Haze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hem binnenhalen is niet zo'n goed idee. Op de dals heeft hij nog een beetje grip, als ik 'm op laminaat zet kan hij helemaal niks meer :s Een warmwaterkruik bij hem leggen 's nachts ga ik wel weer doen, alle beetjes helpen.

Hij heeft een klein stukje bewogen, ipv op zijn zij onder de wilgenbrug te liggen zit hij nu aan de ingang van dat brugje, waar z'n kont lag. Hij heeft zich dus waarschijnlijk op z'n voorpoten gehesen en z'n bovenlijf bewogen, maar de onderkant wou niet mee.

Hij zit weer op z'n rechterkant, z'n achterpootjes steken in de lucht ipv op de grond te liggen. Zo heb ik 'm gisteren ook een paar keer zien zitten, zouden de spieren in z'n achterpoten verstijfd zijn? Dat zou niet mogen, ik heb de fysio-oefeningen die ik aangeraden gekregen heb netjes gedaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik iets zou hebben dat ik erop kan leggen... Maar handdoeken glijden zo weg en alle oude dekens zijn pas vorige week naar de klereninzamelbak gegaan, dus er is niks waar hij grip op kan krijgen wat uitwasbaar is en/of weg mag. :s

Ik zal het iig bekijken hoe hij nog evolueert vandaag. Als hij toch zo immobiel blijft kan ik 'm wel op mijn kamer zetten zonder ren rond de kooi, hij geraakt toch niet uit het hok. Maar dan denk ik weer, wat is het nut van hem nu binnen te nemen? Als ik 'm in het nachthok zet heeft hij het even warm (of warmer, op mijn kamer wordt het 's nachts even koud als buiten) en kan hij op stro liggen in een omgeving die naar hem ruikt. Ik denk dat hij daar rustiger van blijft dan dat ik 'm nu nog veel ga verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht terug in het nachthok gezet met vers stro en kattenbakvulling op de bodem, in de hoop dat hij wat minder zou volhangen... Maar nee hoor, heel z'n achterkant is nu smerig, niet alleen één zij :s Ik twijfel eraan of het wel goed is om 'm twee dagen achtereen met een bad te folteren, straks proberen of afsponsen en dan even spoelen ook werkt. Zo kan ik 'm echt niet laten lopen, het is geen zicht. Mijn moeder dacht dat het wel zou opdrogen met dit weer, maar een konijn vol opgedroogde urine? Nee dank je.

Toch een positievere noot: hij loopt weer rond! Met veel moeite, maar het is al beter dan heel de tijd op z'n rechterzij blijven zitten. Hij kan ook terug een tijdje op z'n beide achterpoten blijven zitten, valt nog wel eens om maar hopelijk betert dat! Toen ik zat te ontbijten hoorde ik hem zelfs de dumbell uit z'n weg gooien :D Dat betekent dat hij een volledig rondje rond de ren "gewandeld" heeft. Hij heeft ook uit zichzelf de rest van het witloof van gisteren opgegeten. Da's ook al een verbetering, want gisteren at hij niks tenzij ik het 'm persoonlijk aanbood.

Ik denk dat ik voor vannacht beter een kartonnen doos ofzo kan zoeken/maken en die in de ren zetten met een handdoek erin ofzo. Als hij in het nachthok slaapt wordt hij toch alleen maar vies, hopelijk op die manier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ml water mag je nu weer in één keer in het bekje spuiten?

Ik denk dat ik vanmorgen te vroeg gejuicht heb. Toen ik vanmiddag thuis kwam lag hij helemaal suf onder het wilgenbrugje, toen ik dat optilde zag ik hem even panikeren maar hij kon gewoon niet weg. Hij moet er weer een hele tijd gelegen hebben op z'n rechterzij, want hij lag weer in z'n eigen vuil. Ik zag dat hij sinds gisteren nog steeds niks gedronken had en bood het drinkbakje aan, maar hij draaide z'n kop weg. Dan ben ik de milliliterspuit maar gaan halen om hem water te voeren, op die manier dronk hij gretig... Ik denk dat ik in één keer meer dan 10ml water gegeven heb en het was nog niet genoeg, hij bleef aan de spuit likken. En ik durfde niet meer geven omdat ik niet weet hoeveel water een konijnenmaagje in één keer aankan. Daarna heb ik een eetschoteltje met water erin bij hem gezet in de hoop dat hij uit zichzelf zou drinken (de drinkbak is 5-6cm hoog, het eetschoteltje misschien 2), maar dat water negeert hij. Qua eten hetzelfde verhaal: zo lang ik erbij blijf zitten eet hij gretig hooi en biks, maar zodra ik weg ben blijft hij gewoon stilletjes liggen. Ondanks de pijnstilling die ik nog altijd geef hoor ik 'm sinds vandaag ook knarsetanden als hij zich probeert vooruit te trekken...

En hij plaste weer terwijl hij doodstil bleef liggen. Ik heb 'm dan maar ergens anders gelegd (zonder tegenstribbelen) zodat de urine niet weer in z'n vacht zou kruipen. Rond het plekje waar ik 'm gelegd heb staan z'n hooi, water en biks, maar hij raakt ze niet aan en ligt nog altijd op hetzelfde plekje, op dezelfde zij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ml water mag je in één keer met een spuitje voeren?

Hij lijkt weer aan de beterhand te zijn. Fungus ligt nog steeds op z'n rechterzij, maar z'n linkerpoot heeft weer genoeg kracht om ermee uit het teiltje water te proberen springen waarin ik z'n achterste/zij aan het afspoelen was. Ik denk dat hij bijna van z'n EC af is, maar nu zit hij nog wel met die ene lamme achterpoot. En dat is geen zicht, doordat die poot altijd in de weg zit als Fungus uit alle macht met z'n andere poot probeert recht te geraken heeft hij zowel op de ene als op de andere achterpoot kale plekken en zelfs rode plekjes... Ik ga morgen met hem naar de DA om te bespreken wat er nu het beste gedaan kan worden. Hopelijk moet hij niet geamputeerd worden, die operatie zie ik echt niet zitten nu zijn weerstand nog zo zwak is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fungus is vanmorgen zachtjes ingeslapen.

Ben met hem naar dierenartsenpraktijk Aan de Heikant in Kalmthout gereden omdat ze daar een speciale konijnenafdeling hebben. Heel de situatie aan de DA uitgelegd, alle mogelijkheden samen overlopen...

- Opnieuw een kuur met Panacur en een ontstekingsremmer opstarten omdat ze denkt dat de dosis die hij een maand lang gekregen heeft net iets te laag was. Daarbij voegde ze wel toe dat het niet de meest humane oplossing was omdat de kans op herstelling miniem tot onbestaande was (parasiet kon resistent geworden zijn, hij was van 1.7kg naar 1.4kg afgevallen en zo verzwakt dat hij niet meer zelf dronk, hij begon doorligwondjes te ontwikkelen op z'n lamme zij), dat dit dus eigenlijk meer een oplossing zou zijn voor het baasje dan voor het konijn zelf. Komt daar nog bij dat over een paar weken de strontvliegen terug zijn, als die hem te pakken zouden krijgen zou hij een veel vreselijkere dood kennen dan nu.

- Ik vroeg of het lamme pootje afzetten geen optie was, omdat zijn linkse pootje toch nog kracht had. Daarop zei ze dat zijn linkerpootje niet genoeg in orde was om deze optie te overwegen en liet ze zien dat hij ook in die poot gevoelsverlies en niet zo veel kracht had. Afzetten doen ze alleen als er garantie is dat het overgebleven pootje sterk genoeg is om het konijn een waardig leven te geven. Daarbij was Fungus door z'n EC al zo fel verzwakt dat het nog maar de vraag zou zijn of hij zo'n operatie zou overleven.

- Ze konden een foto maken van z'n rug om te kijken of de verlamming nog een andere oorzaak kon hebben. Daar zei ze ook zelf bij dat die foto absoluut geen garantie zou zijn op verbetering, zeker omdat hij voor de rest ook zo zwak was.

Uiteindelijk kreeg ik de keuze: ik mocht hem nog even meenemen naar huis om afscheid te nemen, of ik mocht het meteen laten doen. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik het zelf dieronwaardig vond om hem nog een paar dagen te laten lijden, en omdat ik het zelf veel moeilijker zou hebben als dit nog dagen boven m'n hoofd zou hebben gehangen. Hij heeft een spuitje met slaapmiddel gekregen en ik heb hem geaaid tot hij 10 minuten later de definitieve spuit kreeg. Hij is in de dierenkliniek gebleven, ik kreeg het niet over mijn hart om hem terug mee te nemen en in de tuin te begraven ivm de katten hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .