Ga naar inhoud

Dierenarts


Aanbevolen berichten

Hallo!

Omdat we vermoeden dat de meeste mensen die hun hart zijn verloren aan een dier uit de opvang, zich hier bevinden, willen we graag even een klein onderzoekje door voor onze werkzaamheden in de toekomst.

Momenteel (waarschijnlijk bekend bij een deel van jullie) hebben wij een DA die op vrijwillige basis zich geregeld inzet voor de opvang. Hij ent alle dieren, hij verricht soms de castraties en met noodgevallen kunnen we altijd bij hem raadplegen. Het is een kundige man, doet al 4 jaar bij ons de werkzaamheden en tot nu toe blijkt alles daar goed te bevallen.

Het grote nadeel hiervan, is dat wij grote aantallen konijnen die bij hem zijn geweest, uitplaatsen en dat hij het te druk vind om als vrijwillige inzet al deze mensen te woord te staan. Mochten ze dus vragen hebben over het medische verleden, die wij niet kunnen beantwoorden (die amper voorkomen), wil hij ze via ons beantwoorden omdat het hem anders te druk word met allerlei mensen waar hij verder geen band mee heeft. Wij mogen deze vragen wel doorspelen en de antwoorden teruggeven naar de mensen die bij ons een koppel of konijn heeft geadopteerd.

We kunnen een andere DA zoeken, waar wij zelf dus nog geen ervaring mee hebben, waar mensen terecht kunnen voor deze sporadische vragen, of we kunnen bij deze DA blijven, waar we veel vertrouwen in hebben.

Als blijkt dat mensen vaak overstappen naar de DA van de opvang, heeft het voor ons zin een andere DA te zoeken. Als mensen toch blijven bij hun vertrouwde DA in de buurt, is rechtstreeks sporadisch contact tussen onze huidige DA en onze pleeggezinnen niet cruciaal, en is het doorberichten van informatie niet veel werk.

Hoeveel van de mensen hier, de uiteindelijke vraag van ons onderzoek, is uiteindelijk overgestapt naar de DA van de opvang? Hoeveel hebben hun eigen vertrouwde DA gehouden?

EDIT:

We zijn nu daarnaast ook bezig met een informatief artikel over de risico's van VHS en Myx. We zoeken daarvoor nog mensen die hun konijnen hebben laten enten, en waarvan de dieren toch prooi zijn gevallen aan een van deze ziektes. Dit is namelijk (gelukkig sporadisch) wel mogelijk, misschien door mindere weerstand van stress of een andere reden. Mocht je dit lezen en ons van informatie willen voorzien over de situatie, zou je erg welkom zijn!

aangepast door Knaagdierenopvang Dalfsen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, en er zijn zelfs artsen die adviezen geven die de situatie soms erger maken (of doen lijken) dan het is, puur om er zelf een slaatje uit te slaan. Daarom blijven we liever bij onze arts, die is erg nuchter en helpt bij wat nodig is. Maar in jouw geval ben je dus niet overgestapt op de DA van de opvang, dat is al één mening, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijntjes die ik heb (gehad) zijn tot nu toe geadopteerd van een vriendin en van Tao_Gini. Maar als ik een konijntje uit de opvang zou halen zou ik nog steeds bij een DA in de buurt moeten blijven, omdat de dichtstbijzijnde opvang hier 3 kwartier rijden vandaan is :P Ik ga wel in elk geval een andere DA zoeken dan de huidige. Eentje die wel KK genoeg is om een duidelijk geval van E.Cuniculi te herkennen.

EDIT: moest er een knaagdieropvang op max 15min rijden van mij thuis zijn, dan zou ik wel naar hun dierenarts overstappen of tenminste vragen of zij geen artsen in de buurt kennen die zeker weten KK zijn. Misschien is dat een idee? Jullie huidige DA houden voor de opvangkonijntjes, maar als een klant naar info van een DA vraagt, zeggen dat die van de opvang het te druk heeft maar dat Dr X ook zeker konijnkundig is.

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wel een konijn uit een opvang maar ga met al mijn nijnen naar mijn eigen dierenarts. Omdat ik die vertrouw net zoals de stichting zijn/haar dierenarts vertrouwd. En beide dierenartsen zullen wel zo hun fouten maken af en toe helaas daar zijn het mensen voor. Maar ben heel goed te spreken over mijn dierenarts.

Over myx mijn overburen hadden lang geleden 2 nijnen. 1 wel geent bij vorige eigenaar andere nooit. Na 10 jaar ene dood door myx (was duidelijk myx) en andere geen centje last gehad. Zaten altijd samen in zelfde hokje, deelden alles samen alleen ene nijn was op jonge leeftijd 1 malig geent en andere nooit. Dat zal ik nooit vergeten en tja is het puur toeval geweest of zijn die entingen toch veel langer geldig en beter dan dat gedacht wordt? Zal het nooit weten want ent hier wel. Niet volgens schema maar alle dieren 4x enten en daarna zodra er in de buurt ergens myx of VDH uitbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvang waar mijn konijn vandaan komt, is ruim een uur rijden verderop. Ook de dierenarts van de opvang waar ik zelf help, zit niet naast de deur. Ik heb inmiddels wel ongeveer alle dierenartsen in mijn omgeving gehad en daar twee konijnkundige dierenartsen aan over gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 11jarige dame is door de myx enting helaas aan de myx dood gegaan...aangezien ik nu 3 konijnen van 8 en 9 jaar heb zal ik ze niet meer enten voor myx...Zeker ook omdat de enting voor myx maar 6 weken werkzaam is...vhs krijgen ze wel 1x per jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gewoon mijn eigen dierenarts gehouden. Niet alleen zit hij om de hoek en zijn de opvangcentra waar ik ben geweest te ver weg, maar ik ben ook meer dan tevreden over mijn eigen DA. Heb nooit overwogen om over te stappen naar hun dierenarts.

Ik wil me verder nergens mee bemoeien maar ik zie het probleem niet zo? Je hebt nu een dierenarts die bereid is op vrijwillige basis alles voor jullie te doen en zelfs nog de vragen via jullie te beantwoorden. Eigenlijk is dat och super?? Mochten mensen vragen hebben, dan kun je ze óf stellen aan je DA, óf je kunt overleggen of hij niet een mailadres beschikbaar wilt stellen voor deze mensen, óf je kunt er zelfs voor kiezen bij de opvang een soort van file aan te maken voor de konijnen die er zitten, hun achtergrond etc. zodat jullie de mensen zelf te woord kunnen staan. De DA heeft dan niet rechtstreeks met deze mensen te communiceren, want kan me voorstellen dat dat niet te doen is, en jullie kunnen ze dan wel de nodige informatie verschaffen.

Ik denk alleen alleen maar mee ;)

aangepast door Snoef
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvang waar ik jacks vandaan heb is een uur à anderhalf uur rijden dus hun DA zou ik niet automatisch kiezen. Ik zou wel voor kkda gaan, maar er zitten er 2 vlakbij me(binnen kwartier). Wanneer de da van de opvang binnen 20 min rijden zou zijn, zou ik het zeker overwegen, echter als ik al een da heb/ had waar ik erg tevreden over zou zijn zou ik niet automatisch overstappen.

Ik zou het trouwens geen probleem vinden als k niet terecht zou kunnen bij de da van de opvang.

Heb gelukkig geen ervaring met myx of vhd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

ik wilde mijn rammetje laten castrere en ben gaan zoeken naar een andere dierenarts als die ik voor mijn honden heb

en er bleek veel verschil te zitten in de prijzen

en uiteindelijk heb ik gekozen voor een dierenarts in rotterdam die speciaal is voor mensen met een laag inkomen

die blijkt ook bij de knaagdierenopvang in ridderkerk(knaagspoor) te komen en is dus konijnen deskundie, wel een half uurtje rijden'

maar dat scheelt mij wel een hoop geld

de castratie was daar 35 euro en bij mijn eige da was het 69 dus dat scheelde aanzienlijk. ook dus dat deze konijnkundige is

misschien zijn er verder in het land ook speciale dierenartsen voor mensen met een laag inkomen.

al zal ik de kosten nooit late opwege tege de medice hulp die mijn dieren nodig hebben.

en zeker niet ene afsstand om er heen te gaan.

je kan trouwens bij de da altijd op afbetaling iets regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super, bedankt voor de antwoorden. Het was inderdaad een peiling, bedankt voor het meedenken, maar we blijven voorlopig inderdaad fijn bij onze eigen arts. Het mailadres beschikbaar stellen hadden we ook over gedacht, echter doet hij het dus als gunst naar ons toe, dus de informatie blijft via ons lopen. We krijgen gelukkig de indruk dat er niemand is die daar moeite mee heeft, en dan weten we voorlopig even genoeg!

Het is trouwens inderdaad fijn dat je zelf een arts hebt waar je vertrouwen in stelt, dat is namelijk ontzettend belangrijk. De mensen over de VHS en Myx: Bedankt voor de informatie! Mochten we nog vragen hebben, dan sturen we jullie even een PB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .