Ga naar inhoud

Hoe castreren?


Gijssie

Aanbevolen berichten

Ik wil Gijs over een tijdje laten castreren. Nu heb ik van een fokker gehoord dat haar dierenarts castreerd onder plaatselijke verdoving omdat een narcose te veel risico met zich meebrengt.

Hebben jullie hier ervaring mee, hoe doen jullie dierenartsen dit.

Ik moet zowieso 4 april met Gijs naar onze dierenarts (voor een inenting) en ga hem dan gelijk vragen hoe hij dit doet.

Maar ik zou ook graag jullie mening horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij sambal en brutus is het wel onder gehele narcose gegaan, persoonlijk lijkt me dat een plaatselijke verdoving best veel stress met zich mee brengt. Mijn kk dierenarts begint er niet aan zei ze.. En het percentage dat niet uit narcose komt is volgens mij ook erg laag. Maarja ik heb dan ook geen ervaring met plaatselijke verdoving. Maar zelf zou ik het gewoon niet prettig vinden (maar misschien ligt dat aan mij). Ook zijn mijn konijnen prima van de narcose hersteld, brutus de zelfde avond nog. alleen bij sambal duurden het iets langer, daar kwamen er wat complicaties bij (die zeer zelden voorkomen) maar die hadden niets met de narcose te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide heeft zijn voors en tegens. Als een konijn niet al te stressgevoelig is, dan is het grote voordeel van plaatselijke verdoving dat ze in no time weer in orde zijn en lekker zitten te eten. De narcose is namelijk veel zwaarder dan de ingreep zelf. Is je konijn wel ontzettend bang, dan heb je kans dat hij juist door die stress niet meer eet.

Ik denk niet dat het risico van een (gas!)narcose veel groter is. Ik zou het gewoon met je dierenarts bespreken, veel dierenartsen beginnen er überhaupt niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bommel is ook onder narcose geholpen, dat is prima gegaan. Hij heeft tijdens de ingreep ook een infuusje in zijn oor gekregen waardoor ze medicijnen kunnen toedienen. Bommel voelde zich niet helemaal lekker daarna, ik heb hem 3 keer pijnstilling en darmstimulans gegeven. Beide zijn sowieso altijd handig om in huis te hebben.

De narcose is ook maar heel kort, dus het risico valt wel mee. Let wel op dat er gasnarcose gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bommel is ook onder narcose geholpen, dat is prima gegaan. Hij heeft tijdens de ingreep ook een infuusje in zijn oor gekregen waardoor ze medicijnen kunnen toedienen. Bommel voelde zich niet helemaal lekker daarna, ik heb hem 3 keer pijnstilling en darmstimulans gegeven. Beide zijn sowieso altijd handig om in huis te hebben.

De narcose is ook maar heel kort, dus het risico valt wel mee. Let wel op dat er gasnarcose gebruikt wordt.

Kan je dat gewoon halen zonder dat het voorgeschreven is dan? Mijn Harley moet er binnenkort ook aan gaan geloven namelijk, en heb ook geen enkele ervaring met castratie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dat gewoon halen zonder dat het voorgeschreven is dan? Mijn Harley moet er binnenkort ook aan gaan geloven namelijk, en heb ook geen enkele ervaring met castratie...

Bij mijn DA zat dat gewoon bij de prijs bij in. (mag ook wel..) misschien bij die van jou ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medpets.nl heeft het. En ik heb het inderdaad ook standaard in huis. Ik zou even bellen of ze het standaard mee geven, heel veel dierenartsen doen dat niet namelijk. Het is bij een ram ook vaak niet nodig, maar ik zou het liever wél in huis hebben, voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Ed & Gerrit zijn beide onder plaatselijke verdoving gecastreerd.

Na de ingreep waren beide heertjes er weer snel bovenop, omdat ze geen vervelende na-weeen van de narcose hebben gehad.

Het voordeel van een narcose is, dat de konijnen verder niets meekrijgen van de ingreep.

Het heeft idd beide zijn voors & tegens :)

Cisaral & Carprofen (zelf gebruik ik Metacam of Novacam) zijn zonder recept verkrijgbaar & idd altijd verstandig om in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakten bij ons niet uit beide was even duur alleen juist in het belang van de konijnen deed de DA het onder plaatselijke verdoving ze zijn gewoon eerder aan het eten en voelen zich niet suf...en je loopt geen risico met de narcose..ook al gaat het vaak goed je wil geen een konijn verliezen aan z'n behandeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .