Ga naar inhoud

Hoe lang Panacur geven?


Volucria

Aanbevolen berichten

Groot raadsel, want sommigen zeggen dat het na 28 dagen schadelijk kan worden en anderen zeggen dat 2 maanden behandelen een must is. Wat is het nu? Ik wil Fungus niet vergiftigen met z'n medicijnen, maar stel dat het dan inderdaad 2 maanden moet zijn en de parasiet resistent wordt als ik de behandeling te vroeg afbreek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Volucria,

Aangezien E. Cuniculi een erg vervelende parasiet is om aan te pakken, wordt geadviseerd om minimaal 28 dagen te behandelen.

De behandelduur hangt echter ook sterk af van hoe het konijn het doet. Persoonlijk behandel ik nooit korter dan 28 dagen, maar zeker wel langer als dat nodig blijkt te zijn. Ik heb nog nooit vergiftigingen gezien gelukkig, maar houdt me dan ook altijd aan de voorgeschreven dosering (20 mg/kg lichaamsgewicht Fenbendazol). Dus ik zou aanraden zeker een maand te behandelen en zelfs nog langer als dat nodig blijkt te zijn.

met vriendelijke groeten,

drs. Anika Bos

Dier & Arts Leeuwarden

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: Ik begrijp je angst en ik wil de bijwerkingen ook absoluut niet bagatelliseren. Soms ondervinden konijnen echter nog zoveel hinder van de E. Cuniculi dat stoppen met de behandeling ook geen optie is. In zo'n geval wordt het dan "kiezen tussen twee kwaden".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt! Ik ben nu 19 dagen bezig met Panacur, maar Fungus' achterpoten zijn nog steeds erg zwak. Zijn urinebrand is al een tijdje gestopt, hij drinkt weer minder en hij is minder mager, maar doordat z'n achterpoten nog altijd niet functioneren zoals het hoort eet hij geen blindedarmkeutels en heeft hij nog problemen met in en uit de ren te geraken (hoogteverschil 5-10cm). Moet ik dan Panacur blijven geven tot hij weer normaal kan springen?

Er is al wel een beetje verbetering in z'n achterpoten, maar ze zijn nog verre van genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker 28 dagen behandelen. Daarna kun je kijken hoe Fungus het doet. Sommige konijnen krijgen nooit hun volledige functies weer terug en anderen knappen helemaal op, dus dat is even afwachten.

Nog even ter aanvulling op de discussie over de bijwerkingen. Omdat Panacure officieel niet geregistreerd is voor konijnen, is de bijsluiter dus gericht op het gebruik bij honden en katten. De gebruikte dosering voor hond/kat ligt op 50 mg/kg lichaamsgewicht, dit is veel hoger dan de gebruikte dosering bij konijnen (bij E.Cuniculi 20 mg/kg lichaamsgewicht). Omdat we bij konijnen dus niet die hoge dosering toepassen zijn er veel minder bijwerkingen en is langdurig gebruik minder schadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het dan niet zo dat omdat konijnen al minder nodig hebben, ze ook met minder al die bijwerkingen kunnen krijgen? Of zeg ik nu iets stoms? (Niet dat ik tegen jou advies in wil gaan hoor! maar dat is mijn logische gedachten?)

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lianne22: er kunnen vooral bijwerkingen ontstaan bij herhaalde toediening van (hoge) doses. De dosering die je gebruikt voor E. Cuniculi is aan de lage kant (20 mg/kg LG). Maar als je het product zou gebruiken om Giardia aan te pakken (darmparasiet), dan moet je juist hogere doseringen gebruiken (50 mg/kg LG). Bij hoge doseringen is de kans op bijwerkingen groter. Dus het is niet zo dat konijnen al bij een lagere dosering bijwerkingen krijgen omdat ze ook minder nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .