Ga naar inhoud

Maximale groenvoer


knijntj

Aanbevolen berichten

Ja da's een goeie vraag. Ik denk niet dat daar een antwoord op is, want je hebt konijnen van 2 kg en van 8 kg en alles

daartussen. Ik doe het op gevoel. Andijvie kun je best wat van geven, ik heb konijnen van 2, 3 en 4 kilo dus ik pas het aan

aan het konijn. Iets van 200 gram per dag? Ongeveer. Witlof geef ik een kleine stronk of een grote halve. Ik doe een hele

wilde gok, ik denk voor een middenmoot zo'n 500 gram andijvie/witlof/radijsblad/spinazie etc. Dat is dus het maximum,

want in groenten zitten natuurlijk ook een boel koolhydraten en ze krijgen diarree van veel teveel groenvoer.

Als een voedster aan het zogen is, geef je veel meer hooi en biks maar ik weet uit ervaring dat de voedster dan gevoelig is

voor diarree als je haar teveel groenvoer geeft. Dus ook niet veel meer dan dat.

Maar het is maar een gok hoor, daar zal iedereen waarschijnlijk anders over denken. Ik weet wel, dat ze diarree krijgen als

je het echt overdrijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, en MOETEn ze echt groenvoer? Of is het een soort van snoepje? Want ik heb gelezen ( natuurlijk op BB ) dat de snoepjes van de dierenwinkels niet zo goed voor je konijn zijn. Ik geef mijn konijntje wel soms een snoepje, maar 3x in de maand ofzo ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is ''een soort'' richtlijn geloof ik en die geeft aan 50 tot 100 gram groente per kilo konijn. maar dan is wel belangrijk dat dat verschillende soorten groenten zijn (4 of 5) en verantwoorde groenten. dus niet de helft wortels en de andere helft komkommer. bij mij krijgt mijn koppel een kilo aan groente's zo'n schotel bestaat dan voornamelijk (even één voorbeeld) uit veel witlof/andijvie/rucola en wordt aangevuld met wat tomaat/komkommer/paprika/brocoli (of iets anders) en misschien een klein stukje wortel. maar ze krijgen niet elkedag hetzelfde.

je kan ook beter dagelijks groenvoer geven dan alleen zo afentoe wat. zo raken de darmen er niet (goed) aan gewend.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, lekker veel variatie ;) Ik kijk meestal wat er bij ons thuis ligt, en de rest koop ik zelf bij. En ik vind het ook heerlijk om een stukje komkommer op te eten :P We hebben niet zo vaak witlog, maar wel andijvie, tomaat, wortel en broccoli. Meestal wissel ik het af, maar geef niet een schotel.. Want dan at Charlie ( konijntje ) niet zoveel hooi meer. De poepjes waren wel goed, maar at gewoon minder hooi.

Maar een stukje per dag/ om de dag is wel goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klopt niet hoor, konijnen hebben altijd ook biks nodig. Zeker niet weglaten anders heb je zo een dood konijntje.

Ze moeten geen groenvoer, hooi en biks is genoeg. Het is gewoon goed voor ze en ze vinden het lekker.

Ja, als je het biks gewoon weg laat, dan zal de gezondheid van je konijn daar zéker niet op vooruit gaan. Maar dat betekend niet dat konijnen altijd biks nodig zijn. Hooi en groen zijn vele malen belangrijker dan biks en hoeven in principe niet in het dieet van een konijn voor te komen, mits je daar maar wel rekening mee houdt door veel en gevarieerd groente te geven en goed oplet dat ze de nodige voedingsstoffen wel binnen krijgen. Het kan wel, maar dan moet je wel weten wat je doet.

In biks zitten alle voedingsstoffen, dus groente geven hoeft niet. Hooi geven moet wel, om de kiesjes te laten slijten en de darmpjes op gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn kan heus wel zonder biks hoor, biks is maar een "krachtvoeder". En in het wild zijn er ook geen biksbomen hé ;)

een wild konijn is geen tam konijn als je dat zou willen zou je je heel goed moeten verdiepen in bepaalde voedingswaarde van groente en planten.

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

er zitten goede voedingsstoffen in biks, maar als je gevarieerd groenvoer geeft krijgt je konijn die ook binnen.

witlof koop ik elke 2weken 2enhalve kilo voor 1,5euro op de markt, en dat is alleen voor de konijnen :P

Ik weet niet of je eerste zin iets met je tweede te maken heeft in dit bericht, maar witlof is niet echt een goed voorbeeld van "goed" groenvoer.. Nee, het is niet slecht en ja, ze vinden het waarschijnlijk heel lekker dus gewoon geven, maakt niks uit. Maar witlof bevat weinig voedingsstoffen dus niet echt iets waar je konijn wat aan heeft. Als je er gewoon biks naast geeft, prima, als je geen biks geeft zou ik er niet op rekenen dat ze het met witlof wel redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is ''een soort'' richtlijn geloof ik en die geeft aan 50 tot 100 gram groente per kilo konijn. maar dan is wel belangrijk dat dat verschillende soorten groenten zijn (4 of 5) en verantwoorde groenten. dus niet de helft wortels en de andere helft komkommer. bij mij krijgt mijn koppel een kilo aan groente's zo'n schotel bestaat dan voornamelijk (even één voorbeeld) uit veel witlof/andijvie/rucola en wordt aangevuld met wat tomaat/komkommer/paprika/brocoli (of iets anders) en misschien een klein stukje wortel. maar ze krijgen niet elkedag hetzelfde.

je kan ook beter dagelijks groenvoer geven dan alleen zo afentoe wat. zo raken de darmen er niet (goed) aan gewend.

Het kan toch geen kwaad als ik een keer een dagje oversla met groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, een dagje is niet erg. Maar als je al een maand niks gegeven hebt, kun je beter niet een hele grote bak met tien soorten groen voor hun neus zetten. En ook niet één keer per week een heleboel geven, dan kun je beter elke dag een beetje geven.

Als ze gewoon gewend zijn aan groente dan is het ook niet erg om een dagje wat meer te geven, als ik nog een hele krop andijvie heb liggen die vandaag nog goed is maar morgen misschien niet meer nou ja dan eten ze een dagje veel andijvie.. :P en als ik vergeten ben nieuwe groente te halen of echt geen zin meer heb om het nog klaar te maken, nou ja, dan een dagje niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .