Ga naar inhoud

E. Cuniculi


isa1

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zag dat er al een discussie over E. Cuniculi lipe, maar deze is erg oud. Vandaar dat ik even een nieuwe start.

Maandag kwam ik thuis en zat mijn ontzettend lieve Franse hangoor rammetje van ongeveer 4 jaar oud met zijn kopje helemaal schuin, wilde hij niet eten en had hij een slechte balans. Ik ben gelijk naar de dierenarts gegaan (dierenkliniek Wilhelminapark, Utrecht) en hij zei dat het zo goed als zeker om E. Cuniculi ging. Er zat nauwelijks pus in de oren.

Nu blijft mijn konijn daar 3 dagen om behandeld te worden. Er is echter nu nog steeds geen verbetering opgetreden (na bijna 2 dagen).

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me vertellen of er nog hoop is? Ik hoop echt zo dat het goed komt!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nog nooit EC meegemaakt, maar dit is wat ik tot nu toe erover geleerd heb op het forum:

EC kan dodelijk zijn voor konijnen, maar als EC op tijd ontdekt wordt komt het vaak wel weer goed. Soms houdt een konijn wat blijvende schade, maar dat is lang niet altijd zo. Soms is de parasiet lastig weg te krijgen en kun je best lang aan het behandelen zijn. Maar wat dat betreft heb je een van de meeste KK dierenklinieken van het land, dus aan de behandeling zal het niet liggen, en wat dat betreft geef je je nijn nu wel de beste kansen.

Mensen met meer ervaring mogen aanvullen.

Kan het zijn dat je nijn al langer symptomen had maar je ze maandag pas zag, of was maandag echt de eerste dag dat hij iets vertoonde?

Waarom wilde WP dat het konijntje bij hen bleef? Was het zo extreem? Of heb je daar om gevraagd omdat je zelf niet goed voor hem kan zorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Ze zeiden bij WP dat ze ze de eerste 3 dagen standaard daar houden.

Het volgende staat op hun site:

Gedurende 3 dagen wordt het konijn in de opname geplaatst. Aangezien de dexamethason injecties IV gegeven worden en de vitamine B injecties pijnlijk zijn, is ons advies de konijnen gedurende 3 dagen te hospitaliseren.

Maar fijn om in ieder geval al te horen dat het even kan duren voordat verbetering optreedt. Zag inderdaad net dat er flink wat over te vinden is op het forum; dat is in ieder geval fijn.

Ik hoop dat hij opknapt en ik hoor het heel graag als mensen er meer van weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, okay dan is het niet zo dat hij opgenomen is omdat het zo slecht met hem ging. Nou dat en het feit dat je er zo snel bij was is op zich wel iets wat veel hoop geeft hoor. Je weet het natuurlijk nooit, maar hij is nu in supergoede handen en maakt wat dat betreft eebn hele goede kans hier weer goed uit te komen.

Ik begreep ook inderdaad dat je na 14 dagen ongeveer verbetering moet gaat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bianca. Was nog even vergeten te antwoorden op een van je vragen. Dus bij deze:

In het weekend was ik weg en heeft iemand anders hem gevoerd (iemand die het wel zou zien als er iets mis was), maar ze zei dat het allemaal prima met hem ging. Dus blijkbaar is hij echt pas maandag overdag ziek geworden. Toen ik 's avonds thuis kwam was het in ieder geval niet best met hem. Voor het weekend was hij erg vrolijk en hij heeft nooit eerder slepend gelopen bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dan zijn er dus tussen de 1 en 3 dagen ziekteverschijnselen geweest, maar waarschijnlijk pas 1. Weet je zeker dat je oppas zou zien dat het konijn af en toe zijn kopje scheef heeft gehouden en dan zou weten dat dat niet goed is? Maar 3 dagen is hopelijk ook nog niet zo heel erg lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet 100% zeker, maar ze zei dat hij precies hetzelfde reageerde als normaal en dat hij vrolijk op zijn eten af rende. Het was haar niet opgevallen dat hij zijn kopje scheef hield. Zoals het maandag was viel het in ieder geval wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan alsnog een beginnende oorontsteking zijn ....Denk dat je konijn ook behandeld wordt met AB voor de zekerheid.

Hoe sneller je erbij bent hoe beter het te behandelen is.

Volgens mij was je er snel bij.Dus duimen maar.....

Je hebt in ieder geval je konijn in behandeling zitten bij een van de beste Dierenartsen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel blij:D De dierenarts belde net dat het beter gaat. Hij rolt nog wel om, maar kan zichzelf nu overeind helpen. Hij eet nu ook weer zelf. Hij mag straks naar huis en dan zal hij vooral binnen moeten blijven de komende tijd. Iemand nog een tip waar ik een mooie grote binnenkooi kan kopen? Normaal liep hij los, buiten en als ik thuis was binnen, maar nu is het laminaat binnen veel te glad voor hem:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, zoals je in deze discussie kunt zien: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/45291-onze-reus-heeft-e-cuniculi.html heeft ook onze reus die rotziekte gehad. Het duurde echt een paar weken voor we verbetering zagen. Elke ochtend en avond moesten we medicatie toedienen. Drinken wilde 'ie amper, dus af en toe legden we zijn kop op de rand van de bak, dan deed 'ie het wel. Brokken at hij nauwelijks, dus we gaven hem vaak dingen die hij echt lekker vindt en dat moesten we dan bij zijn mondje houden (sla, wortel, brood). Na een week of 5 was hij weer zo goed als de oude. Nu is hij weer het vrolijkste konijn van de wereld. Hij rent, eet en speelt als vanouds. Het kan dus heel wat tijd, moeite en liefde (en geld voor de medicatie...bij ons 120 euro in totaal) kosten, maar hij kan er echt weer bovenop komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips over de kooi! De dierenarts zei uiteindelijk dat hij toch beter buiten kon lopen, omdat hij altijd buiten heeft gewoond en hij anders hierna niet zomaar meer een buitenkonijn kan worden.

Verhaal van nijmegen klinkt hoopgevend! Is de schuine kop nog helemaal goedgekomen?

Heb gisteren mijn konijntje opgehaald en hij ligt nu het grootste deel van de tijd zielig in zijn hok. Eten wil hij helaas nog niet en hij beweegt nauwelijks. Het enige waar wij wel op reageert is als je hem aait. Dan steekt hij zijn neus in de lucht, wast hij zijn voetjes of likt hij drinkbak af, dat deed hij altijd al:)

Verder is hij na het aaien vaak vrolijk genoeg om heel voorzichtig een klein rondje buiten te lopen. Dit gaat hem nog niet zo goed af; zijn kopje hangt schuin naar rechts en dat zie je aan zijn hele lichaam tijdens het lopen. Af en toe valt hij om.

Verder zei de dierenarts dat optillen nu niet goed is (doe ik eigenlijk sowieso bijna nooit), want dan heeft hij nog meer moeite om zich te orienteren. Dit merk je ook aan het feit dat hij gelijk tolneigingen krijgt als je hem optilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik was een beetje onduidelijk. Het ziet er niet uit als pus, maar inderdaad meer als veel traanvocht. Is wel een beetje plakkerig om zijn ogen heen.

Had onze reus ook, vooral aan de kant die 'naar beneden hing'. Zijn schuine kop is goed gekomen. Alleen hangt één oor nog een beetje naar één kant soms, maar hij heeft echt nergens meer last van verder....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat het met jullie reus verder helemaal is goed gekomen! 1 scheef oortje is niet zo erg en zal hem niet uit balans brengen:)

De kop van onze hangoor staat inmiddels zo goed als recht weer. Zijn balans is nog wel slecht, tijdens het lopen valt hij nog wel eens om.

Maar er is duidelijk verbetering:) Het is alleen heel vervelend dat hij (na een week inmiddels) nog steeds niet zelf wil eten. We geven hem dwangvoeding:

2x per dag science recovery (ruim 20 mL per keer) met gepureerde science selective brokjes (totaal is dan zo'n 40 mL per keer)

en dan nog 3x per dag wat gepureerde science selective brokjes (steeds 30 mL)

Verder eet hij een klein beetje hooi, maar wel echt te weinig.

Hij is erg af gevallen, dus we hopen maar dat hij snel weer zelf wil eten.

Iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn KKDA zegt dat zowel Science Revovery als Critical Care even goed zijn, maar ik vind zelf CC makkelijker om te geven (in een grote spuit waar je het topje vanaf knipt zodat het er makkelijker door kan)

Heb je geprobeerd of hij de dwangvoer ook wel eens zelf van een schoteltje likt? Soms helpt het om er een beetje Nutricia Wortelhapje (voor babies) doorheen te mengen, dan ruikt het ook nog lekkerder voor je nijn. Niet teveel van dat spul geven want het is best veel suiker, maar je kan er dus wel steeds een beetje van door de SR of CC doen.

Zijn er groentes die je nijn graag at voor hij ziek werd? Vaak zie je dat ze de brokjes tot het allerlaatst laten liggen en dus sneller groentes gaan eten. Maar die moet je alleen geven als hij er al aan gewend was. (of nu heel voorzichtig opbouwen). Witlof bijvoorbeeld? Of peterselie?

Als hij wel kleine beetjes hooi eet, heb je dan ook 'lekkerder' hooi geprobeerd? Bijvoorbeeld Timothy hooi of kruidenhooi? Ik heb ook voor mijn nijn gedroogde kruiden in huis. De brandnetel vind ze wel okay, maar de paardenbloem en de weegbree vind ze heel erg lekker. Dat kun je allemaal bij de DW kopen. Let wel dat je van de kruiden niet iets meeneemt waar granen inzitten, want dat is minder goed voor konijnen, maar die verkopen ze helaas ook.

Is er een soort fruit waar je nijn helemaal gek van is? Ik heb een nijn gehad wat maandenlang slecht at maar wat wel nog graag appel at. Dan prakte ik een stukje appel helemaal fijn en maakte dan een papje van wat SS en water en daar prakte ik die appel dan doorheen. Dat at ze gedurende de dag dan uiteindelijk wel bijna allemaal op.

Heeft je nijn nog antibiotica? Want dat kan soms ook de eetlust heel erg onderdrukken. Mijn nijn kreeg een sulfa-AB voor haar coccidiose en begon gedurende de week steeds minder te eten, tot ik haar uiteindelijk ook helemaal moest dwangvoeren. Pas 3 volle dagen NA het stoppen van de AB begon ze weer te eten.

Je moet de AB dan wel gewoon afmaken, maar dan weet je dat het daar aan kan liggen en dat het na het stoppen dus ook nog een paar daagjes kan duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .