Ga naar inhoud

Hij lijkt niet happy


sjaak en floortje

Aanbevolen berichten

Ons konijn Jopper lijkt niet happy.

Hij zit gekoppeld aan voedster Doortje. Het is een mooi stel.

Jopper is een gecastreerde ram, een hangoor van 1,5 kg.

Mijn andere 3 konijnen zijn altijd nieuwsgierig, vrolijk en ondernemend.

Jopper niet. Die huppelt wel eens een keer de ren door, maar daar blijft het dan ook bij.

De laatste tijd zit hij voornamelijk in het hok, ik zie hem steeds minder in de ren lopen.

Hij maakt geen vrolijke huppels, geen sprongen, geen bunnies.

Hij eet goed, hij drinkt goed, hij keutelt goed. Hij eet alles wat ik hem geef en vooral heel, heel veel hooi. Hij komt meteen naar zijn etensbakje, dus dat is het allemaal niet. Maar hij is zo... anders als de anderen. Hier in huis noemen wij hem " de wijze ", omdat hij altijd zo wijs en rustig voor zich uit zit te kijken.

Maar langzaamaan begin ik me toch wat zorgen te maken. Is dit wel goed voor een konijn? Hij is ongeveer 1,5 jaar oud. Hij ziet er verder goed uit. Hij zit goed in zijn vacht en blijft goed op gewicht.

Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de vorige eigenaar. Ik heb Jopper via MP. Maar ze lijkt van de aardbodem verdwenen, dus ik kan haar niet vragen hoe hij bij haar altijd was.

Zou Jopper wel gelukkig zijn? Zou hem iets dwars zitten?

Kan ik nog iets voor hem doen? Hij zit altijd maar zo stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje lastig te zeggen.. Sommige konijnen zijn gewoon rustiger, maar het kan ook een teken zijn dat er iets mis is. Omdat je hem nog maar kort hebt is dat lastig te zeggen.. Maar zolang hij lichamelijk gewoon in orde is, dus goed op gewicht, eten en keutelen in orde.. Zou ik me niet te druk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen kunnen idd een stuk rustiger zijn .. ik heb een trio waarvan 1 duidelijk een stuk rustiger is als de andere 2. Maar is hij nu rustiger al eerst? Je zegt namelijk dat je hem steeds minder in de ren ziet en steeds meer in het hok. Hij was eerst dus wel actiever?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 5 konijnen waarvan de rammetjes ook vrij rustig zijn, vooral Floris, die zit het liefst de gehele dag te dutten in het (als die er is lol) zonnetje.

Alleen s'avonds wil hij nogal eens een keertje rondrennen maar ook dat is sporadisch....

Mensen zijn toch ook allemaal verschillend, dus waarom de dieren niet?

Zolang hij plast, eet, keutelt en lekker in zijn vacht zit, zou ik me niet zo druk maken hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt inderdaad een stuk rustiger als eerst, maar toen was de situatie ook anders.

In het nieuwe hok is er in het koppel geen dominatiestrijd meer. Jopper was altijd degene die door Doortje werd opgejaagd

en dat is nu over. Ik heb ook het gevoel dat hij in het vorige hok (wat eerst alleen van Doortje was) eigenlijk niet echt in mocht en misschien daarom veel in de ren zat?!

Maar hij is echt super rustig nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan ik dat testen? Of hij last heeft van het lopen?

Hij huppelt, maar meer ook niet.

Wat ik hier lees is niet hetzelfde als bij Jopper. Ik lees namelijk dat de konijnen wel eens rennen, de gekke 5 minuten hebben en daarna rustig zijn. Jopper is NOOIT meer actief. Hij komt naar zijn eten, en als hij bij zijn bak is lijkt hij ook honger te hebben.

Hij huppelt nog wel eens een stukje door de ren, maar alleen omdat hij op een andere plek wil gaan zitten. En dan bedoel ik met huppelen niet dat hij vrolijk en actief een stukje huppelt. Hij sjokt gewoon naar een andere plek om daar dan weer voor zich uit te zitten staren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goh ik moet zeggen dat onze ferre ook zo was toen hij enkel met bloem zat, hij sjokte ook altijd van de ene plek naar de ander, hij kwam wel eens in de ren of in de woonkamer maar deed alles altijd even rustig. Voor de rest at en keutelde hij wel zoals het hoort. Sinds Pim en tilke er zijn is hij veel actiever maar hij blijft de rustigste van de vier hoor, heb hem nu wel al enkele binkys zien doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We waren vandaag met Jopper en Sjaak op controle bij de DA. We moesten onze hond laten enten en toen heb ik ze maar meegenomen.

Jopper lijkt toch last te hebben van beide voorpoten. Hoe het komt weten we niet. We denken dat hij zich in het vorige hok bezeerd heeft tijdens het jagen, maar dat hij daar toen doorheen is gelopen. Het kan ook zijn dat hij bij de vorige eigenaar nooit het hok uit is geweest en nu ineens door Doortje alle hoeken van de ren heeft gezien, dat het misschien overbelast is.

Deze week mag hij het hok niet uit, zijn pootjes moeten rusten. Hopelijk gaat het dan beter met hem.

Nu alleen nog de twijfel of ik Doortje ook moet opsluiten in dat hok. Het is me al eens gebleken dat ruimtegebrek niet goed is voor Doortje, en ze daardoor juist op Jopper ging jagen. Maar ze apart houden is helemaal geen optie, het is nu net rustig.

Doortje gewoon een paar keer per dag een tijdje in de ren laten?

Ik vind dat opsluiten toch eigenlijk niet een heel fijn idee. Joppers poten moeten rusten, dat snap ik wel. Maar hij zit nu de hele dag vrijwillig in het hok. Hij loopt niet. Dus zou het echt wel nodig zijn om het dicht te doen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat is vervelend om te horen dat er toch iets mis is met hem. Goed dat je het toch voor de zekerheid hebt laten nakijken! Ik weet niet wat voor een hok je hebt. Moet hij een trapje af om in de ren te komen of kan hij daar vanuit het hok zo inlopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij toch wel in dat hok blijft zitten zou ik er nog eens over na denken of het deurtje dan ook dicht moet, maar dat kooirust echt goed kan werken heb ik met eigen ogen gezien en zou ik dus zeker doen. Maar als hij toch al in het hok blijft, dan heb je ook geen gedoe met Doortje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij moet de trap op om in het hok te komen, en hij gaat soms nog met Doortje naar beneden en dus ook weer omhoog.

Is het een optie om ze overdag gewoon zo maar te laten zitten, en alleen 's nachts met een hele berg hooi in het hok te houden?

Zien of het dan betert? Ik heb eigenlijk ook geen zin in een nieuwe koppeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .