Ga naar inhoud

Gewonde achterpoot! Advies?


Anni

Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,

Ik weet niet of hier al een eerder topic voor was, maar ik wil graag jullie advies hebben.

Net toen ik door de woonkamer liep zag ik dat er bloed op de vloer lag.

Ik schrok heel erg, en ging op zoek naar waar dit vandaan kwam.

Toen kwam ik erachter dat mijn voedster Bibi, een wond aan haar rechterachterpoot heeft.

Vanzelfsprekend heb ik haar even opgepakt, en gekeken naar de wond.

In ieder geval zit er niks in de wond, maar er zit wel een soort sneetje.

Het heeft best wel gebloed, maar nu is het gestopt.

Ze heeft net zelf haar pootje gewassen, maar ik wil graag weten wat ik hier mee moet doen?

Naar de dierenarts toe, of zelf laten genezen?

En moet ik het nu ontsmetten, of juist laten gaan?

Verbinden met gaas, of niet?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf wel even ontsmetten, dit kun je doen met verdunde (1 op 10) betadine. Goed in de gaten houden en meer kun je niet doen. Als je twijfelt of het gehecht moet worden zou ik wel nog een dierenarts bellen; hechten kan maar tot enkele uren nadat het gebeurt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi, je kan het inderdaad voor de zekerheid eventjes ontsmetten, maar konijnenwondjes helen eigenlijk best snel. Sneller dan dat het bij mensen geneest.

Kijkt het zoals hierboven ook al is gezegd even goed aan een paar dagen, als het niet onrustig wordt (dik en/of rood) dan geneest het wondje wel weer vanzelf.

En je bespaart er je nijn weer een onrustige rit naar de dierenarts mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt allemaal voor het advies!

Heb net nog even gekeken, en het ziet er verder netjes uit.

Ik doe er voor de zekerheid nog wel even wat verdunde betadine op, maar laat het verder met rust.

Oh Tatjana, waarom is het niet goed om ze in de tuin te laten?

Want ik ben dit al tijden zo gewend namelijk...:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is namelijk zo...

Mijn konijnen willen soms even rennen buiten.

Dus ik heb een soort haak op de deur, waardoor ze zelf naar binnen en naar buiten kunnen.

Soms lopen ze er maar 5 a 10 minuten, en dan komen ze weer binnen.

Ik laat ze ook alleen overdag naar buiten, en de temperatuur moet dan boven 5 graden zijn.

Ook met sneeuw, regen en dat soort viezigheid mogen ze niet naar buiten.

Maar vanmiddag scheen het zonnetje, dus dan laat ik ze af en toe even ravotten.

Is dat zo heel erg? Want ik doe dat al sinds ik de nijntjes heb...

Ik weet niet waar ze zich aan heeft gesneden, soms blijft ze nog wel es met haar pootje achter de rand van de kooi hangen, dus ik denk dat dat het is geweest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Roomie, je hebt gelijk dat temperatuur verschillen voor konijnen niet goed is,

maar als ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten kunnen zitten kan het geen kwaad hoor.

Konijnen zonder wintervacht moet je niet ineens buiten zetten inderaad omdat ze dan kou kunnen vatten, maar op het

moment dat ze die mogelijkheid wel geboden krijgen en ze het zelf ook willen kunnen ze zelf wel aanvoelen wanneer

ze weer naar binnen moeten.

Daarbij is het zeker met de temperatuur van bijv. vandaag (rond de 10 graden) het ook voor konijnen wel f lekker om

de beentjes te strekken in de zon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dat lekkere zonnetje van vandaag (en vorige week woensdag) zet ik ook de balkondeur open en dan rent Lizzie ook al binkiënd het balkon op hoor! Maar als het kouder is dan laat ik haar er niet op.

Het is wel belangrijk uit te zoeken waar ze zich aan bezeerd heeft zodat het niet nog een keer kan gebeuren. Weet je zeker dat het de kooi was? Anders zou ik toch even voorzichtig met mij hand overal langs gaan op konijnenhoogte, dan voel je vanzelf of er wat scherps in je tuin of huis is wat het veroorzaakt heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het echt niet, heb alles al nagekeken...

Maar ze kan soms zo hard met haar achterpoten stampen, dus ik denk dat het dat is geweest.

net zoals mensen hun vinger/hand wel eens stuk stoten tegen een randje ofzo.

Ik hou het wel in de gaten, maar heb vanmorgen gekeken en toen zag het er goed uit, geen bloed meer.

Zag er dus ernstiger uit dan dat het was.

Maar bedankt voor het advies meiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi nee ik zou niet durven!

Het is echt alleen als ze zelf willen, maar niet gedwongen buiten hoor! ;)

Mijn nijntjes zijn mijn alles, dus zou zoiets niet doen.

Maar hoop dat het pootje snel genezen is, het enige waar ik nu nog een beetje bang voor ben is een eventuele infectie, maar heb het ontsmet met verdunde betadine, dus het zou goed moeten zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had dat wondje, en toen is het genezen.

En later die week had ze weer een snee in haar hieltje!

Heb haar een aantal dagen binnen gehouden en nu is het over!

Dus bedankt voor het meedenken.

@EvelienDV: Sore Hocks is een andere kwestie, mijn konijn heeft dat niet, want het was echt een wondje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .