Ga naar inhoud

advies nodig, voor de aparte ''dieeten'' van mijn koppel


roomie

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik zit hier met een vraag.

zoals sommige weten is flo eind 2010 ziek geworden.

ze zou het niet halen, zoals jullie weten had ik geen verder onderzoek laten doen , en besloten wanneer ik zou merken dat ze pijn zou leidden de knoop zou doorhakken.

er hoeft geen knoop meer doorgehakt te worden want het gaat geweldig met haar.

ze is aangekomen, plast geen bloed meer, eet nog steeds als een malle, en ja mensen ze rent sinds anderhalve week weer!!

ik heb flo veel bijgevoerd met brinta en banaan.

hier ben ik al een tijdje mee gestopt.

ze weegt nu 2.2 kilo.

voor dat ze ziek werd woog ze er 2.4 , en toen was ze niet dun, ze had wat houvast.

dus zou je denken 2.2 kilo is geweldig, ja ikmoet zeggen je voelt nog veel bot.. maarjadat mag ook wel bij een konijn... alleen weet ik niet of je teveel voelt.

maargoed jip daarintegen, is te dik, meneer heeft een wam en die wam leek zelfs dikker te worden.

ik heb jip nu ongeveer 3 maanden.

toen ik hem net had woog hij er ongeveer 3.5 kilo.

de opvang zei dat hij wel zou afvallen met het goede voer en veel beweging,

dit krijgt hij nu allebei.

bij zijn vorige bewoners woonde hij samen met een cavia, en was dus gewend aan caviavoer,

nu is hij gek op biks hooi en groentes!.

gister woog jip er 3,1 dus toch afgevallen.

ik moet erbij zeggen hoe ik weeg: door er zelf op te gaan staan en dan met hun.

wel altijd op hetzelfde tijdstip(savonds rond 8 uur)

maar jip moet nog steeds wat afvallen, en flo dus niet.

ze eten de laatste tijd weer erg veel biks(wel afgewogen, ze krijgen van het merk teurlings 1 bakje vol per dag flo kreeg zelf afgewogen een half bakje.

nu dus 1 heel bakje met zijn 2en.

maar hoe kan ik dit het beste doen,' s morgens de helft en ' s avonds de helft?

en ze apart hun biks geven?

hoe doen jullie het?

laten jullie de hele dag het bakje erin staan, of laten jullie ze een bepaalde tijd eten (b.v.15 minuten) en halen jullie de rest weg?

ze hebben voor de rest 24/7 hooi.

ze krijgen witlof en andijvie,en aangevuld met bv komkommer, paprika.winterpeen.

ze krijgen niet erg veel groentes omdat hun keutels nogal varieren.

2 dagen geleden, waren het echte kogelkeutels.

gister waren ze weer nattig...

nou sorry een heel verhaal maar adviezen zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze 's morgens biks en dat is dan ook op 5 minuten op. Verschil is wel dat ze hier 2 eetlepels per koppel krijgen en geen volle bak ;)

Als je zo'n grote hoeveelheid geeft kun je er inderdaad voor kiezen om het in 2 porties te verdelen en dan 's morgens en 's avonds te geven.

Zeg dat je konijnen bij elkaar 6 kg wegen, dan moet je rond de 150 gram biks geven. Dus 's morgen 75 gram en 's avonds ook. Ik zou ze niet apart gaan voeren, eten is toch een sociaal gebeuren bij konijnen. Merk je nu toch dat Jip aankomt dan geef je minder biks en voer je Flo wat bij door haar wat biks uit de hand te geven of af en toe en plakje banaan extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en bbt staat voor:$?

wissel je dat af met hooi, of ook 24/7 hooi toch?

merk je niet dat ze vermageren door zon kleine hoeveelheid biks?

ja aan de ene kant snap ik het, want biks is toch eigenlijk uitgevonden voor de fokkers.

vroeger leefden nijnen alleen maar op groenten,

maar vind het zielig als hun bakje leeg is, dan ben ik bang dat ze honger hebben..daarom gaf ik het de laatste dagen in 2 x.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunny Basics T. Van Oxbow.

Ik zou ze geen hele bakken vol geven (nou ja, afhankelijk van hoe groot die bak is dan hè..) dat klinkt wel als behoorlijk veel.

Hier heb ik ook drie met verschillende behoeftes, Fred is niet helemaal o.k. en die zit elke avond in de garage met een bakje SS Mature naast de 50 gram BBT die hij met de dames moet delen. Feline is de grootste, maar heeft minder nodig. Ik doe het niet elke dag, maar regelmatig zet ik haar beneden met de snackbal en daar ongeveer 1/5e van de brokken in terwijl de andere twee rustig boven eten. Pip regelmatig wat extra's uit de hand. Zo blijven ze allemaal goed op gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze allemaal een afgewogen hoeveelheid biks, en doordat het niet zoveel is gaat het altijd in één keer op.

Eten is inderdaad een sociale gebeurtenis en daarom is het beter ze samen te laten eten, maar soms is het gewoon niet anders. Oscar bijv. (zit in een groep met Floor, Noëlle en Mara) gaat iedere dag apart met het biks voeren. Hij heeft altijd problemen met zijn gebit en mag maar héél weinig biks. Groenvoer en gedroogde kruiden (en hooi natuurlijk) eet hij wel samen met de groep. Mara gaat ook nog iedere dag apart met extra biks (naast wat ze samen met de anderen eet dus) omdat ze giga traag eet en anders niet genoeg krijgt(en de rest teveel). Ze is ook nog niet zwaar genoeg, als ze eenmaal op gewicht is hoeft dat niet meer hopelijk.

En dan hebben we nog Hummer en Amélie waarvan Amélie extra bijgevoerd moet worden. Zij lopen los door het huis en zij heeft haar eigen plekje waar ze bijgevoerd wordt, waar ze dus zelf heen kan huppen altijd.

Je moet dus gewoon even kijken of het nodig is om ze apart te voeren of dat het ook lukt om aan hun behoeften tegemoet te komen terwijl ze samen eten.

aangepast door Danja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd doen wat amanda zegt. Ze samen laten eten een afgewogen hoeveelheid. En flo dan wat extra's apart voeren.

Ik geef brutus en Willy 150 gram ss.(wat voor hun best weinig is) Waarvan zegmaar 125 voor brutus en 25 voor Willy. Of dit ook echt is wat ze eten weet ik niet. Maar hier is het ook in 5 à 10 minuutjes op. Willy haakt wat eerder af en dan vreet brutus nog even door. Wel verdeelt over 2 keer.

Bazooka doet de heledag over haar eten en ik haal het dan ook niet weg. Maar ze krijgt ook gewoon een afgewogen hoeveelheid.

Ik denk dat je de extra's van jip gewoon moet gaan beperken en alleen idd flo extra bijvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar de extras zijn er dus niet meer,

flo is degene die de banaan en appel krijgt.

ja dat is het enige wat ie krijgt soms een schilletje, appel maar dat is ookalweer even geleden.

hmm,

ja die bak klinkt veel is zon standaard witbakje met konijn erop.

vind het ookwel veel hoor.

maar is zowiezominder als dat ze zouden mogen.

ik gaf flo een half bakje en dat was voor haar 2,4 kg.

en jip weegt er 3.1.

heb nu ook ss.

dus ga dat denk nik s'avonds voeren kijken hoe ze daarop reageren,en dan smorgens de helft biks,

en dan savonds 2 theelepels ss?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2,4 kg "mag" ze zo'n 60 gram.. (Mag nog wel meer natuurlijk, als ze dat nodig heeft, maar gezien je schrijft dat je het op gewicht hebt afgewogen.) Ik kan e niet voorstellen dat at een half bakje is? Mijn konijnen krijgen samen 50 gram en da's echt maar een bodempje, niet eens helemaal bedekt in een standaard konijnenbakje denk ik.. 50 gram is één blikje tomatenpuree vol. (En er past 20 gram SS in zo'n dingetje.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en bbt staat voor:$?

wissel je dat af met hooi, of ook 24/7 hooi toch?

merk je niet dat ze vermageren door zon kleine hoeveelheid biks?

ja aan de ene kant snap ik het, want biks is toch eigenlijk uitgevonden voor de fokkers.

vroeger leefden nijnen alleen maar op groenten,

maar vind het zielig als hun bakje leeg is, dan ben ik bang dat ze honger hebben..daarom gaf ik het de laatste dagen in 2 x.

BBT staat in het BB woorden boek en staat voor Bunny Basics/T. Ze krijgen onbeperkt hooi en die kruiden, kruidenhooi, compact gras en readi gras krijgen ze extra. Elke dag 1 van deze dingen, een standaard voerbakje per koppel.

Zoals je misschien weet zijn mijn konijnen niet mager maar juist aan de dikke kant ;) De hoofdvoeding van een konijn moet uit hooi en groenten bestaan en daarnaast een kleine hoeveelheid biks. Er is niks zieligs aan als hun bakje leeg is, dan moeten ze gewoon hooi eten.

Oh ik was trouwens in de veronderstelling dat je gewone biks gaf. Voor SS moet je zo'n 10-15 gr SS per kg geven. Die berekening die ik eerder maakte ging over gewone biks en daarvoor heb ik 25 gr per kg geteld.

Misschien dat ze nu te veel biks krijgen en daardoor de keutels ook niet zo mooi zijn, omdat ze te weinig hooi binnen krijgen.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat dacht ik toen het had geplaats, dat je van de da had te horen gekregen,

nee ik voer ze normale biks ja, maar heb een zakje ss.

heb ze dat vanmorgen gegeven, ze ruzien er zelfs om haha.

had ze 1 handje gegeven.

jip heeft maar een beetje op, en flo alles haha.

ja ze hebben vaak een leeg bakje hoor, heb nou zoiets van het is goed met jullie haha.

ik ga de biks denk ik gewoon minderen, zal straks even kijken en dan in 2 x per dag.

en dan 25 gram

en dan reken ik flo 2 kilo en jip 3

dat is 5 x 25= 125

en dan ga ik ze 110 geven.

hmm zal dat iets zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer altijd voordat ik ga werken en als tussen 17-19 uur ongeveer.

Ik zou rond de 130 gram geven, omdat ze toch wat zwaarder zijn dan precies 5 kilo samen. En dan weeg je ze gewoon om de 2 weken in het begin en kijken wat er gebeurt. Je kunt altijd meer of minder gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

130 gram hmm is dat niet veel,

en de ss?

ik heb dus zon klein zakje kijk even hoe ze het erop doen, weet niet of ik er mee door wil gaan.

is dat het slimst om die alleen aan flo te geven,

en dan als snoepje, dus als extraatje?

ik ga dadelijk toch de kooi schoonmaken dus kan ik meteen even afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je zo'n zakje van 350 gram hebt, als je echt wil weten hoe ze het er op doen zou ik echt een maand alleen SS voeren. Van 4 dagen een bepaald merk voeren zul je als het goed is niet veel verschil merken, tenzij je konijnen problemen hebben met de darmen ofzo, dan zal de ontlasting waarschijnlijk wel snel verbeterne, maar ik ga er vanuit dat dat niet zo is. (Dat ze problemen hebben, bedoel ik, daar ga ik nie vanuit.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja 350 gram,

nee was van plan het af te wisselen met hun eigen biks, dus bv smorgens 2 eetlepelsss. of iets van 20 gram.

en dan savonds hun normale biks,

maar ik denk dat ik de ss' ga gebruiken als extra voor flo.

en nee ze hebben geen problemen met hun ontlasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .