Ga naar inhoud

dikmakertjes


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoeveelheid calcium per 100 gram:

Andijvie 60.0 mg

Appel4.0 mg

Bleekselderij250.0 mg

Bloemkool15.0 mg

Boerenkool15.0 mg

Broccoli210.0 mg

Komkommer15.0 mg

Koriander65.0 mg

Paardenbloem187.0 mg

Paksoi50.0 mg

Paprika20.0 mg

Peterselie138.0 mg

Radijs30.0 mg

Ruccola40.0 mg

Selderie80.0 mg

Selderieknol80.0 mg

Spinazie120.0 mg

Spruitjes30.0 mg

Tomaat14.0 mg

Witlof25.0 mg

Wortel40.0 mg

Even een lijstje met het aantal calcium per 100 gram. Dan kan je zoiezo een inschatting maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ik al geprobeerd, maar dan moet ik waarshijnlijk grotendeels stoppen met groenvoer geven omdat ik niet toekom met mn budget, en zeker, als ik dan die EH heb, als ik dan onbeperkt SS moet geven ben ik bankroet

Dan zou ik die EH er gewoon niet bijnemen.

Maar hoe kan het dat je twee van die doorjagers hebt? Dat is wel heel toevallig. Of zijn het broer en zus?

Zou mij niets verbazen als het probleem ligt in het niet-hooi-eten. Het verteringsstelsel van konijnen is er op gebouwd om bijna alle voedingsstoffen uit gras (hooi) te halen. Wat heb je al geprobeerd om ze aan het hooi te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik die EH er gewoon niet bijnemen.

Sluit ik me bij aan. Hartstikke leuk, twee konijnen er bij, maar de konijnen die je al hebt gaan toch voor?

En je weet niet eens wat de samenstelling is van wat je nu geeft.. Ik kan je nl. wel vertellen wat een konijn aan calcium binnen moet krijgen en ook dat jouw konijnen, zelfs zonder groente, daar hoogstwaarschijnlijk al behoorlijk overheen zitten. De meeste goedkope korrels bevatten minstens 1% calcium en dat is veel meer dan een konijn binnen moet krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pechkonijn, ik heb alles al geprobeert, maar ze vinden oud hooi blijkbaar lekkerder dan hooi uit de schuur. Nu leg ik een grote hoop hooi op het dak van de ren met het zeil over, en dit eten ze erg goed.

Op dit voeder teren ze trouwens wel goed, heb ze gewogen en ze wegen net ietsje te weinig. Ik zie geen reden om nu over te schakelen op SS, ik mag toch niet van mn ouders

Het is trouwens ook niet dat ze als ze geen SS krijgen ziek worden of dood gaan he, ben enorm tevreden over dit voeder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens ook niet dat ze als ze geen SS krijgen ziek worden of dood gaan he, ben enorm tevreden over dit voeder

Maar je kent de samenstelling niet eens ... Zonder SS worden ze inderdaad niet gelijk ziek, maar van bepaalde korrels wél. Stel dat deze korrel 1% calcium bevat, en dat kan best meer zijn maar zal hoogstwaarschijnlijk niet minder zijn, en je geeft ze 25 gram per kg. Dan krijgen ze al 20% calcium te veel. Zonder dat ze ook maar één spriet hooi gehad hebben, één blaadje groen, krijgen ze al 20% te veel binnen. En daar komt nog bij dat je ze waarschijnlijk nog veel meer dan 25 gram geeft.

Bovendien zijn ze te licht, dus zo goed doen ze het niet op het voer?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

pechkonijn, ik heb alles al geprobeert, maar ze vinden oud hooi blijkbaar lekkerder dan hooi uit de schuur. Nu leg ik een grote hoop hooi op het dak van de ren met het zeil over, en dit eten ze erg goed.

Op dit voeder teren ze trouwens wel goed, heb ze gewogen en ze wegen net ietsje te weinig. Ik zie geen reden om nu over te schakelen op SS, ik mag toch niet van mn ouders

Het is trouwens ook niet dat ze als ze geen SS krijgen ziek worden of dood gaan he, ben enorm tevreden over dit voeder

Ze eten dus wél goed hooi? Of snap ik iets niet goed?

Zijn die twee doorjagers broer en zus? Want het is anders wel heel toevallig dat twee konijnen hebt met precies hetzelfde probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel voer geef je nu per dag? ik ben het inderdaad met Dollie eens.

Er zijn genoeg andere (goedkope) alternatieven waar een stuk minder calcium in zit.

En als je weet dat als je beter voer gaat geven met minder calcium en als je weet dat dat meer geld kost.

Waarom neem je er dan nog meer konijnen bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmmm ik wou dat ik zo een afwijking had(sorry flauw :P ).

Maar wel raar dat je konijnen dit allemaal hebben, toevallig of ligt het gewoon aan het voer?!

Ik zou er toch eens nader onderzoek naar doen en wat zijn de gewichten van je konijnen?

Heb je toevallig ook foto's van ze op de weegschaal?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

De officiele benaming weet ik ook niet, ik heb me vooral gebaseerd op de informatie die ik vond en kreeg van de KKDA

Ik denk dat het begrip doreter nu toch al wel uitgelegd is hoor, ze halen weinig voedingsstoffen uit hun voeder en moeten dus meer

voeder krijgen om de nodige voedingsstoffen eruit te halen

Ik snap niet hoe dit aan het voeder zou kunnen liggen, want ze hadden die overdreven magerheid bij het andere voeder ook al... Toen ik deze zomer een nestje had, had ik ook fotos gepost van mijn konijnen en werd mij ook al gezegd dat ze te mager zijn. Ik dus meer voeder gegeven, het hielp niet echt. Naar de DA voor het wormenonderzoek, negatief en doreter als antwoord gekregen. Ik de nijnen hun dieet weer aangepast en dat ging goed, nu zijn ze weer te mager dus ben ik opzoek naar dingen die ik kan toevoegen in het dieet zodat ze terug wat bijkomen en evt kan weghalen als ze op gewicht zijn

Waarom ze het hooi niet aten? omdat het "vers" uit de schuur kwam, ze vonden dit niet lekker.

als het even buiten heeft gelegen vinden ze het blijkbaar lekkerder... rare konijnen nu eten ze het wel goed

de gewichten:

ex-ram Gini leeftijd onbekent: 2020 gram, moet rond de 2500 zitten

voedster Tao 1,8jaar; 1730 moet rond de 2000

voedster Leonidas 8maanden; 1760; op gewicht

ze krijgen met zn allen 200gram biks

aangepast door Tao_Gini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het begrip doreter nu toch al wel uitgelegd is hoor, ze halen weinig voedingsstoffen uit hun voeder en moeten dus meer

voeder krijgen om de nodige voedingsstoffen eruit te halen

Beste meid....

Deze ene zin, die je steeds herhaald...dat kan je toch geen serieuze of wetenschappelijke uitleg noemen hè ?

Weet je wat ?

Ik ga er eens iemand bij proberen te halen die er echt verstand van heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .