Ga naar inhoud

antibiotica verkeerd gedoseerd


froukjee

Aanbevolen berichten

Ojee..! (mijn cavia is ziek, mijn andere konijntje gaat het niet redden en volgens mij heb ik teveel aan mijn hoofd)

Amber is vrijdag gecastreerd en ik heb dus antibiotica meegekregen. Zaterdag moest ik beginnen, met twee maal daags. Ik had het flesje gelezen als 2x daags 2,5 ml ingeven en het verbaasde me al dat het zo snel leeg ging. Zie ik nu, nu het flesje bijna leeg is, dat er iets anders staat: baytril 2,5% drank, 2x daags 1 ml ingeven.

Ik heb dus 2,5 keer zoveel gegeven als de bedoeling was geweest!:oh:

Wat nu? ..ja, morgenochtend bel ik de dokter weer, maar..:surprised:

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeh dat is wel een beetje veel!! maar vind je het niet een beetje raar dat je de beschrijving niet leest?! als wij zo iets meekrijgen dan lees ik het gewoon waar de dierenarts(DA) bij staat. als de DA dan zegt 2.5ml en op de verpakking staat 1ml dan zeg ik dat even tegen de DA en dan zien we het wel, mischien zegt ze dan wel ja dat is wel veel doe maar 1ml, of ze zegt, doe toch maar 2.5ml. ik vind het zelf een beetje raar. maar dat is mijn mening!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft het vluchtig gelezen zoals hier boven staat maar de verkeerde informatie eruitgepikt.

Als ik jou was zou ik nu sowieso even de DA bellen en advies vragen, misschien kan het wel niet wachten, advies inwinnen over de telefoon kan geen kwaad én is gratis mocht geld een kwestie zijn. Ik denk dat je daar het verste mee komt, ze hebben menig iets vast wel vaker meegemaakt.

In Zwolle: Het spoednummer is: 0900-1155115

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

teveel antibiotica of te hoge dosering kan leiden tot immuniteit van de te vernietigen bacterie voor deze vorm van antibiotica. Daarnaast kan het een negatieve invloed hebben op de darmen, omdat antiobiotica bacterie-dodend is. En de darmflora wordt onderhouden door de goede bacteriën.

Omdat je voedster antibiotica uit voorzorg heeft gekregen zal het immuniteits-probleem nog niet zo groot zijn. Wel zou ik de da bellen, zoals Niandy hierboven zegt. En opletten dat je voedster goed eet en keutelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zoiezo goed opletten wat ze eet en of ze goed keutelt ivm dat anti biotica invloed heeft op de darmen van een konijn. hou haar keutels maar in de gaten!

het is idd wel een beetje vreemd dat het zo gelopen is,, heeft de dierenarts niet verteld hoeveel enzo precies? ik vraag ook altijd ff aan de dierenarts zelf hoe precies zodat het niet fout kan gaan.

je begint je verhaal wel een beetje warrig,, hoezo gaat je andere konijn het niet redden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, het gaat goed. Ik heb de dierenarts gebeld en ik mag de kuur afmaken, op de normale hoeveelheid. Als het op is, is het op en dan hoeft ze geen nieuw flesje. Ondertussen poept ze en eet ze goed, ze huppelt, ze springt, ze begint alweer vrolijk mijn interieur te slopen en ze klimt weer in de kasten, dus wat dat betreft.. niets om je zorgen over te maken. Het geven van medicijnen vind ze wel echt een ramp, maar de mate waarin ze tegenspartelt, zie ik maar als een goed teken. Amber lijkt helemaal niet ziek! De wond ziet er ook goed uit.:) Ik houd het goed in de gaten natuurlijk, maar op dit moment maak ik me geen zorgen. Oh en ze weegt 2,5kilo.

En mijn andere konijntje.. die is wel aan de diarree. Met bloed erin. En niet eten. En maar in een hoekje zitten en rillen en een doffe vacht en.. alle horrorverhalen bij elkaar. Coccidiose, ook nog zwaar besmettelijk voor andere konijnen!

Mijn cavia heeft een ontstoken tepel, met een beetje geluk komt dat wel goed.. Toch, erg spannend allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe wat ben jij vaag in je teksten jo.

Het is niet te volgen.

In je ene verhaal schrijf je 1 cavia en 1 konijn en in je laatste verhaal gaat het over 1 cavia en 2 konijnen.

Maar fijn dat het beter gaat met je ene konijn.

Wordt je andere konijn wel goed behandeld tegen de ziekte coc.?

Ik hoop dat het met je konijn en cavia ook goed komt.

Beterschap en sterkte met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

teveel antibiotica of te hoge dosering kan leiden tot immuniteit van de te vernietigen bacterie voor deze vorm van antibiotica. Daarnaast kan het een negatieve invloed hebben op de darmen, omdat antiobiotica bacterie-dodend is. En de darmflora wordt onderhouden door de goede bacteriën.

.

Klopt niet helemaal. Juist een te lage dosering kan resistentie in de hand werken, evenals het te kort geven van het antibioticum.

Verder helemaal met je eens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet helemaal. Juist een te lage dosering kan resistentie in de hand werken, evenals het te kort geven van het antibioticum.

Verder helemaal met je eens :)

Ja en nee.. Maar heb het niet volledig goed gezet...

teveel antibiotica of te hoge dosering kan leiden tot immuniteit van de te vernietigen bacterie voor deze vorm van antibiotica. Dit gaat nog niet op tijdens de 1e x dat zo'n bacterie wordt behandeld, maar de bacterie zal moeilijker te behandelen zijn als hij onverhoopt terugkeert.

Voor antibiotica geldt, dat in eerste instantie een zo bacterie-specifieke vorm wordt gegeven, om resistentie in de toekomst zoveel mogelijk te beperken. Dit kan alleen, als de bacterie goed geïdentificeerd kan worden.

Is het moeilijk te bepalen welke bacterie actief is, of zijn meerdere bacteriën actief, dan wordt een breed-spectrum ab gegeven. waarmee meerdere vormen van bacteriën worden gedood. Een breed-spectrum ab veroorzaakt sneller resistentie bij bacteriën bij terugkeer.

Bij elk gebruik van antibiotica bouw je een stukje resistentie op, bij hogere doseringen gaat dat wat sneller. Daarom zie je ook steeds meer ziektes verschijnen, waartegen ab niet altijd goed meer werkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee.. Maar heb het niet volledig goed gezet...

teveel antibiotica of te hoge dosering kan leiden tot immuniteit van de te vernietigen bacterie voor deze vorm van antibiotica. Dit gaat nog niet op tijdens de 1e x dat zo'n bacterie wordt behandeld, maar de bacterie zal moeilijker te behandelen zijn als hij onverhoopt terugkeert.

Voor antibiotica geldt, dat in eerste instantie een zo bacterie-specifieke vorm wordt gegeven, om resistentie in de toekomst zoveel mogelijk te beperken. Dit kan alleen, als de bacterie goed geïdentificeerd kan worden.

Is het moeilijk te bepalen welke bacterie actief is, of zijn meerdere bacteriën actief, dan wordt een breed-spectrum ab gegeven. waarmee meerdere vormen van bacteriën worden gedood. Een breed-spectrum ab veroorzaakt sneller resistentie bij bacteriën bij terugkeer.

Bij elk gebruik van antibiotica bouw je een stukje resistentie op, bij hogere doseringen gaat dat wat sneller. Daarom zie je ook steeds meer ziektes verschijnen, waartegen ab niet altijd goed meer werkt...

Dat klopt niet. Bij ieder behandeling moet het streven zijn om alle target-bacterien te doden. Dan kan namelijk geen resistentie optreden: dode bacterien zijn niet resistent. Als je een te lage dosering geeft (gebeurt weleens omdat mensen denken "antibioticum is schadelijk dus geef ik maar een klein beetje"), dan selecteer je juist de bacterien die het best tegen het antibioticum zijn opgewassen. Deze bacterien kunnen net wat beter tegen het antibioticum en blijven, omdat het kuurtje ondergedoseerd was of te kort gegeven is, in leven. Deze sterke individuen hebben geen concurrentie meer van hun overleden soortgenoten (hebben het rijk alleen) en vermenigvuldigen zich daardoor heel snel. Het resultaat is dat je nu een bacterie-populatie hebt gekweekt die beter is opgewassen tegen het antibioticum, dan de aanvankelijke populatie. Zo ontstaat resistentie.

Waarom zou je dan niet hele hoge doseringen antibioticum geven? Nou, omdat antibioticum niet alleen schadelijk is voor de bacterien, maar ook voor de gastheer zelf (het konijn), doordat het ook gunstige bacterien doodt. Je moet dus een dosering gebruiken die afdoende is om alle target-bacterien te doden (en dus geen bacterien te kweken die na iedere behandeling sterker terugkomen), maar niet te veel schade toebrengt aan de gastheer. Een hoge dosering antibioticum veroorzaakt géén resistentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .