Ga naar inhoud

bezigheidssnoepje


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Ik zoek voor mijn konijnen iets dat ze bezig kan houden als ik op school zit. Ik heb op tv gezien dat ze voor wasberen een kleine yoghurtemmer namen en dan een mengsel maakten met caramel en pindas en insectjes en stukjes fruit...

zou ik dit ook kunnen maken voor mijn nijnen maar dan met biks? Dat ik het laat trekken in wat water (zoals bij de konijnentaart) en dan in een yoghurtemmer doe met stukjes groenten?

hebben jullie een manier om je nijnen bezig te houden met eten? Ze zijn het hooi kauwen beu geworden hier :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caramel, pindas en insectjes? Dat lijkt me niet gezond!

Van biks ook niet (wel gezond) maar dan geef je alleen maar extra biks dat dus niet nodig is.

Je kan iets op een leuke manier brengen. Bijv. hooi in een wc rolletje. Een telefoonboek in het hok leggen (scheuren ze kapot) of lekker laten rennen in een grote ren. Veel speelgoed.

Er zijn genoeg dingen te verzinnen, dat niet zo per se met eten hoeft te zijn.

Edit:

Je hoeft je nijntjes ook niet per se snoep te geven om ze blij te maken. Leuk speelgoed doet het net zo goed. En als jij op school zit kun jij niet goed bijhouden hoeveel ze eigenlijk eten. Ik raad echt aan om speelgoed te doen ipv snoep en eten.

Hier nog een lijst van speelgoed:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/speelgoed-voor-konijnen.html

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het allerbelangrijkste voor konijnen! Als jij ze andere dingen gaat geven eten ze minder hooi. Hierdoor slijten de tanden minder goed af en worden de keutels kleiner en donkerder.

Probeer te variëren met hooi, hooi van de boer, kruidenhooi, timothy etc. Gedroogde kruiden kun je online kopen en door hooi mengen. Je konijnen hebben geen snoepjes nodig om bezig gehouden te worden maar hooi, een soortgenootje en wat speelgoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier al zoveel gekocht en geprobeerd, ik heb gevarieerd met hooi maar nu eten ze al helemaal geen hooi meer, sinds ik eens een andere soort heb geprobeert raken ze geen sprietje meer aan, ook hun normale hooi niet meer...

een speeltje vinden ze hier de eerste uren wel leuk, maar na 2uur is het saai en gaan ze het hok slopen of gaat Tao Leonidasje achtervolgen.

het lijkt dat het enige dat ze hier bezighoud, voer is, de groentjes versnij ik 's avonds voor het slapengaan, rijg ik aan touw en verstop ik in potten in de ren, dan zijn ze een halve dag ofzo bezig en dan begint het weer opnieuw...

Gini 'valt" de buis "aan", Leonidas spurt van de ene kant naar de andere en Tao gaat er achteraan...

heb ook al verschillende soorten takken geprobeert, ze worden volledig genegeerd. Het enige wat leek te werken waren gedroogde zonnebloemstengels, maar die zijn al op van deze zomer.

edit; ik zou die biks van dat emmertje zeker van hun eigen biks aftrekken, maar ze hebben de neiging niet bij te komen ze vallen vooral af, de DA heeft ze gecontroleerd op wormen en geen wormen gevonden, en voor de zekerheid hebben ze nog een ontwormingskuur gekregen omdat ze zo mager blijven. ze krijgen nu omdat ze op gewicht moeten blijven meer appel en wortel dan het gemiddelde konijn maar het helpt niet echt...

aangepast door Tao_Gini
Link naar reactie
Delen op andere sites

weetniet, die emmer lag bij de wasbeertjes er gewoon op de kant in het hok en ze likten en beten er wat aan.

Misschien kan ik zo'n knaagbalk namaken maar dan gezonder dan die chemische brol? Als ik dan wat hooi versnipper en ik doe het erbij...

biks is hier momenteel favoriet, dus als ik dan wat biks tot een soort dik papje laat weken, wat versnipperd hooi erbij, op zo'n balk of in een bakvorm (ik heb nog kleine bakvormpjes voor mini cakes) en dan in de oven? Weet niet...

aangepast door Evee
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat je over electrisch is maakt niks uit hoor, iets wat te heet wordt vat vlam, of daar nu vuur bij komt of niet. heb ook mn bakpapier wel eens in de fik gehad omdat ik tegen de spiraal aan kwam en frank al eens zn trui. dus dat zegt niks.

En dat water is er ook weer uit op een gegeven moment dus dan is het weer droog. het zal dan iets minder snel in brand vliegen, maar zou er toch voorzichtig mee zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja je moet het zelf weten hoor, maar als je vader brandweerman is zou je hem eens moeten vragen.

Maar vers gras wordt denk ik gewoon half gedroogd hooi of verbrand gras. Gras zal dnek ik neit in brand vliegen, maar op het er lekkerder van wordt? Een konijn mag ook geen gekookte groente, dus waarom wil je het percee bewerkt hebben en in de oven?

Daarnaast is er nu niet echt veel gras te vinden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb echt veel geprobeerd maar ze zijn meestal al na 2uur speelgoed of dozen of wat dan ook beu, ik heb voor kerstmis van mijn oom een konijnenpakket gekregen, liksteen heb ik weggegooid natuurlijk maar er zat een balkje in van wilg en vanbinnen zat er bruin in met stukjes kruidenhooi en gedroogd fruit en daar hebben ze zig 3 weken mee bezig gehouden, maar mijn oom woont in namen dusja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ik zit even mee te lezen. Soms is het echt zoeken naar wat ze leuk vinden. Dat verschilt ook zo ontzettend per konijn. Maar dat idee van jou in de oven, ik moet er een beetje om lachen, maar met gezonde bestanddelen lijkt het me niet erg gevaarlijk hoor. je kunt het toch gewoon proberen. je wilt het in de oven doen zeg je, dan blijf je er toch bij staan en kijk je vanachter het ruitje mee. ik heb dat ook wel eens gehad met een pan die ik in de oven heb gezet ( volgens recept ) maar ik wist niet de vorm ertegen kon, niet dus, snel eruit gehaald en verder gegaan.

Maar er zijn heel veel dingen die konijnen wel leuk vinden en die je kunt proberen. Een kartonnen krabplank voor katten ( 3 a 4 euro ) een blokhutje van hout, die speelballen en tunnels blijven ze hier geweldig vinden. Kleine doosjes zoals eierdoosjes met hooi erin ook.

Wij hebben hooi van de boer en we kopen dit in grote balen. We hebben nog nooit last gehad dat ze het minder vonden. We hoeven niet af te wisselen, ideaal. je kunt in je buurt even zoeken op marktplaats, met als zoekopdracht gewoon hooi en kijken wat eruit komt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al mijn opties al overwogen, bij de raam gaan zitten om te kijken wanneer ze hun voeten eraan vegen, nu hebben ze een pvc buis, normaal favoriet maar ze negeren deze gewoon.

Het enige echt interesante is voer, gelukkig zijn het doreters... als ik stukjes appel in de pvcbuis leg gaan ze er wel achter, maar zodra het voer op is is het weer van eer, begint het achtervolgen weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar waarom wil je ze percee bezighouden? ze hebben genoeg om te doen als ik het zo lees. maar die van mij zitten overdag ook veel in hun hok te slapen hoor. zolang ze je hok niet slopen of elkaar gaan vervelen lijkt mij niks aan de hand toch? en dat achtervolgen, is dat ruzie of is dat spelen? misschien is dat wel hun favoriete bezigheid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik ze niet goed bezighou dan gaat Tao achter Leonidas rennen en de hele tijd op Gini rijden, het is niet meer gewoon rangbepaling want ze zitten al erg lang zo bij elkaar, in het hok zelf gaat het goed maar als ze in de ren zitten en er is niets te doen is Tao een nachtmerrie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .