Ga naar inhoud

Grote konijnen met wormen


Bobbie

Aanbevolen berichten

Ik heb een vlaam en franse hangoor die een wormbesmetting hebben.

Ik heb panacur vloeibaar in huis, maar daarvan moeten ze dan (door hun gewicht) een enorme dosering hebben, wat dus niet werkt omdat het voor de konijnen nogal vies is. Dit geeft een enorme worstelpartij met héél véél stress.

Nu dacht ik om dat op te lossen, panacur pasta te geven, daar hoef je minder van te geven dan van de vloeibaar.

Gisteren 4 spuiten gehaald á 12,- per stuk.

Ik dacht dat de dosering dan 1 streepje pg lg 3 dagen en na 10 dagen herhalen.

Nu lees ik hier weer andere doseringen, en dan 10 dagen achter elkaar. Dit wordt dus een ramp met die 2. En dan vooral die FH, want dat is een enorme zenuwpees.

Daarbij loopt het op die manier ook flink in de papieren.

Een andere optie zou een ivomecinjectie zijn, die maar éénmalig is. Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat dat niet tegen alle wormen werkt.

Heb je al geprobeert de Panacur ergens op te smeren? Vooral de pasta blijft prima "plakken".. Flinke bak groente en overal een klein beetje op? Moet je wel de konijnen even uit elkaar halen dat ze allebei hun eigen dosering binnen krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, wat wil je dan? Ze met wormen laten zitten? Ik weet het anders ook niet, klinkt beetje lullig maar ook dat hoort bij grote konijnen, daar kies je zelf voor.. (Voor die grote konijnen dan hè :P)

Weet je wát voor owrmen ze hebben? Je zou nl. ook voor een pipetje in de nek (Stronghold) kunnen kiezen, maar dan neem je nét de worm die het meest voorkomt bij konijnen (spoelworm geloof ik?) nietm ee. Maar als ze toevallig een andere worm hebben..?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook nog Iverquantel kunnen proberen maar als ze de pinworm hebben gaat dat niet werken. Ik gebruik zelf altijd de vloeibare Panacur omdat de pasta inderdaad erg prijzig is. ;) Ik hoef gelukkig maar 1.6 ml te geven en dat geef ik gewoon op een heel klein stukje uitgedroogd bruin brood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben de pinworm denk ik? Het is hetzelfde als in dit topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43043-vraag-panacur.html op de foto's van BRC.

Er is mij verteld dat stronghold niet voldoende werkt tegen wormen.

Ik zie tegen een panacurkuur op omdat het met name bij mijn FH een enorm probleem is om die wat te geven, ze gaat dan helemaal over der bout. En als je nou zegt het is maar een beetje wat ze hebben moeten, dan is het nog te doen, maar het is een behoorlijke hoeveelheid die je er in moet zien te krijgen.

Daarom dacht ik zelf aan een ivomec injectie.

Heeft nooit iemand hier dat eerder gedaan?

Ook is mij nog steeds niet duidelijk wat met panacur de juiste dosering is. De één zegt dit, de ander weer dat. In het topic waar ik de link van heb geplaatst staat een link naar een engelstalige site, waar ze het over 9 dagen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm het regent en mijn Panacur ligt in de garage.. :$ Ik kijk wel even of ik de concentratie op internet kan vinden :he::P

edit; Volgens mij heb ik 'm..

"Elke injector bevat 4,8 gram pasta, overeenkomend met 900 mg. fenbendazol. Op de injector staan 18 streepjes die staan voor eenheden. Elke eenheid bevat 50 mg. fenbendazol."

http://www.medpets.nl/panacur+hond+en+kat/

Nu de dosering voor een konijn nog even na zoeken maar ik ben er vrij zeker van dat dat 20 mg. fenbendazol per kg is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolgens gaan we deze patiënten behandelen met Panacur (= fenbendazol in een dosering van 20 mg/kg LG) en na 1 maand zullen we opnieuw bloed laten testen.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Is voor E. cuniculi, maar volgens mij maakt dat niet uit? (Ik zoekt nog even verder)

Ik kan verder niks vinden.. Maar het lijkt me niet dat de dosering voor EC anders is? Ik weet het niet,heb Panacur nog nooit gebruikt om te ontwormen ,..

Bel je dierenarts anders eens..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even geplakt uit een oud topic van mij over wormen.

De dosering is 20mg fenbendazol per kg konijn. Dus je zou even op de pasta na moeten kijken wat de concentratie is...ik denk dat dat 50mg per streepje is, maar ben niet 100% zeker.

Je behandeld best 14 dagen of 5 dagen behandelen, dan 10 dagen niet, en dan weer 5 dagen.

De meeste geven de voorkeur aan 14 dagen, ik zelf ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu gewoon op de fles van de panacur vloeibaar gekeken naar de dosering en de hoeveelheid fenbendazol die er dan in zit. had ik natuurlijk meteen moeten doen:$

1 ml vloeibaar heeft 25 mg en je geeft 0,8 p kg en dat komt dus idd neer op 20 mg p kg

Dus konijn van 6 kg moet 120 mg en dat is ca 2,5 streepje pasta.

Hèhè!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

aangepast door Bobbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik zie al waar i kde rekenfout maakte, ik ging uit van dat halve streepje voor mijn 1,5 kg konijn. Technisch gezien is dat halve streepje natuurlijk nét iets meer dan de helft, dat herinner ik me nu ook weer. 't Is straks twee jaar geleden dat ik Panacur met die dosering gegeven heb dus het is niet helemaal helder meer.. :he: toen hij daarna aan de Panacur moest was hij een stukje lichter.

Maar mijn redenering was 1,5 kg = half streepje x 2 = heel streepje voor 3 kg x 2 = 6 kg .. Mijn fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .