Ga naar inhoud

Help! Binkey eet slechter


Lenthe

Aanbevolen berichten

Ik heb weer wat nieuws gevonden om me zorgen om te maken, dus misschien is het ook wederom onterecht.

Mijn nijn Binkey, normaal een echte vreetzak, laat zin SS brokken opeens zo goed als staan, van de ene op de andere dag.

Ik heb toen woensdagochtend een bakje HF neergezet, waar hij wel wat van gegeten heeft, maar ook deze worden nu zo goed als genegeerd.

Ik heb nog science selective met water gemengd zodat het zo'n prutje wordt, maar dit negeert hij totaal.

Hooi lijkt hij wel aardig te eten, maar is lastig om precies te weten hoeveel.

Net heeft hij een bakje met wat witlof, wortel en kruiden gehad. Hierop viel hij letterlijk aan en de bak is nu voor driekwart leeg. Hij zit op zn hoektoiletje zich te wassen. De kruiden en zijn favoriet wortel gaat er in ieder geval snel in. De witlof blijft wat achter, maar ook dat is gewoonlijk bi hem.

Hij is verder wel levendig, zin vacht glanst ook mooi, zijn keutels zijn stevig en mooi rond. Al waren ze de afgleopen dagen wel kleiner dan normaal, maar dat lijkt me logisch als hij veel minder eet?

Dus moet ik me zorgen gaan maken? Of is het verder wel goed als hij gewoon hooi en groente eet, en af en toe wat brokjes? En heeft iemand nog suggesties om hem aan het eten te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet de biks ook niet als ik er zo'n prutje van maak, waardoor hij het praktisch kan drinken zeg maar.

Momenteel keutelt hij trouwens gewoon weer goed, nu hij de groente op heeft. Maar ik zal het zeker in de gate houden en anders toch maar de da.

Het punt is dat deze ver is en ik hem niet extra stress wil geven nu als het niet absoluut noodzakelijk is.

Is er een manier om erachter te komen of het zijn maag/darmpjes/gebitje is?

Hij is verder zo levendig en huppelt rond en is alert, gewoon helemaal zichzelf, daarom is het ook zo vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zou hij de biks toch wel vloeibaar gewoon moeten willen? En het vreemde is dat meneer die altijd zo kieskeurig was en HF weigerde te eten, wel af en toe voorzichtig wat HF neemt en de SS totaal negeert.

Bovendien is de wortel waar hij momenteel aan knaagt ook hard?

Is het een probleem om het weekend af te wachten? Als hij verder wel gewoon kruidenhooi zit te eten nu en een grote bak groente wegeet? Of raad je het af en zeg je ga op zoek naar een da die er in het weekend zit?

Wat me trouwens nu opvalt is dat zijn nachthok (gemaakt van wilgenhout en dus eetbaar) helemaal kaal is, wat aan het begin van de week nog niet was. Kan dit er nog iets mee te maken hebben?

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval. Probeer er nu even achter te komen wat verstandig is, aangezien meneer snel strest. En hij is gewoon zo levendig en knabbelt overal op, alleen de biks opeens niet meer... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat van de biks kan ik helaas niet verklaren...

Maar wel goed dat hij nog wel hooi eet, en groente.

Op zich kunnen konijnen zonder biks leven, als ze in andere dingen die bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgen.

(Niet dat ik dit aanraad ofzo :P)

Tja, ik zou toch opzoek gaan naar een da in het weekend. Maar het is wel zo dat een konijntje 2 dagen wel zonder biks zou kunnen, mits hij gewoon goed eet.

Ik denk dat iemand anders hier er meer ervaring mee heeft :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten/aten ook geen papje van biks, zelfs de nijnen, die leefden van biks ipv hooi lieten de bikspap staan.. Dat zegt dus niet zoveel...

Gewoon zsm naar de DA, gebit na laten kijken en niet wachten tot maandag...

In principe is alle groenvoer zacht voer..

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat wist ik niet dat groenvoer zacht was, het mesje breekt altijd bij het snijden van de wortel :P

Heb net contact gehad met het spoednummer van de dierenarts en in overleg besloten het nog even aan te kijken. Hij keutelt en plast weer precies zo als eerst, alleen eet hij nu meer groente en hooi om de biks te vervangen.

We zijn tot dit besluit gekomen omdat ik afgelopen week een ongeluk heb gehad en dus aan bed gekluisterd ben en hij bang is voor de meeste mensen. Bovendien moeten we dan bijna een uur in de auto. De combinatie zorgt dus voor zoveel stress en hij eet de rest wel goed, dat we besloten hebben tot maandag te wachten. Dan is er een dierenarts dichterbij en gaan we even langs.

Het prutje eet hij inmiddels wel, ik heb het tussen de groente verstopt en dan gaat het wel op.

Iemand nog een suggestie voor groente die ik hem extra kan geven voor voedingsstoffen? Hij krijgt witlof, wortel en een grote hoeveelheid kruiden van mijn eigen biologische plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

andijvie doet het altijd goed. Als zijn keutels hard zijn, zou je voor wat extra vocht een of 2 blaadjes sla erbij kunnen doen.

eetlust opwekker is peterselie, basilicum gaat er ook vaak goed in.

maar welke biologische plantjes voer jij hem? want niet alles is goed voor konijnen

Kijk anders eens hier : http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga morgen gelijk even langs de supermarkt en haal nog wat andijvie.

Peterselie en Basilicum zitten al volop tussen de kruiden, dus wie weet helpt het wat. Hij zit nu de kruidenhooi te eten en dit gaat er nu met grote snelheid in.

En wederom bedankt voor je snelle adviezen Lonka :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu niet gaan beginnen met nieuwe groente

aLs hij lekker witlof eet en nu die kruiden hooi

Dan kan je toch maandag naar je dierenarts

De witlof krijgt hij altijd nat en vers. Ik kan er wel voorzichtig een heel klein beetje andijvie bijgeven toch? En sla doe ik niet, daarvan weet ik dat hij problemen krijgt uit ervaring.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal.

Even een update:

We zijn vandaag naar de dierenarts geweest. Er zaten inderdaad haakjes op zijn kiezen, heel klein maar genoeg om wondjes en dus pijn te veroorzaken.

Ze zijn verwijderd. Verder heeft hij pijnstillers gekregen en een medicijn om zijn maag en darmpjes op gang te houden. Ook hebben we nog pijnstillers (0,5mg metacam) meegekregen die we morgenochtend en avond moeten geven.

Is dit de normale gang van zaken? Ze klonk in ieder geval alsof ze wist waar ze het over had, maar ik weet niet of ze konijnkundig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat niet, maar hier konden we vandaag nog terecht en ik ging er altijd heen met de poezen vroeger, daarvan wel prettige ervaringen.

Ik dacht, we bekijken het gewoon eens. Misschien is er gewoon nog nooit iemand van bb geweest :)

Ze handelde in ieder geval heel kordaat en leek precies te weten waar ze mee bezig was, dus ik had het idee dat ze wel konijnkundig was..

Nu maar duimen, de biks laat hij nog steeds staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .