Ga naar inhoud

nagel knip tips nodig


brigit

Aanbevolen berichten

Hoe kun je zien/weten tot hoe ver je de nagel mag afknippen?

Ik heb 1 konijn waarvan de nagels een beetje doorschijnen, dus dat is makkelijk.

Maar ik heb 2 duitse hangoren waarvan de nagels niet zo doorschijnen en ik het bloedvaatje niet kan zien.

indien mogelijk graag een foto bij de uitleg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de nagels het beste tot de vachtgrens knippen. Dan weet je ook zeker dat je niet in het leven knipt. ZO doe ik dat ook bij Zwartje. Haar linker voor- en achterpoot zijn allebei wit, dus geen probleem, maar haar rechter voor- en achterpoot zijn helemaal zwart en moeilijk te zien. Maar als je tot de vachtgrens knipt, is er niks aan de hand. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een vloerlamp, waar zo'n langwerpig buisje in zit als lamp. Die kun je redelijk fel zetten.

Pootjes natmaken om de haren opzij te kunnen houden...

En een tl lamp kan ook wat feller, bijvoorbeeld een garage looplamp.

Als de nagel gaat krullen, dan mag je ervan uit gaan, dat in de krul zelf geen bloedvaten zitten.

Een da kan een assistenten spreekuur hebben voor o.a. het knippen van nagels. Anders een goede trimsalon bij jou in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de nagels niet veel langer zijn dan de vacht... dit geldt denk ik alleen voor redelijk kortharige konijnen... dan is het goed.

Ik heb het bij de DA laten checken en toen zag ik de lengte wat prima is nog en de lengte (ander konijn) waar het te lang was... het is lastig uit te leggen precies maar zoals boven staat zo kijk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

_RJ, je moet ook wel een 'speciaal' kniptangetje hebben. Niet gewoon een nagelschaartje/kniptangetje. Een konijn heeft ronde, holle nagels. Die betekend dat als je die met een platte tang knipt dat ze 'kunnen' splijten. (meestal loopt het los, maar je kan voor een paar euro een speciaal tangetje kopen bij een dierenwinkel. Die tangetjes hebben halfronde mesjes).

En let op... Z'n achterpootjes hebben maar 4 nagels... (dus je bent er niet één kwijt ;-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat je zo'n speciaal schaartje moet hebben. Die heb ik ook heel netjes aangeschaft ;) Maar nog niet gebruikt, want volgens mij is het nog niet nodig... maar ik heb een langharigwolletje, dus dat met de haargrens gaat bij mij niet op! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het zelf even inschatten. Ze moeten niet krom gaan groeien.. ;) Ze moet er gewoon normaal op kunnen lopen/staan. Ik heb gisteren de nagels van de Rexdwerg van mijn neef geknipt en na twee nagels hield mijn zaklamp er mee op, heb ik de rest op de gok moeten knippen. Bij een Rex kun je de haargrens (ook) niet aanhouden omdat die een veel kortere vacht heeft. Ik heb ze gewoon zo afgeknipt dat ze er goed op zou kunnen staan.

Ook wel handig op zich: Zet het schaartje op (om) de nagel, knijp het dicht maar nog niet knippen. Trekt het konijn zijn poot terug, dan zit je in het leven, dan doet het zeer. Vinden ze ook niet leuk maar dan zit je er nog niet doorheen. Maar dit is makkelijker met een "gewoon" schaartje dan met een nagelschaartje voor knaagdieren. En niet te hard knijpen want dan beschadig je de nagel en da's helemaal een gedoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .