Ga naar inhoud

Het zogenaamd verbeterde hooi van VitaKraft


Beestenbende

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik al vele malen gehad, dat ik tevreden was met een product en dat de fabrikant toen besloot het te vernieuwen/verbeteren. Zo'n verbetering pakt nooit goed uit voor mij. Nu hebben mijn konijnen hetzelfde probleem.

Ze waren helemaal verzot op VitaKraft VitaVerde Wilde Roos, hun absolute favoriet. Omdat ze nog weleens uitgekeken raken op een smaak hooi, ben ik op zoek gegaan naar nieuw hooi. Zo kregen ze hun tweede absolute favoriet, JR Farm Bergweide hooi, en dat is maar goed ook.

Ik had mijn laatste zak VitaKraft geopend en ging dus meteen alvast naar de dierenwinkel voor nieuwe zakken. In het kort: Steeds als ik ging kijken, was het schap leeg of er lag VitaKraft VitaVerde Nature Plus Wilde Roos. Zelfde verhaal bij het tuincentrum in Vlaardingen. Uiteindelijk navraag gedaan bij de dierenwinkel, want ik had het echt nodig, maar daar wist niemand mij te vertellen, wat er gaande was. Dus heb ik zelf maar naar VitaKraft gemaild. En wat blijkt, ze hebben het Wilde Roos-hooi verbeterd (de andere smaken volgens mij trouwens ook). Zelfde leverancier en zelfde Wilde Roos-toevoeging, maar ander hooi. Het vorige hooi was, volgens hun, stoffig en klein en het nieuwe hooi zou voller van kwaliteit moeten zijn. Nou, ik heb dus maar zo'n nieuwe zak gekocht, maar mijn konijnen weigeren het te eten. Normaal aten ze er 3 tot 4 van die kleine hooiballen (of 2 kleine en 1 grote bal) per dag van leeg en nu eten ze er geen hap van in 24 uur.

Ik vond in het JR Farm Bergweidehooi een tweede favoriet, maar nu blijkt dus, dat het nog hun enige favoriet is. Geen extra favoriet, maar vervanging van de favoriet. Ik ben blij, dat ik dat Bergweidehooi ontdekt hebt, want anders had ik nu echt een probleem gehad.

Ik heb ondertussen naast het Bergweidehooi nog 8 andere smaken hooi (in fasen) besteld via internet (op hooi uit de dierenwinkel zijn ze volledig uitgekeken) in de hoop nog een favoriet te vinden, maar voorlopig is dat nog niet gelukt. Van sommige smaken moeten ze niks hebben, aan een enkele smaak wordt door beide wat geknabbeld en 1 smaak wordt door 1 van de 2 wel redelijk smaakvol gevonden. Ik heb nog 2 nieuwe smaken uit te proberen. Hopen dus maar, dat daar de nieuwe favoriet tussen zit.

Allemaal omdat VitaKraft heeft besloten, dat het hooi niet goed genoeg was. Het verkocht toch, volgens mij, behoorlijk goed, want de schappen Wilde Roos waren om de haverklap leeg als ik nieuwe zakken kwam halen. En er is maar 1 smaak bij de dierenwinkel hier in Maassluis én het tuincentrum in Vlaardingen, die al in de nieuwe versie in de winkels ligt (Maassluis is Kamilleweide en Wilde Roos en Vlaardingen is Paardebloem en Wilde Roos). Hier wordt ik dus echt gek van. Elke dag krijgen ze nu Bergweidehooi en ik kan alleen maar hopen, dat ze het niet zat zullen worden.

Bedankt VitaKraft :grrrrrr:

Sorry hoor, moest dit even kwijt! Even klagen lucht een beetje op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend is dat he... Wat voor hooi heb je allemaal besteld? Je kunt eens kijken voor het JRfarm kruidenhooi, dat valt bij mijn lastige hooieters ook in de smaak! Zooplus heeft ze tegenwoordig in verpakkingen van 1.5 kilo in plaats van 0.5 kilo, lekker veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lianne

Inderdaad echt vervelend!

Wat heb ik allemaal al besteld?

JR Farm Paardebloemwei (leek wel perkament zo droog, dus dat moesten ze niet)

Tima Nature Select Bloesemhooi Goudsbloem (2x besteld, 2x Paardebloemblaadjes ontvangen en dat moeten ze ook niet)

Mucki Bergweidehooi (wordt wat aan geknabbeld, maar meer dan ½ of ¾ bal in 24 uur gaat er niet doorheen)

Hansepet Weidehooi (de ene moet er niks van hebben en de ander knabbelt er af en toe wat aan)

Bunny Allgauer Versgras hooi (wordt ook alleen maar wat aan geknabbeld)

JR Farm Zomerweide (gisteren voor het eerst gegeven, de een eet ervan en de ander knabbelt slechts wat)

JR Farm Klaverweide (moet ik nog uitproberen)

Supreme Meadow Hay (de ene heeft net een balletje vol gekregen en de ander krijgt het vanmiddag)

Op alle smaken van VitaKraft zijn ze uitgekeken en ook op die van Pet's Own choice. Beaphar met tijm-extract lusten ze niet. En op Beaphar Care+ Timothy zijn ze ook volledig uitgekeken. Kruidenhooi van Puik vind ik er nooit echt geweldig uitzien, dus dat koop ik niet. Dus ik ben blij met internet en alle webwinkels met hooi, maar het begint nu wel vervelend te worden. Ik koop hooi en zij weigeren het. Mijn rekening wordt steeds leger (en er staat al niet veel op) terwijl mijn kast steeds voller komt te liggen met (afgekeurd) hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, lastig... ik heb ook aardig wat van die merken geprobeerd en inmiddels vallen ze wel in de smaak. Vaak is het ook gewoon een beetje doorzetten, maar lastig blijft het wel.

Hoeveel biks krijgen ze trouwens?

Beaphar timothy vonden ze hier ook niet te pruimen, oxford western timothy en anders niet... en ze eten jrfarm weidehooi en het bunny alggauer versgras hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik geef het ook niet zomaar op. Ze hebben allebei 2 kleine hooiballen en in de ene zit standaard JR Farm Bergeweidehooi en in de andere doe ik steeds een andere smaak, maar als ze het na tig keer geven nog steeds niet eten, dan geef ik het op.

Beaphar Timothy vonden ze hier eerst helemaal te gek. Ik deed dat in een etensbakje en die bakjes gingen elke dag leeg. Maar die donders van mij zijn op een gegeven moment zomaar ineens klaar met een soort hooi en dan krijg ik het er niet meer in.

Qua biks heb ik het wat moeilijk. Allebei hebben ze afgelopen jaar vachtmijt gehad. Nala heeft haar voorpoot gebroken en is toen door de pijn veel afgevallen. Lani heeft een breuk in het buikvlies opgelopen en viel toen ook veel af. Ik heb ze een tijd flink wat biks moeten geven om weer op gewicht te komen. Het lijkt nu met allebei weer goed te gaan. Nala is op weg naar de gewenste 1800 gram en krijgt 42 gram SS per dag. Ze eet 2 tot 3 kleine hooiballen leeg per dag en heeft geen enkel probleem met BDK. Als ze op gewicht is, wil ik wel proberen haar hoeveelheid SS iets te minderen. Lani is weer goed op gewicht gekomen. Ze weegt ongeveer 2 kg en krijgt 30 gram SS per dag. Enig nadeel is, dat ze op die hoeveelheid weer wat afvalt, maar als ik meer geef, laat ze haar BDK liggen.

Gelukkig eten ze het Bergweidehooi van JR Farm goed. Lani heeft vandaag al 1½ kleine hooibal leeggegeten. Ik ben zo blij, dat ze zo verzot zijn op dat hooi, maar als ze erop uitgekeken raken, heb ik echt een probleem.

Ik vind het wel jammer, dat er nog niemand anders gereageerd heeft. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd, of er meer konijnen zijn, die het vernieuwde VitaKraft hooi niet moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je hooi van de boer geprobeerd? Dit is veel verser dan hooi uit de winkel. Veel konijnen van BB-ers vinden het erg lekker en willen geen ander hooi meer eten dan dat. Het is heel budgetvriendelijk. Ik heb ook een zéér kieskeurige hooi-eetster (geen ervaring met Vitakraft hooi). Ze lust op dit moment alleen:

- hooi van de boer (via de kinderboerderij)

- JR Farm Appelhooi

Bij The Hay Experts kun je een hooi-proefpakketje bestellen met verschillende smaken, maar ik weet niet of bestellen daar een optie voor jou is. Het lijkt mij duur om regelmatig uit Engeland hooi te laten komen.

Ik geef een paar maal per week een bak gedroogde kruiden of Readigrass als appetizer, bijvoorbeeld op een dag dat het hooi eten minder gaat. Ik merk dat variatie de eetlust stimuleert. Daar was jij ook al achter gekomen. ;)

aangepast door Suuzi
tikfoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ jrjsieben

Dat hooi van Barn-I heb ik inderdaad ook al weleens op internet voorbij zien komen en lijkt me ook wel wat om uit te proberen. Ik heb alleen geen flauw idee, waar ik het kopen kan. De prijs maakt me niet uit, want het hooi van VitaKraft kostte me ook €2,95 voor 500 gram.

Ik heb ook al weleens zitten denken aan het mengen van favoriet en minder favoriet hooi. Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen.

@ Suuzi

Hooi van de boer? Ik zou eerlijk gezegd niet weten, hoe ik daar aan moet komen. Ik woon niet bepaald landelijk en wij hebben ook geen auto, dus ergens ophalen kan ook niet.

Ik heb al weleens met intersse rond zitten kijken op de site van Tha Hay Experts, maar ik hou er niet zo van om in het buitenland te bestellen. Als er problemen zijn, moet je dat in het engels oplossen en betalen op die site moet, volgens mij, in principe met een creditcard en die heb ik niet en wil ik niet.

Ik geef ook wel wat gedroogde kruiden, maar ik heb liever dat ze hooi eten. Ik heb wel iets op ZooPlus besteld, wat tussen hooi en gedroogde kruiden inzit, JR Farm Bloemenwei. Het staat niet in de categorie HOOI, maar bestaat wel uit gedroogd gras met gedroogde bloemen. Hier krijgen ze een paar keer per week een voerbakje vol van.

Variatie stimuleert inderdaad de eetlust. Maar ik ben vooral met variëren begonnen, omdat ik het zielig vond, dat mijn nijnen elke dag hetzelfde moesten eten. Ik wil ook niet elke dag hetzelfde eten. En het bijkomende voordeel daaraan was, dat het elke dag weer anders is hooi te eten voor ze (wat dus nu niet echt meer opgaat met amper favoriet hooi).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad al aan het zoeken geslagen. Voorlopig kan ik geen dierenwinkel hier in de buurt vinden, die het verkoopt (wij hebben geen auto, dus hoe dichtbij Den Haag en Barendrecht ook lijken, het is een eind fietsen :mdr: ). Online bestellen heb ik ook al gevonden, maar bij de ene zaak kun je 7 werkdagen wachten en de andere vraagt €7,75 verzendkosten.

Nou ja, mijn kast ligt toch al vol met hooi, dus eerst misschien de nieuwe smaken nog uitproberen en wat er echt niet ingaat, moet ik dan maar zien te verkopen. Eerst ruimte maken en dan weer nieuw hooi proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Suuzi

Hooi van de boer? Ik zou eerlijk gezegd niet weten, hoe ik daar aan moet komen. Ik woon niet bepaald landelijk en wij hebben ook geen auto, dus ergens ophalen kan ook niet.

Ik woon in het centrum van Amsterdam en haal hooi bij de plaatselijke kinderboerderij. Voor 2,50 euro koop ik een vuilniszak hooi en dit gaat makkelijk op de fiets mee. :)

Nog een variatietip: ik meng kruiden en overgebleven gruis van een 'goedgekeurde' zak hooi met minder geliefd hooi. Daffy vindt het dan lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Suuzi

Maar dan heb je vast een fiets met bagagedrager? Ik niet!

Ik kan altijd hier bij het kinderboerderijtje gaan navragen.

Dat met dat gruis, daar kan ik wel wat mee. Kruiden geef ik altijd in een bakje om zeker te weten, dat alles op gaat. Gruis geef ik ook altijd in een bakje. Ik heb nog een heel klein beetje Wilde Roos gruis, dus misschien moet ik bij één van de minder favoriete zakken eens wat gruis onderuit de zak vissen en dat mengen met de Wilde Roos of Bergweidehooi. Misschien krijgen ze dan opeens door, dat dat hooi wel lekker is. Wie weet, het is het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, dat weet ik.

Als het kinderboerderijtje hier vlakbij me kan helpen aan wat hooi van de boer, dan neem ik mijn vriend wel mee. Kan hij het mooi sjouwen. Oh nee, shit, dat werkt niet met een vent met allergieën. Boodschappenkarretje dan toch maar.

Maar eerst maar eens wat ruimte in mijn kast maken.

Zo fijn, dat VitaKraft het mij en mijn konijntjes zo moeilijk maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, lastig... ik heb ook aardig wat van die merken geprobeerd en inmiddels vallen ze wel in de smaak. Vaak is het ook gewoon een beetje doorzetten, maar lastig blijft het wel.

Hoeveel biks krijgen ze trouwens?

Beaphar timothy vonden ze hier ook niet te pruimen, oxford western timothy en anders niet... en ze eten jrfarm weidehooi en het bunny alggauer versgras hooi.

Ja die monsters hier ook!! Snap ik ook wel, die van Western ziet er ook veel beter uit!

Mijn konijntjes aten het hooi van Vitakraft juist erg slecht omdat het inderdaad erg stoffig was, ik vind het niet erg dus, maar ik snap dat jij behoorlijk baalt nu.. Het Bergweidehooi van JR Farm gaat er hier ook goed in trouwens. En hooi van de boer ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beestenbende, ik kon Barn-I kopen bij de ranzijn (waar ik liever niet kom...), maar daar zou je ook kunnen kijken. De tip van Suuzi is ook echt de moeite waard, in het pension krijgen mijn konijntjes ook gewoon hooi van de boer en dat schijnen ze daar wel te eten.

Bij THE kun je ook met een overboeking betalen en Lisa is echt heel aardig, mocht er onverhoopt wat mis gaan met de bestelling of iets vergeten zijn doet ze daar écht niet moeilijk over!

Dollie... tjsa. Ik zou het ook wel weten als ik konijn was hoor! Heb de zak van Oxford al bijna een jaar en het ziet er nogsteeds goed uit, ze krijgen het niet zo heel vaak hier. Zak is nu bijna leeg, dus binnenkort maar weer een nieuwe bestellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .