Ga naar inhoud

Mijn konijn lijkt geen hooi te lusten


Hart16

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een hele mooie Teddy Widder van 3 maanden oud.

Hij is mijn eerste konijn, hiervoor had ik altijd hamsters, dus ik moet het allemaal opnieuw leren :). Ik heb begrepen dat konijnen altijd de beschikking moeten hebben over hooi. Daar buiten kun je ook nog droogvoer geven. Ik voer mijn konijn SS (dit voer is hij gewend). Hij vindt zijn voer heerlijk, maar eet niet van zijn (kruiden)hooi. Er werd mij aangeraden bij de dierenwinkel waar ik zijn voer kocht, om hem gewoon wat minder voer te geven 'dan zou hij vanzelf hooi gaan eten'. Na dat een dagje geprobeerd te hebben, merkte ik dat hij echt honger had en nog steeds nauwelijks van zijn hooi had gegeten. Omdat hij nog volop in de groei is, geef ik hem nu dus toch maar weer extra droogvoer.

Wat zijn jullie ervaringen? Hij lust trouwens ook nog geen snoepjes, en hij is nog wat te jong voor groen voer. Knaagstokken vind hij ook niet lekker. Wat kan ik hem extra geven?

Groet,

Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel brokjes geef je hem? Het klopt dat je een jong konijn onbeperkt mag geven, tenzij hij geen hooi meer eet. Dan is het echt verstandiger om naar het volwassen gewicht te voeren. Dit zal voor jouw konijn twee kg zijn denk ik? Iets meer wellicht. Ik zou hem ongeveer 40 gram biks geven en kijken of dat helpt. En langer volhouden dan één dag.. Want A) hij kan hooi eten, eigen schuld als hij dat niet doet en B) waarschijnlijk valt het met de honger sowieso wel mee, de meeste konijnen verdienen een Oscar voor hun acteertalent.. Altijd maar doen of ze al dagen niks gehad hebben.

Het lijkt misschien zielig maar dat valt reuze mee. De problemen die een konijn kan krijgen als het geen hooi eet, zijn veel zieliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De info over de brokjes is hier boven al goed uitgelegd ;)

Maar wat ik nog even goed wil aangeven is dat je je konijn geen knaagstenen, knaagstaven/blokken, snoepjes (ook niet ´speciaal` voor konijnen) want die zijn heel erg slecht voor je konijn! En een konijn hoort niet alleen te leven en hoort dus een maatje te hebben. De beste combinatie is een gecastreerd rammetje + een voedster. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou geen snoepjes geven , ook geen knabbelstiks , als je hem iets lekker wil geven kan je voor een rozijntje, bananenchips enz.

verder kun je op www.caviakruiden.nl ook gedroogde groentes en kruiden bestellen, dit is ook goed voor het slijten van de kiesjes,

ss is goed voer voor nijnen die niet van hooi houden. ook zijn er nijnen die thimoty hooi van bephar wel eten , mischien kun je dat proberen.

verder is de link van garfield erg handig.

ik sluit me verder volledig aan bij wat hier boven al is gezegt.

aangepast door danilina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook lastige hooi eters..

Ik heb idd de biks hoeveelheid wat verlaagd zodat ze wel hooi gaan eten (met tegenzin haha) hooi is toch de aller belangrijskte voeding van een konijn. Wat ik ook doe is verschillende hooi soorten aanbieden. Het ene merk eten ze bijvoorbeeld helemaal niet, het andere merk is weer wat lekkerder. Timothy hooi of kruiden hooi gaat er t beste in. Ook doe ik wat gedroogde kruide's door het hooi heen mengen. Tja je blijft er mee bezig!

Succes en ohja knabbel sticks en snoepjes zijn idd niet zo goed. Beter kun je beginnen met opbouwen van groenvoer! Er zijn heel veel topics te vinden hoe je groenvoer bij jonge konijnen kunt opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook eerst hooi gegeven voordat je het konijnenvoer in zn hok zet

dan begint hij eerst hooi te eten en na een poosje zet je het voerbakje pas in zijn kooi

ik lees ook dat je konijn nog vrij jong is, ik heb ook een keer een konijn gehad (ook zo jong) en die had wat moeite met die lange slierten.

Ik heb de slierten iets in kortere stukken geknipt, en toen ging het eten wat makkelijker en daardoor werd er wat meer van gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik heb me al gerealiseerd dat mijn rammetje een maatje nodig heeft. Voorlopig blijft hij tot april binnen, daarna krijgt hij zijn eigen buitenpaleis en ga ik ook een maatje voor hem zoeken. Uiteraard moet hij dan ook nog gecastreerd worden, ook al kan dat nu al, ik wacht liever nog even totdat hij bij mij thuis goed gewend is voordat ik dat laat doen. Als ik naar jullie reacties kijk, vind ik het alleen maar vreemder wat een info je op het internet kan vinden, sommige dingen zijn dus echt gevaarlijk voor je nijn, maar worden zelfs aangeraden bij de dierenwinkel! (zoals die knaagtakjes bij mij dus). Omdat hij ze niet lustte heb ik ze al weggehaald. Ik ga groenvoer proberen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook eerst hooi gegeven voordat je het konijnenvoer in zn hok zet

dan begint hij eerst hooi te eten en na een poosje zet je het voerbakje pas in zijn kooi

Dit is sowieso een heel goed idee, zodra ik uit bed kom krijgen mijn konijnen een pluk vers hooi, anderhalf uur later pas hun brokjes. 's Middags weer vers hooi (en gedroogde kruiden) en dan aan het begin van de avond kruidenhooi of timothy, iets "extra lekkers" en weer vers hooi. Rond een uur of tien groente en voor ik op bed ga, nog een pluk hooi.

Naast dat een konijn dat zich al volgevreten heeft met lekker brokken niet gauw hooi gaat eten, vinden konijnen hooi vaak ook lekkerder als het "vers" is. Je kunt beter drie keer per dag een handje geven dan één keer per dag een grote bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je stukjes hout gekregen hebt als knaagmateriaal kun je dat wel aan je konijn geven hoor, alleen de knaagblokken zijn schadelijk. Een lekker wilgentakje of fruitboomtak is juist goed voor ze. De mijne knabbelen er ook niet de hele tijd aan maar soms hebben ze zo'n bui...

Link naar reactie
Delen op andere sites

had hier ook zon lastige hooieter, billie, ze gebruikte het eindelijk als bodembedekking,

toen ik haar ging koppeen in de opvang was ik een beetje aan het praten, en iemand van de opvang zei wacht we hebben hier wel hooi liggen van de boer daar zijn ze meestal gek op ik zo ja heb alle soorten al geprobeerd, en had ook al als tip gekregen om hooi in een wcrol te doen, nou naar 2 keer was daar de nieuwigheid van af en at ze alleen het rolletje op,

dus die vrouw gooit een pluk in de koppelruimte, billie loopt ernaar toe en ruikt.

en die kleine **** van me begint te eten alsof het haar lievelings kostje is....

haha en het is ook nog eens goedkoper hooi van de boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Michu is ook zo lastig met hooi eten, alsof hij het niet lekker vind, hij krijgt nu afgewogen biks maar daar laat meneer de helft van staan, maar zolang hij maar goed keutelt en nog vrolijk is ga ik me daar niet echt zorgen over maken. Ik heb via zoo-plus snoepjes gekocht en aangezien die website wordt aangeraden door mensen van het forum hier denk ik dat die snoepjes die ik heb (yoghurt, bosbes en kruidensnoepjes) niet zo superveel kwaad kunnen maar die zijn wel speciaal van zoo-plus en daar mogen ze maar heel af en toe wat van hebben. Heb je zijn hooi in een ruif zitten, of in een bal zodat het een uitdaging is om het te eten, ik heb het hooi van mijn konijn in een slingerbal gedaan (ook via zoo-plus) en nu vind ie het superleuk om het te eten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moreth,

Ook de snoepjes en zeker de yoghurt snoepjes van zooplus zijn echt niet aanteraden.

In deze snoepjes zit een enorme hoeveelheid suiker die omgezet wordt in lichaamsvet..Ook kan de darmflora hierdoor uit balans raken. Daarnaast yoghurt is helemaal niet goed voor konijnen..melk producten zijn niet goed voor de darmen van een konijn. Teveel aan lactose kan Diarree veroorzaken.

Dus mensen al die zogenaamde lekkere snoepjes en yoghurt snoepjes en knabbelsticks zijn hoe lekker ze ook zijn..totaal niet geschikt. Maakt niet uit waar ze vandaan komen.

Geef dan een lekker stukje groente..of gedroogde kruiden of zo nu en dan een klein stukje fruit.

Dit is én beter voor je konijn. En ze vinden het net zo lekker. En beter voor je portemonnee!

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .