Ga naar inhoud

weigerd biks te eten?


Axellerd

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen houden ook niet van die biksjes. Ze pikken alle dikmakers eruit, heel ongezond allemaal. Ik zou ze, als ik jou was, op ander voer over zetten. Konijnen houden altijd van Science Selective (of je konijn moet een uizondering zijn :P). Je kan ook gewoon het eten s'avonds geven en dan de hele nacht laten staan. Dat doe ik bij HF. Mijn nijnen houden niet van Hope Farms, maar heb het nou eenmaal in huis, dus het zal toch opmoeten. Ik ga ook overstappen naar SS maar dit moet eerst op. Ik geef het s'avonds en laat het de hele nacht staan. Ze krijgen snachts dan denk ik honger en de volgende ochtend is het weg.

Het is zowieso niet fijn als een konijntje iets moet eten wat hij echt niet lekker vind. Dat is ook bij mensen, jij zou vast ook niks willen eten wat je niet lust. Dus ik denk dat het verstandig is om over te stappen naar Hope Farms Supertrio (als jou nijnen het wel lekker vinden) Science Selective of een ander soort voer. Dit kan je bij andere topics ook vinden. Omdat gemengd nou eenmaal dikmakers bevat is het ook nog eens minder gezond dan SS of HF.

Suc6 ermee!

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee om over te stappen naar SS of HF. Het probleem met selectief eten (wat Sparrow doet) is dat ze een hoop troep binnen krijgen, onnodige dikmakers dus. Maar tegelijkertijd missen ze ook essentiƫle voedingsstoffen die in de biks zitten. Kan dus voor ernstige problemen zorgen (op de lange termijn) als ze altijd maar selectief eten.

Overigens is dat supermarktvoer sowieso nie goed, ook als ze wel alles opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien neemt hij die biksjes aan uit beleefdheid? :P

Als je goedhoop SS wilt hebben kan je naar www.thehayexperts.co.uk gaan.

Maar natuurlijk kan je het ook halen bij de dierenwinkel!

Zorg er vooral voor dat je langzaam overstapt van voer. Ben je bekend met het mengen?

Nouja, nu ik toch bezig ben... :P Dan weten andere mensen het ook gelijk die er niet bekend mee zijn xD Dit is wat info die ik heb opgezocht:

Nijnen darmen zijn heel gevoelig voor veel dingen dus moet je langzaam overstappen van voer. Dat houdt in dat je de 2 gaat mengen.

Dus eerst; 1/4 nieuw 3/4 oud

Daarna; 2/4 nieuw 2/4 oud

Dan: 3/4 nieuw 1/4 oud

Dan helemaal

Zorg niet dat je dit per dag doet, het moet langer duren dan 4 dagen. Maar bedenk wel dat biks alleen maar extra is, en hooi en groentes het belangrijkst is. Hooi moeten ze onbeperkt hebben.

Geef van SS 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus weeg je konijn, en geef hem/haar 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Bijv: Mijn konijn weegt 2 kilo. Dan krijgt ie 30 gram SS

Bij Hope Farms (Supertrio) of ander voer is het 25 gram per kilo aan lichaamsgewicht.

Zo, dat was de info :P

Suc6 ermee!!

aangepast door Lauwtjee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay hier een stappenplan voor je.

- Je gaat naar een dierenwinkel en je haalt daar goede biks. (Hope farms Supertrio& Sience Selective zijn goede merken! Er moeten geen extra dingetjes in zitten, gewoon saaie korrels).

- Ook haal je goed hooi, hooi moet groen zijn en fris ruiken!

-Als je thuiskomt ga je je konijntjes eerst wegen. Zet haar op een keukenweegschaal.

Als je haar hope farms gaat voeren, doe je het gewicht van de konijnen bij elkaar opgeteld maal 25= het aantal gram biks wat ze per dag maximaal mogen krijgen. Ga je voor sience selective doe je dit maal 15, dat is de maximale hoeveelheid die ze daarvan mag krijgen. Dit weeg je ook af op de weegschaal en je zoekt in de keukenkastjes iets waar deze hoeveelheid precies in past zodat je niet iedere dag opnieuw af hoeft te wegen.

- Je mengt de eerste dagen je oude biks met het nieuwe biks. Eerst 3/4 oud + 1/4 nieuw, na een paar dagen doe je 1/2 oud 1/2 nieuw, paar dagen later 1/4 oud 3/4 en zo bouw je dit langzaam aan af. Tijdens deze dagen is het belangrijk dat je haar keutels goed in de gaten houd. Dit mag geen diarree worden. Als ze diarree krijgt ga je te snel over op het nieuwe voer en zul je dus wat langzamer en in kleinere verhoudingen moeten gaan mengen.

- Je zorgt ervoor dat ze dagelijks vers hooi krijgen, dit mogen ze onbeperkt gaan eten. Hooi is goed voor een konijn, ze worden er niet dik van en het zorgt ervoor dat hun maag & darmen continu blijven werken. Als het ruifje leeg is, vul je hem gewoon weer aan!

- Ook ga je langzaamaan beginnen met het opbouwen van groenten. Veilige soorten staan in deze lijst: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html , in het onderste gedeelte van het artikel. Geef niet meer dan de grootte van een postzegel per keer als je een nieuwe groente gaat introduceren. Zijn de keutels de dag erna nog in orde, mag je de hoeveelheid verdubbelen.

Uiteindelijk zal je een voedingsschema moeten hebben voor je konijn, om een voorbeeld te geven, zo ziet die van mijn konijnen eruit:

Ochtend: 50 gram Sience Selective (ik heb 2 konijnen, een van 2 kilo en een van 1.25 kilo), hooiruif aanvullen+water verversen.

Namiddag: hooiruif aanvullen.

Avond: minimaal 4 soorten groenten+kruiden, hooiruif aanvullen + water verversen.

Zo nu en dan tussendoor (max 2x in de week): stukje aardbei, druif, wortel, zonnebloempitje, appel. Hier geef ik maar telkens 1x iets van, dus niet een heel suikerschotel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook ik gaf ss maar wer best duur voor 3 knijnsels, dus heb ik het gemengd met gewoon alleen biks, maar ze vertikken het om te eten... ze laten het liggen en later als ze honger krijgen eten ze het wel op..... maar das een paar uur later eer het op is ;) tsja...ik heb gewoon kieskeurig konijnen hahah!

Haha, dat heb ik met Hope Farms SuperTrio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .