Ga naar inhoud

castratie oudere (4 jaar) voedster?


angelaenpuk

Aanbevolen berichten

Sinds 5 dagen heb ik puk aan de extreem lieve voedster Pien gekoppeld. Ze klikken geweldig met elkaar en ze is het meest zachtaardige konijn wat ik ooit heb meegemaakt.

Ze is een ex-fokkonijn en is 4 jaar en heeft al heel wat nestjes gehad. Ik vraag me af of het verantwoord ik om haar te castreren of dat de kans op complicaties te groot is.

Zoals misschien een grotere baarmoeder/moeilijkere genezing?

Aan de ene kant ben ik zo bang dat ze op latere leeftijd kanker zal ontwikkelen en dan balen dat ik het niet heb gedaan, aan de andere kant ben ik zo bang dat ze de behandeling niet overleeft en dat Puk (en ik) weer zo'n groot verlies moeten dragen.

Ze heeft totaal geen territoriaal gedrag over haar hok en de fokker vertelde dat ze dat zelfs niet had als ze jongen had en dat is wel te merken want toen puk de eerste dag dominant deed heeft ze niets gedaan, dus qua gedrag zie ik geen reden tot castratie.

Ik vind het echt wonderbaarlijk hoe goed ze zich aanpast aan de nieuwe situatie! s'ochtends als ik de woonkamer inkom springt ze haar hok uit om me te groeten en begint nu al commando's te leren en dat terwijl ze 4 jaar in een "konijnenflat heeft gezeten.

Ik heb gelukkig een hele goede konijnkundige dierenarts die me bij de castratie van mijn vorige voedster zelfs heeft laten assisteren (naast de "echte" assistente hoor!) ik ben zelf dan ook wel arts en bloederige ingrepen gewend, anders is het dan ook niet echt aan te raden, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ze in een goeie conditie is, is het wel een voordeel. In mei 2010 heb ik ook wat oudere voedsters laten castreren, eentje van 7 jaar en eentje geschat 5 jaar. Alles is goed verlopen, ook na de operatie verliep alles prima, maar ze bleken allebei wel grote tumoren in hun baarmoeder te hebben. Dus achteraf heel blij dat ik het gedaan had. Ik had zelf ook grote twijfels, maar aangezien er heel wat voordelen aan verbonden zijn, zou ik het toch wel aanraden.

Wanneer je van plan bent de stap te zetten, zou je je best goed inlezen wat je allemaal kan verwachten. Het grotendeel van de konijntjes eet achteraf moeilijk en heeft toch wel intensieve verzorging nodig. Het is dus ook wel een vrij zware ingreep. Ik had ook wel het geluk dat de dierenarts er bij mij voor gezorgd heeft, dat ze pas naar huis kwamen nadat ze terug aten.

Streef ook bij de dierenarts om de baarmoeder te laten uithalen.

De anderen zullen nog wel aanvullingen hebben ;)

aangepast door W&W
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie, om te horen dat het wel vaker is gedaan met goed resultaat geeft me meer vertrouwen!

De vorige keer is ook de gehele baarmoeder verwijderd, want dat vond hij zelf veiliger tegen kanker. Qua nazorg zit het wel goed, heb door een aantal gasbuiken veel ervaring met dwangvoeren en mag mijn dierenarts dag en nacht bellen voor spoedvragen/gevallen.

Ik denk dat ik er nog wel 2 a 3 maanden mee wacht tot ze hier volledig thuis is om stress te beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het het meestal ook fout loopt bij de nazorg, als ik mij niet vergis. De operatie zelf slaagt wel in de meeste gevallen, juist bij oudere voedsters kan soms het buikvet hinderen, zal ik zo meteen nog even nalezen of het klopt.

het probleem is dat ik op de ene plek lees dat bij konijnen dat buikvet een voordeel is en bij de anderen een nadeel. Verder heeft ze behoorlijk veel nestjes gehad en ik vraag me af of dit nog invloed zal hebben, ik kan me voorstellen door al het oprekken de baarmoeder wat meer bindweefsel heeft/"taaier" zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn 3 voedsters om dezelfde reden laten castreren. Ik kan het mezelf niet vergeven als ze straks baarmoederkanker zouden krijgen, terwijl ik dat had kunnen voorkomen. Daarnaast vind ik het mooi meegenomen dat ze geen last meer hebben van hormonen. Een voedster was af en toe wel een schijnzwanger en dat heb ik nu niet meer gezien.

Ik zou aanraden om de castratie te plannen als je vakantie hebt of een paar dagen vrij. Het vergt toch wel intensieve zorg en zo kun je haar goed in de gaten houden.

Verder wil ik nog even zeggen dat ze een mooie meid is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje! maar ze is nog liever dan ze mooi is, haha. Bij haar is het wel puur de gezondheid, want ze heeft tot nu toe nog geen hormonaal gedrag laten zien. Mijn vorige konijn had daar wel last van en liep uren op puk te rijden, na de castratie was dat gelukkig over!

Ik ben eigen baas, gelukkig. Dus geef mezelf zeker vrij om de eerste dagen full-time me op haar te kunnen richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .