Ga naar inhoud

voedster laten castreren of niet?


xSterre

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds 3 weken een voedster bij mijn ram,

mijn ram is gecastreerd, en was toen hij nog alleen zat heel erg aanwezig, hield van aandacht en viel een klein beetje aan als hij eten kreeg.

Nu ze bij elkaar zitten, krijgt mijn ram geen kans meer om te eten, omdat de voedster hem gewoon aan de kant duwt of hem een brom geeft, daardoor durft hij niet meer te eten. Als de voedster wil eten, en je wil aan het bakje of aan het rammetje komen, komt ze meteen met haar poten omhoog zegmaar en maakt ze meteen een brom geluid.

Ik vind dit zo zielig voor mijn rammetje!:(

Maar buiten het eten om gaan ze heel lief met elkaar om..

dus nu zit ik met de vraag, wel of niet laten castreren van de voedster?

Link naar reactie
Delen op andere sites

moeilijke vraag, is je voedster ook schijnzwanger vaak?

Bromt ze alleen of bijt ze het rammetje ook?

Het karakter is pittig dat is duidelijk, mijn Miep heb ik laten castreren omdat ze constant schijnzwanger was...

Het pittige karakter wordt ietsje minder maar blijft...

Kan je ze aparte bakjes geven met afstandje tussen elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik denk dat je best wel eens bedrogen uit kan komen als je haar laat castreren in de hoop dat dit beter wordt. Misschien dat het deels wel hormonaal gedrag is, maar voorzover je op zo'n klein beetje informatie kunt oordelen, denk ik dat het deels ook gewoon jouw voedster zelf is. En je kunt het karakter van een dier niet zo maar veranderen door de hormonen weg te nemen.

Castratie heeft natuurlijk andere voordelen, je kunt het evengoed wel laten doen, maar ik denk dat als je verwacht na de castratie een poeslief dametje te hebben, dat je dan een teleurstelling te wachten staat..

Misschien dat je het gedrag van je voedster nog wat uitgebreider kunt beschrijven? Wat doet ze precies, wat heb jij dan gedaan en wat doet het rammetje dan? Op welke momenten vertoont ze "vervelend" gedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedstertje gisteren, twee weken geleden laten castreren. Ik deed uit deed het met de hoop dat ze tov Ferre idd wat minder dominant zou zijn. Ik heb ze nog niet zien rijden om hem moet ik wel zeggen. Maar voor de rest is ze toch nog steeds dominant hoor, moet nu ook wel bekennen dat ik gezien heb gisteren dat ferre haar bij het eten vandaan joeg ipv zij hem. Ik Bloem haar gedrag kan ik echter niet merken dat ze rustiger is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, lastig.

We hebben haar nog maar 3 weken, in die tijd heeft ze nog geen symptomen van schijnzwanger vertoond.

We hebben haar via marktplaats gekocht, ze ziet er heel goed uit! Gewoon gezond, niet te dik niet te dun. Als ik naar de kooi toe loop, duwt het vrouwtje het mannetje meteen aan de kant, om als eerst bij het poortje te zijn. Als ik het poortje opendoe blijven ze zitten, of komen ze er met hun kop uit. Vervolgens als ik eten neerzet, begint het vrouwtje meteen gulzig te eten, en als het mannetje eten wil pakken bromt het vrouwtje of duwt ze met haar hoofd tegen hem aan zo van'wegwezen jij, mijn eten!' dus dan gaat hij maar in een hoekje zitten, omdat hij dan denkt dat hij toch niks te pakken kan krijgen. Met 2 bakjes gaat het de ene keer wel goed, andere keer niet. Het vrouwtje eet eerst snel haar eigen bakje mee om vervolgens dat van het mannetje ook leeg te eten. Dus dan moet hij weer aan de kant van haar. Als ik haar uit de kooi haal, en ik laat het mannetje dus alleen in de kooi met een bakje voer/groente dan neemt hij 1 hapje en gaat dan opzoek naar het vrouwtje. Ik krijg een beetje het gevoel alsof het vrouwtje bij haar vorige adres niet genoeg eten heeft gehad, maar dan zou dit inmiddels al wel over moeten zijn..

lang verhaal he, maar bedankt voor het meedenken vind het wel moeilijk!:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik denk eigenlijk niet dat castratie hier iets aan gaat veranderen.. Als ze nu heel knorrig was, veel rijden ofzo.. Dat kan heel goed hormonaal gedrag zijn, maar dit? Tsja, wil niks uitsluiten natuurlijk maar ik weet het niet hoor.. Ik vind het ook niet heel specifiek als voernijd klinken omdat ze ook het mannetje aan de kant duwt enzo. Maar goed ik weet het ook niet..

Is het alleen rond etenstijd dat het zo gaat? Dan zou je ze rond etenstijd misschien even helemaal apart moeten voeren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben nu net toch weer met 2 bakjes begonnen, nu laat ze het mannetje wel zijn gang gaan die meteen flink begon te eten, maar nu valt ze mij aan als ik wat brokjes erbij wil leggen in haar bakje. pff.. meteen poten omhoog naar voren en knorren dat ze doet!

ik wacht het nog even af, als ik haar ga laten castreren wil ik hier toch nog even mee wachten, totdat de ergste kou voorbij is, dus dat gaat dan snel maart/april worden.

dankje dollie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het lijkt me in elk geval wel verstandig om niet gelijk de boel eruit te laten halen inderdaad. Ik denk dat als het hormonen zijn, dat het dan ook wel zou moeten afnemen, ze kan toch niet fulltime zo veel last van haar hormonen hebben lijkt me.. Wellicht is het ook gewoon even wennen, ze zitten pas drie weken samen. Hopelijk trekt het wat bij. Zou wel extra goed op je ram letten, op zijn gewicht en op eventuele wondjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .