Ga naar inhoud

4 x per dag voeren ?


charlie2010

Aanbevolen berichten

Ik heb een dwergkonijn van nu 4 maanden.

Hij krijgt 4 x per dag konijnenbrokken (supreme science selective), zo 20 a 30 stuks per keer.

Daarnaast krijgt hij een stukje appel en volop hooi.

Zodra hij zijn brokjes krijgt, eet hij het gelijk op.

Mijn vraag is : kan ik hem 1 x per dag een volle bak brokjes geven ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

met fruit moet je oppassen.. daar zitten veel suikers in waardoor je konijn dik kan worden. het zelfde geld voor wortel. een handige groente om mee te beginnen is andijvie of witlof.

verder in principe mag een jong konijn tot 7 maanden onbeperkt biks. mits ze hun blindedarm keutels opeten. zelf voer ik liever naar het volwassen gewicht. dus stel dat je konijn 2 kilo gaat wegen is dat 2x15gram biks is 30 gram biks perdag mits daar groente bij wordt gegeven.

hooi is het allerbelangrijkst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat ze hierboven zeggen., voeren naar volwassen gewicht.. maar als jij nog geen groente geeft mag je best meer dan 15 gram per volwassen kilo konijn geven.. want men gaat bij SS uit van 10 a 15 gram per volwassen kilo konijn mits er voldoende groen wordt gegeven.. (dit is 50 tot 100 gram groente per kilo konijn per dag)

Je mag dus best 20 gram per volwassen kilo konijn aanhouden.. zeker omdat ie in de groei is..

Wat voor soort konijn heb je.. of waar heb je hem vandaan.. (een rasloos konijn .. meestal gekocht in een dierenwinkel... zal rond de 2 kilo gaan wegen normaal gesproken.. dan zou het 20 gram SS x 2 zijn= 40 gram-> ik geef SS en ik gebruik zo'n ouderwetse ijslepel als 'maatbeker' en 1 ijslepel komt neer op ongeveer 20 gram SS... 1 eetlepel SS komt neer op ongeveer 8 a 9 gram SS)

Verder zou ik hem niet maar 1x per dag voeren.. maar verdelen over 2x per dag... dus s'morgens en s'avonds.. want een konijn eet meestal zijn bakje meteen leeg en dan heeft ie 2x per dag te eten..

Verder mag je nu al beginnen met het opbouwen van groenvoer zoals andijvie, witlof of wortel .. maar beginnen met 1 soort en beginnen met een klein stukje en dit opbouwen.. na een week kan je beginnen met een tweede soort groente erbij op te bouwen etc..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

* en wat ik vergeten was... je moet ook opletten of je konijn de blindedarmkeutels BKD blijft opeten.. zo niet.. dan krijg hij wat te veel biks.. en mag je hem ietsjes minder geven...(kijk als je eens 1x eentje vind is dat niet zo''n probleem maar ze moeten er niet dagelijks of een paar keer per week in het hok liggen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Charlie net gewogen, hij is 1200 gram!!!!!

Volgens de dierenwinkel waar ik hem gekocht heb, is hij een dwergkonijn.

Begin te twijfelen ......Ben ik r ingetrapt ?????

Hij is 4 maanden oud!

We hebben Charlie in dezelfde dierenwinkel gekocht als onze vorige konijn.

Zij was 10 jaar toen ze overleed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Charlie net gewogen, hij is 1200 gram!!!!!

Volgens de dierenwinkel waar ik hem gekocht heb, is hij een dwergkonijn.

Begin te twijfelen ......Ben ik r ingetrapt ?????

Hij is 4 maanden oud!

We hebben Charlie in dezelfde dierenwinkel gekocht als onze vorige konijn.

Zij was 10 jaar toen ze overleed.

Hoe kan ik r achterkomen wat voor ras hij is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Charlie net gewogen, hij is 1200 gram!!!!!

Volgens de dierenwinkel waar ik hem gekocht heb, is hij een dwergkonijn.

Begin te twijfelen ......Ben ik r ingetrapt ?????

Hij is 4 maanden oud!

We hebben Charlie in dezelfde dierenwinkel gekocht als onze vorige konijn.

Zij was 10 jaar toen ze overleed.

Wat denk je zelf?

Ik vindt dit toch altijd wel weer een stunt dat mensen de dierenwinkels geloven.....

Daarnaast kan dit konijn dus gerust 2 kilo worden.

Dan spreken we nu al die ie mnimaal 40 gram ss nodig heeft per dag.....

Aangezien hij geen groen krijgt..hopenlijk wel voldoende hooi.

Ik adviseer in zulke gevallen zeker tot 7 maanden onbeperkt te voeren, dan kijken wat je konijn weegt dan komt er niet zo gek veel gewicht meer bij.

Het kan zo maar zijn dat je hem nu dus al 2 maanden te weinig hebt gegeven waardoor zijn groei stagneerd.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je met zekerheid wilt weten wat voor ras het is dan moet je bij de fokker zijn.

En vragen of je de mama en papa konijn mag zien.

Maar als je verteld dat je konijntje uit de dieren winkel komt is het meestal een mixi. En in dierenwinkels verkopen ze vaak konijnen als of het dwerg konijnen zijn (verkopen het best)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat Charlie ondervoed is. Ik ben gisteren begonnen met een klein stukje groente. Hooi krijgt hij volop en smult daar ook echt van.

Ik merk wel dat hij zijn bakje met ss niet meer in 1 keer opeet.

Ik ga hem echt niet onbeperkt voeren !

Charlie is heel levendig, ondeugend, speels, hij is echt geen duf konijntje. Hij is een binnenkonijn en krijgt volop de vrijheid te doen en laten wat ie wilt.

In januari moet hij toch naar de da, hij wordt gecastreerd. Dan hoor ik 't wel of hij over- of ondervoed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zal hem echt minimaal 40 gram SS moeten geven..

en niet kijk of de dierenarts in januari zegt of ie ondervoed is.. hij is nu in de groei en heeft nu zijn voedingsstoffen nodig..

Geef hem volle 5 eetlepels SS per dag.. (1 eetlepel SS komt neer op 8-9 gram.. met 5 eetlepels zit je dus altijd wel goed..)

Of weeg desnoods de SS af .. en geef hem dus 2x per dag zijn brokken!!

Als hij 7 maanden is.. hem wegen en dan de brokken afwegen op zijn gewicht (tussendoor ook wegen om te kijken of ie aankomt he)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlie krijgt sinds zaterdag 40 gram ss per dag. Helaas eet hij zijn brokjes nauwelijks. Hij eet alleen zijn hooi en groente op. Volgens mij eet hij 's nachts van zijn brokjes. Vanochtend gaf ik hem weer brokjes, hij begon direct te eten. Ik heb gewacht met hooi geven. Na een paar minuten is hij gestopt met eten, en stootte aan zijn Trixie food-ball. Heb de bal maar weer bijgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .