Ga naar inhoud

Cira's tandproblemen


Loesah

Aanbevolen berichten

Cira is dus inderdaad enorm afgevallen.. bijna 400 gram..

Kim is bij mij geweest en had de weegschaal meegenomen waar ze vorige maand ook op gewogen is.... ik schrok toch wel heel erg..

Ook haar tanden zagen er veel erger uit dan ik dacht..

De tanden groeien zo een 2,5 mm per week, dus Kim vond ook dat het op zich nog wel mee viel als je dat in je hoofd houd. Ook was 1 ondertandje weg..

Ondanks alles is mijn meisje nog wel levendig en scharrelt ze lekker rond op het balkon. Ook eet ze graag, zeker als ik haar haar favo brokjes geef :)

aangepast door Loesah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad Loes. Als ik hoor dat je het al 2 weken geleden ontdekt heb, vind ik de lengte van de boventanden nog wel meevallen, want die hebben niks meer om op af te slijten. Nog maar 1 ondertandje te zien, maar die steekt maar 2 mm uit denk ik en de boventanden groeien nu ook in een verkeerde stand, dus die slijten niet meer af.

Een heel goede beslissing om te tanden te laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cira is dus inderdaad enorm afgevallen.. bijna 400 gram..

Kim is bij mij geweest en had de weegschaal meegenomen waar ze vorige maand ook op gewogen is.... ik schrok toch wel heel erg..

Ook haar tanden zagen er veel erger uit dan ik dacht..

De tanden groeien zo een 2,5 mm per week, dus Kim vond ook dat het op zich nog wel mee viel als je dat in je hoofd houd. Ook was 1 ondertandje weg..

Ondanks alles is mijn meisje nog wel levendig en scharrelt ze lekker rond op het balkon. Ook eet ze graag, zeker als ik haar haar favo brokjes geef :)

Ik vind dat dit nog wel meevalt, mijn rammetje zijn tanden groeiden enorm hard! Ze werden geknipt per 2 weken omdat ze dan al meer dan 1cm gegroeid waren... (knippen is niet goed, weet ik, maar het kon niet anders, want dit konijntje kon niet onder narcose om te slijpen en door het narcoseprobleem is de operatie ook een tijdje uitgesteld geweest)

Ik vind het zeker de moeite om de tandjes te laten trekken, zodat ze er voor eens en voor altijd vanaf is, geen geleuter meer naar de DA om de ... weken

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer thuis :)

Cira en Dex zijn weer samen. Wel binnen tot ze weer eet.

Ik zit nu dus lekker kou te lijden hier ;)

Verwarming enz.. zodat ze het niet te warm krijgen.. brrrr

Ik heb Cira net 4 hapjes zacht gemaakte SS korrels gevoerd. Ze likte het van de lepel af maar ik zag aan haar dat ze het niet fijn vond. Ze had na 4 hapjes dan ook genoeg.

Ik denk dat ik haar nu gewoon regelmatig even de lepel voor houdt. Zolang ze er zelf vna blijft eten ga ik haar niks dwingen, ben bang dat dat averechts werkt.

Ik heb pijnstilling meegekregen die ik 2 maal daags 3 druppels mag geven.

De prik die ze heeft gehad met pijnstiling, toen ik haar mee nam werkt geloof ik 24 uur..

Nouja.. nu maar ff duimen dat ze snel weer zelf gaat eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blij te horen dat het verwijderen van de snijtanden goed is gelukt en het weer de goede kant lijkt op te gaan met Cira.

Ik wil wel even opmerken dat je een aangeboren afwijking niet kan uitsluiten, zelfs niet als ze al ong. 3 jaar is.

Sommige konijnen hebben door genetische bepaling een verkeerde kaakstand. De mate waarin dit voorkomt kan erg verschillend zijn. Soms is dit in het begin al duidelijk, soms kan het maanden of wel jaren duren voor dit naar voren komt.

Hypo hier heeft ook een verkeerde stand van zijn kaken. De eerste keer dat hij hier last van kreeg was zeer recent en hij is 2.

Echt uitsluiten van een aangeboren afwijking kan je pas na röntgenfoto's van de mond te maken en de hoek van de kaakstand te beoordelen (en zelfs dat geeft niet per definitie 100% zekerheid).

Hiermee bedoel ik niet dat je dit moet doen, ik wil enkel aangeven dat je dit niet zomaar uit kan sluiten omdat ze pas op 3jarige leeftijd symptomen toont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Loes voor de informatie!

Met Cira gaat het best goed, ze eet weer lekker.

Ze heeft alleen een nieuw probleem: de haren onder haar rechter oogje zijn de hele tijd nat.. Ik heb het al schoon proberen te maken, maar de haren krijg ik niet echt helemaal schoon en droog. Het oogje was niet rood, maar de ooghoek lijkt nu toch iets rood te worden.

Met een beetje pech kan ik dus weer terug naar de dierenarts. Het is langzaam op komen zetten na het tanden verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .