Ga naar inhoud

Castratie in de winter?


BellaBinkie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

ik heb momenteel 3 ongecastreerde rammetjes zitten. Zij zouden zo snel mogelijk gecastreerd moeten worden. Mijn DA castreerd vanaf 4 maanden maar nu komt het lastige; 2 van de 3 worden 25december 4 maanden. Ze zouden dus in die periode ergens gecastreerd kunnen worden. Nu dacht ik om ze met z'n 3en te laten castreren dus rond 24 januari en ook omdat het dan feestdagen zijn en dus heel druk. Maar omdat ik dan met examens zit kunnen ze ten vroegste 31 januari gecastreerd worden.

Nu mijn probleem is het feit dat het buitenkonijnen zijn. Is het dan niet te koud voor ze? Met hun hechting? Ook omdat ze dan warm moeten gehouden worden.

Nu toen Binkie geholpen werd (ergens midden september) heef hij 3 dagen in de stal gestaan, bij de koeien. Er stonden nog enkele hokken leeg en daar stond hij dus in een klein hokje (heel zielig maarja, kon niet anders). Omdat er ook koeien stonden was het er redelijk warm en na 3 dagen mocht hij terug bij zn vriendinnetje.

Dit scenario zou ik dan ook willen herhalen; in de stal in met z'n drieen waar het lekker warm is. (het was daar warmer dan binnen! de eerste dag stond ie hier in de kamer) Maar dan ben ik bang dat ze niet meer naar buiten kunnen tot april. Misschien wat vroeg om erover na te denken maar toch. Ik zou ook kunnen wachten tot april met castreren maar ik wil er zo vlug mogelijk vanaf zijn zodat ze met zn allen samen kunnen.

Ook omdat 1 rammetje en 2 voedster naar mijn neef. (Mijn voorwaarden waren een ren en minstens 2. Nou hij wilde er wel 3. Ik zei ook dat ze dan wel een groot hok moesten krijgen, minstens 1m2 per nijn. Maar de reactie van mn tante was meteen dat ze een ren kregen over lengte van de tuin, ik heb de tuin nog niet gezien maar erg klein zal het niet zijn)

Mijn ouders vinden het niet nodig om dat rammetje te castreren (het is niet ons probleem, je gaat ze toch geen geld geven?) maar ik vind dat dus wel nodig, zeker omdat het brusjes zijn. Ik ben ermee weg gekomen met het smoesje 'ik weet nog niet welke ik wil houde en welke naar hun gaan' maar ze zouden dus gecastreerd moeten worden voor ze verhuisd zijn, dus voordat de tuin daar klaar is. En ik weet niet wanneer dat is. Nu zit ik dus met een serieus dilemma!

Ik wil zien welke nijnen het best overeen komen met elkaar en zo een groepje van 3 maken, omdat ik niet wil dat ik een stabiele groep te erg in de war maak door vb de nijn weg te geven waar iedereen aan gehecht is. Waar ik aan gehecht ben :( Ach ik zou ze allemaal willen houden maar dat kan dus niet.

Sorry voor de lange, misschien onoverzichtelijke tekst maar wat zouden jullie doen? Zo snel mogelijk castreren, of toch wachten tot januari? Of misschien tot april ivm temperatuur buiten?

Tips?

Ik zit er erg mee in mn maag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is destijds in december gecastreerd toen het ook vrij koud was buiten. We hebben hem toen een aantal dagen in onze garage gezet, waar het net wat warmer was dan buiten. We hebben hem ook een kruikje gegeven. Na een dag of 2, 3 hebben we hem weer buiten gelaten. Dit is prima gegaan.

Het probleem is dat konijnen na een narcose vaak moeite hebben om warm te blijven en daarom kunnen ze beter een tijdje binnen gehouden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Fred dit jaar eind januari laten castreren. Eén nacht op mijn slaapkamer die een klein beetje verwarmd was (en met kruik), de dag en nacht daarna in de garage en daarna weer in zijn hok. Is allemaal prima verlopen.

Castratie van een voedster zou ik echt liever niet in de winter doen, omdat zij meer tijd nodig hebben om te herstellen en omdat de buik kaal moet. Bij mijn voedster zat het haar er alweer voor ik met mijn ogen kon knipperen, maar ik ken ook voedsters die na maanden nog met een kale buik liepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat goed dat hier een topic over is! mijn nijn word morgen namelijk ook gecastreerd. de DA zei dat het geen probleem was, zolang de temperatuurverschil niet te groot was. in de garage is het ook net iets warmer dan buiten. dus ben benieuwd hoe het gaat. ik zou castreren, en in de stal zetten dan tot ze weer de oude zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .