Ga naar inhoud

Hoeveel Biks Dwerg konijn


IsNikki

Aanbevolen berichten

Ik heb een jong dwerg konijntje en dat ze echt heel veel biks en haar hooi begraaft ze steeds :arf:

ik weet dat een volwassen konijn een bepaalde hoeveelheid krijgt, maar is dat ook zo bij jonge konijntjes? of mag ze onbeperkt eten tot dat ze volwassen is.

ze is vrij dun namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jong konijn mag inderdaad onbeperkt biks, maar letterlijk onbeperkt biks (dus Ć”ltijd, 24/7, een volle bak) ben ik niet zo'n voorstander van. Laten we maar eens een heel realistisch voorbeeld nemen, zĆ³ realistisch dat het op dit moment plaatsvindt. :he: Ik liep net door de keuken en dacht toen: Eigenlijk moet ik even een broodje smeren. Maar ik ben geen broodje gaan smeren, ik ben doorgelopen naar de computer omdat ik wist dat daar nog een chocolade letter lag.. :whistle2::$

Veel konijnen zullen echt niet anders denken, als er een bak biks staat en een berg hooi naast ligt.. Biks is veel lekkerder.. En als je al vol zit met biks hoef je geen hooi meer. Tuurlijk, in de meeste gevallen zal er ook af en toe wel een spriet hooi in gaan.. Maar "af en toe een spriet" is veel te weinig en helaas is er ook nog een categorie konijnen die niet eens Ć©Ć©n spriet zal eten. Als je al een moeilijke hooi eter hebt, is onbeperkt biks voeren het laatste wat je moet doen. Natuurlijk zijn er ook konijnen die liever hooi eten dan biks, maar het gros van de konijnen zal biks toch veel lekkerder vinden.

Ik zou zelf twee keer per dag haar een (vol) bakje geven, het bakje een uur laten staan en haar laten eten. Weeg dan even hoeveel je in het bakje gedaan hebt en hoeveel er later nog in zit, zodat je wel zeker weet dat ze genoeg eet. Ik weet niet of je konijn een raszuivere dwerg is of dat je haar in de dierenwinkel gekocht hebt? Zeker in dat laatste geval zou ze toch minstens 50 gram moeten eten. Daarnaast nog een portie groente en dus vooral heel veel hooi, hooi is zo ontzettend belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij slachtstallen hebben ze tog geen hooi?

Bij slachtstallen maakt het niet uit wat de gevolgen op lange termijn zijn (gebitsproblemen bijv) want een "lange termijn" is er niet. Bovendien zullen ze in slachtstallen behoorlijke hoeveelheden biks krijgen. Ze kunnen waarschijnlijk constant biks eten en zodoende is er constant "aanvoer" naar de darmen. En ach.. Als er eentje stasis krijgt.. Who cares..

Wat er op jouw verpakking staat.. Tsja.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .