Ga naar inhoud

Lusteloos en ietwat rodere oogleden, help!


Marlies

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

We hebben maandag 2 weken geleden een Nederlands hangoordwergkonijntje gekocht. Marie. We hebben haar de donderdag daarna laten inenten tegen Myxo en RHD.

Sinds vorige week maandag zit ze samen met Guust (onze rammelaar die we al enkele weken langer hebben). Guust is erg lief voor haar en de samenzetting is dan ook vlekkenloos verlopen.

Maar we hebben de indruk dat Marie nogal 'lusteloos' is. Ze eet wel. Heeft soms wat last van iets minder compacte stoelgang (maar we denken dat dit komt omdat ze het groenvoer dat ze nu af en toe krijgt nog niet eerder gewoon was) maar ze heeft ook gewone stoelgang.

Sinds vandaag zien haar oogleden ook een beetje rood. We maken ons dus wat zorgen dat ze ziek is. Weten jullie meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlandse hangoordwergen zijn over het algemeen gevoelig voor groenvoer. Bij dit ras is het heel belangrijk dat het langzaam opgebouwd wordt en dan kunnen ze het groenvoer wel verdragen.

Wat betreft de lusteloosheid .. dit is nooit een goed teken bij een konijn! Ik raad het dan ook aan om zo snel mogen naar een dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel rustig aan doen met het opbouwen van groenvoer, kies voor de echt veilige groentes (andijvie, witlof, wortelloof) en geef echt hele kleine beetjes tegelijk. Als het goed gaat rustig aan wat meer geven, heeft ze diarree nadien, dan een stapje terug doen en weer een kleinere hoeveelheid geven.

Lusteloos is nooit goed voor een konijn. Maar het is voor ons zo over een forum niet goed te zeggen waardoor het komt.

Vorige week ben je nog met haar bij de dierenarts geweest begrijp ik, heeft die haar echt helemaal onderzocht?

Weet je zeker dat de koppeling vlekkeloos verlopen is en ze dus niet ergens wondjes heeft zitten die misschien zijn ontstoken?

Eet ze nog wel goed? Ook voldoende hooi? Kan de diarree niet een andere oorzaak hebben dan nieuw groenvoer? Dat dat ook de reden is dat ze lusteloos is? Het is denk ik verstandig om toch nog even een bezoekje te brengen aan een (konijnkundige)dierenarts. Zo over het internet is het namelijk heel erg moeilijk om een goed advies te geven als je het diertje niet kan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koppeling is supergoed verlopen. We hebben hen eerst een weekje met de kotjes naast elkaar gezet zodat ze aan elkaar konden wennen. Onze Guust is superlief voor Marie. Echt schattig om die 2 met elkaar te zien omgaan. Ze wassen elkaar, zitten dicht bij elkaar, eten samen zonder voedselnijd etc! Ze heeft dan ook geen wondjes. Van de diarree heeft ze ondertussen weer geen last meer. Valt echt op dat ze het heeft als ze een beetje witloof of ander groenvoer gekregen heeft. Maar we weten dat we dit moeten opbouwen en doen dit dan ook. We overdrijven er zeker niet mee!

Ik ben vandaag al verschillende keren naar Marie gaan kijken, heb ook vandaag hun hok uitgekuisd en vond haar best levendig vandaag. Maar ze zit iets meer stil dan Guust, hij is alerter. Maar ze eet goed vooral hooi maar ook stro en korrels. Sinds vandaag niest ze af en toe en zijn haar neusje en haartjes errond wat nat, maar (voorlopig) geen vuil of dik snot. Haar oogjes staan wat waterachtig. Ze lijkt wat verkouden te zijn... Heb vandaag naar de dierenkliniek gebeld en ze raadden me aan om wat af te wachten en ze dachten ook eerder aan iets viraals. Sowieso houden we haar goed in't oog en morgen bel ik mijn vertrouwde dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is de roodheid rond Marie haar oogjes minder en ze is levendiger en eet nog steeds goed. Haar neushaartjes zijn nog wat nat maar het blijft waterachtig. Heb vandaag mijn dierenarts gecontacteerd en zij denkt ook eerder aan iets viraals (verkoudheid). We blijven haar opvolgen maar we zijn er ondertussen redelijk gerust in dat het niets ernstig is en ze wel zal genezen. Ze wordt alvast goed en met veel liefde verzorgd door onze rammelaar Guust :)! Welke kuur heeft jouw konijn toen gekregen Niek? Was het antibiotica? Want dat helpt enkel bij bacteriele infecties en niet bij virale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ookal eens een verkoudheid gehad, maar ik moest toen direct een kuur geven, dus ik vind het advies om even af te wachten wel vreemd.

Opzich vind ik het juist geen raar advies.. meestal bestaan de de kuurtjes uit antibiotica en dit is juist slecht voor konijnen omdat je dan de darmflora naar z'n grootje helpt!

@marlies, het lijkt mij erop dat de verhuizing, de entingen en het koppelen haar net teveel stress heeft opgeleverd en dat daardoor haar weerstand naar beneden is gegaan. Hou het goed in de gaten, en als het erger word ga dan alsnog naar de DA. Dat zij wat slomer is dan je andere konijn kan uiteraard ook gewoon in haar karakter zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk idd ook dat het wat met de stress van de voorbije weken en daardoor een verminderde weerstand te maken heeft. We hebben wel alles zoveel mogelijk geleidelijk aangepakt om haar niet te veel te overdonderen, maar sowieso blijft zo'n verhuis toch een stressvolle gebeurtenis he. Maar ze lijkt op haar gemak, dus ze zal wel snel van haar verkoudheid verlost zijn, hopen we! Als het verergerd (vuil kleverig snot of reutelend ademen,...) gaan we meteen naar de dierenarts, maar voorlopig betert het.

Maar bedankt iedereen voor de reacties en de tips. We hebben onze 2 konijnen nog maar enkele weken en dan is het toch even schrikken als 1 van hen plots ziekjes blijkt te zijn. Ook altijd 'fijn' dat zoiets net in het weekend moet gebeuren :). En opzoeken op internet is ook niet altijd geruststellend :)! Nu hopen dat onze rammelaar het niet overkrijgt he. Maar het leek me niet meteen nodig om hen uit elkaar te zetten want ze zitten in het tuinhuis. Heb wel een reservehok maar dan zitten ze nog altijd samen in hetzelfde tuinhuis eh. Bovendien zou dat dan weer extra stress bij beide met zich meebrengen en met die koude kunnen ze elkaar maar extra verwarmen. Wel leuk om te zien hoe onze Guust veranderd is sinds de komst van ons Marie. We hebben er echt goed aan gedaan om hem een vriendinnetje te schenken :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .