Ga naar inhoud

Fluffie ernstig ziek


Fluffie&Bunny

Aanbevolen berichten

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Onze Fluf heeft hetzelfde gehad en toen hielp Laxatract in combinatie met pijnstilling (Carprofen als ik me niet vergis - zit op m'n werk en kan het niet nakijken) heel erg goed. Ook het aanbieden van allerlei lekkere hapjes (basilicum, hele kleine stukjes appel en selderijblad) zorgde ervoor dat ze in ieder geval wat ging eten...

Inderdaad kwam er na een dag eerst een grote kledder diaree voordat het normale keutelen weer op gang kwam. Hopelijk gaat het bij jou Fluffie ook zo! Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het beter gaat! De temperatuur is volgens mij prima.

Ik zou het konijn wel apart zetten, zodat je precies kunt zien hoeveel er gegeten wordt en of er keutels komen. Heb je ook darmstimulerend medicijn meegekregen?

Is er gekeken naar eventuele haakjes op de kiezen?

De normale temperatuur van een konijn ligt op 39,5 dus dat weet ik niet hoor. Misschien geen ernstige ondertemperatuur maar ook niet prima.

Maar fijn dat ze al weer keutelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog niet goed, ze eet alleen stro en als ik haar peterselie of brood voor de neus houd dan draait ze zich om. Ik heb net wel weer keutels gevonden en die zijn iets donkerder maar wel mooi rond. Ik ga haar zo weer dwangvoeren. Volgens de DA is 38.4 prima, maar ze moet niet onder de 38 komen.

Bedankt voor jullie berichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter info, van de site van konijnenbelangen:

De normale lichaamstemperatuur van een konijn ligt tussen de 38,5oCen 39,5-40oC,

Bij een temperatuur onder de 37,5oC spreken we van een ondertemperatuur.

Ik kan wel snappen, omdat jouw konijn al ziek is dat de DA tijdig erbij wil zijn en dat er al actie moet worden ondernomen als de temp onder de 38 is. Anders krijgt je konijn nog meer problemen.

Dat de keutels op gang blijven dat is heel erg belangrijk, fijn dat dat ook zo blijft.

Je gaf 10 ml dwangvoeding zei je eerder in het topic, geef je dit in 1 keer of verdeeld over de dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mag 10 ml per keer, maar vandaag is dat niet gelukt, hooguit 5 ml per keer. Ze weegt ruim 2 kilo en volgens de DA moest ik dat geven.

Ze eet alleen stro, geen hooi, geen brood, geen groente, helemaal niks. Ik ga morgen weer terug naar de DA en dan denk ik dat ze het weekend naar de opvang moet. Wat ik wel raar vind is dat ze vrolijk rond rent, zichzelf en Bunny wast en helder uit de ogen kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je moet niet kijken naar wat ze normaal op een dag eet. Het is de bedoeling dat ze zsm weer zelf gaat eten en als je haar telkens 10ml geeft, zit ze alweer vol. Als ze vol zit zal ze veel minder gauw geneigd zijn om zelf te eten. Je maakt nu de vergissing te denken dat je dwangvoert om haar op gewicht te houden, om te zorgen dat ze haar voedingsstoffen binnen krijgt. Dat is niet zo. Het is geen ramp als ze nu een paar daagjes (te) weinig binnen zou krijgen. Misschien dat ze wel een beetje afvalt, maar dat zal er binnen no time weer aan zitten zodra ze straks weer beter is.

Je dwangvoert om te zorgen dat haar darmen op gang blijven. Je dierenarts heeft je uitgelegt hoe de spijsvertering van een konijn werkt, toch? De darmen worden op gang gehouden door wat er in de maag zit. Zolang er maar regelmatig een klein beetje bij komt, is dat genoeg. In principe eet een konijn zelf ook voordurend kleine beetjes, regelmatig een spriet hooi in plaats van om de paar uur een hele handvol.

edit; Wat Amanda zegt dus, maar dan op mijn (veel te uitgebreide) manier :he::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is de nacht weer goed doorgekomen, maar wilde vanochtend weer geen biks. Het enige dat ze wil eten is stro en blaadjes die ze in de tuin vindt. Ik heb haar 2 ml recovery gegeven en de metocloral drops. Ze keuteld nog wel, alleen zijn ze de helft van haar normale keutels. Ik heb net met de DA gebeld en vanmiddag om 14.00 uur moet ik komen en dan gaat ze het weekend naar de dierenopvang in Limbricht, Bunny mag mee, dat vind ik wel fijn.

Ik begrijp niet dat ze wel blaadjes en stro eet, maar niet de biks of hooi. Al plaag ik haar en hou de hooi voor haar neus, dan pakt ze het uit mijn hand en laat ze het vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .