Ga naar inhoud

E Cuniculi


FemkeEnIndy

Aanbevolen berichten

Deze week weer bij de DA geweest met Indy...

Hier wat info, misschien weten jullie het al, misschien niet...

Volgens mijn DA kan de bloedtest (2 weken, kweek) dus niet aantonen dat het E Cuniculi is. Dit wordt enkel gebruikt om E Cuniculi uit te sluiten.

Bij mijn konijntje kon E Cuniculi dus niet uitgesloten worden: bepaalde waarden in haar bloed lagen erg hoog.

Ze had dus al twee weken albendazole gekregen, iets gelijkaardigs met Panacur.

Nu moet je dit dus blijkbaar 28 dagen aan 1 stuk geven, anders werkt het niet.

Maar je mag het niet langer dan 28 dagen aan een stuk geven, anders kan het konijn plotseling sterven (is een bijwerking van deze medicatie).

DUS als je konijn dan nog niet beter is, is het toch beter dat je de medicatie enkele dagen stopzet en dan opnieuw begint.

Dit geldt ook voor Panacur, maar ik was overigens erg tevreden over de Albendazole!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was juist niet tevreden over albendazole, maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat Oscar toch wel overleden was, zelfs al had ik van begin af aan panacur gegeven ipv albendazole.

Anyway, ik ga niet radicaal in tegen het woord van een dierenarts, maarheb nog nooit gehoord dat een konijn kan sterven na het langer geven dan 28 dagen aan panacur/albendazole. Sterker nog, sommige dierenartsen raden een behandeling van 6 weken aan, wat toch wat langer is dan 28 dagen.

Of snap ik je tekst niet helemaal goed? :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt bij Wilheminapark Utrecht opnieuw naar die bloedtesten gekeken voor E.C., want het lijkt helemaal geen nut te hebben. Mijn konijn heeft dus ook geen bloedtest gehad, maar had genoeg aanwijzingen voor E.C. Ik heb zelf nog nooit gehoord van Albendazole, ik geef Panacur. Mag ik vragen welke verschijnselen je konijn heeft en welke medicatie je verder geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC kan worden aangewezen door urinetest.

Je kan Panacur langer geven. Wanneer je graag mƩƩr info hebt, kan je steeds mailen naar de ex-opvang De Konijnenburcht (Belgiƫ), zij hebben enkele ex-opvangertjes met EC zitten.

Dan vraag ik me toch serieus af van waar je deze info hebt...

EC kan tot op de dag van vandaag (toch 100% zeker tot 2 weken terug...heb ong. alle onderzoeken gelezen en/of gehoord) niet aangetoond worden dmv een urinetest.

Sterker nog, EC kan op dit moment met nog geen enkele test met zekerheid worden aangetoond.

Ik sluit me aan bij TS, maar dan wel iets genuanceerder.

De bloedtest geeft idd geen zekerheid. Wel is het zo dat als je symptomen hebt Ć©n de test is postief dat je weet dat de kans groot is dat het EC is.

Als je de test na een tijdje terug herhaald en de resultaten zijn duidelijk pos. veranderd, weet je dat de kans dat het EC is nog veel groter is.

Zeggen dat de bloedtest totaal geen zin heeft, zou ik zo niet durven zeggen. De bloedtest kan wel degelijk een hulp zijn bij de behandeling (en dan idd het mogelijk uitsluiten en de behandeling zelf).

Ivm met de 28 dagen.

Ook daar moet ik me bij aansluiten, die info klopt wel degelijk.

Albendazole behoort net zoals fenbendazole (panacur) tot de benzimidazolen. Beiden worden bij EC gebruikt. Sommige zijn van mening dat het een beter werkt, andere de ander. De een zegt dat het een meer kans op bijwerkingen heeft,.... noem zo maar op.

De 28 dagen klopt en zal ik nu even verder uitleggen.

Panacur is idd zoals hier vaak gezegd wordt een erg veilig product om te geven. Dit is zeker zo op korte termijn. Op langere termijn kan het negatieve effecten hebben op het beenmerg. Dit kan zeer plots ontstaan en zelfs de dood tot gevolg hebben.

De laatste onderzoeken hierover hebben aangetoond dat het risico hierop plots veel groter wordt na dag 28. Daarom dat men nu een termijn van behandelen gebruikt van 28 dagen. Om zo goed mogelijk te proberen behandelen en de kans op negatieve bijwerkingen zo klein mogelijk te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vraag ik me toch serieus af van waar je deze info hebt...

EC kan tot op de dag van vandaag (toch 100% zeker tot 2 weken terug...heb ong. alle onderzoeken gelezen en/of gehoord) niet aangetoond worden dmv een urinetest.

Sterker nog, EC kan op dit moment met nog geen enkele test met zekerheid worden aangetoond.

Ik sluit me aan bij TS, maar dan wel iets genuanceerder.

De bloedtest geeft idd geen zekerheid. Wel is het zo dat als je symptomen hebt Ć©n de test is postief dat je weet dat de kans groot is dat het EC is.

Als je de test na een tijdje terug herhaald en de resultaten zijn duidelijk pos. veranderd, weet je dat de kans dat het EC is nog veel groter is.

Zeggen dat de bloedtest totaal geen zin heeft, zou ik zo niet durven zeggen. De bloedtest kan wel degelijk een hulp zijn bij de behandeling (en dan idd het mogelijk uitsluiten en de behandeling zelf).

Ivm met de 28 dagen.

Ook daar moet ik me bij aansluiten, die info klopt wel degelijk.

Albendazole behoort net zoals fenbendazole (panacur) tot de benzimidazolen. Beiden worden bij EC gebruikt. Sommige zijn van mening dat het een beter werkt, andere de ander. De een zegt dat het een meer kans op bijwerkingen heeft,.... noem zo maar op.

De 28 dagen klopt en zal ik nu even verder uitleggen.

Panacur is idd zoals hier vaak gezegd wordt een erg veilig product om te geven. Dit is zeker zo op korte termijn. Op langere termijn kan het negatieve effecten hebben op het beenmerg. Dit kan zeer plots ontstaan en zelfs de dood tot gevolg hebben.

De laatste onderzoeken hierover hebben aangetoond dat het risico hierop plots veel groter wordt na dag 28. Daarom dat men nu een termijn van behandelen gebruikt van 28 dagen. Om zo goed mogelijk te proberen behandelen en de kans op negatieve bijwerkingen zo klein mogelijk te houden.

Deze info heb ik gekregen van Corina Stokmans :mdr:

E. cuniculi (7 augustus 2009)

Helaas, mijn lieve mannetje is ten prooi gevallen aan deze vreselijke ziekte. 's Morgens was hij nog heel normaal, speels en at hij goed en enkele uren later wilde hij alleen nog maar uit de hand eten. Ik dacht aanvankelijk aan gas maar dan zou hij niet meer willen eten. Plots zag ik dat hij zijn evenwicht even verloor toen hij zich wilde schudden. Een uur later viel hij om dus ik vertrok als de bliksem naar de dierenarts.

Daar kreeg ik inderdaad de diagnose EC, een parasiet die in de hersenen aanwezig is (bij veel konijnen) maar die bij verzwakte weerstand in werking treedt. Hij was in de rui, misschien is dat al genoeg om zijn weerstand te laten afnemen.

Het zou ook nog hersenvliesontsteking, een beroerte of binnenoorontsteking kunnen zijn. Inmiddels is met een urinetest aangetoond dat het effectief E. cuniculi is. Voor alle zekerheid krijgt dus een heel arsenaal aan medicijnen om alles te bevechten.


    • Panacur puppy (tegen de parasiet) 1x/dag 0.2 ml
    • Baytril (antibiotica tegen een bacteriĆ«le infectie) 2x/dag 0.16 ml (de eerste 3 dagen heeft hij slechts 1x/dag Baytril gekregen)
      (toen hij begon aan te komen in gewicht heb ik de dosis verhoogd naar 0.17 ml)
      (de EC test kwam positief terug dus een oorontsteking is bijna uit te sluiten, daarom stop ik de Baytril na bijna 8 weken)
    • Metacam (ontstekingsremmer in dit geval) 1x/dag 0.1 ml (dit heb ik in de 6de week van zijn ziekte een week afgebouwd en in de 7de week helemaal gestopt.

Gelukkig eet en drinkt hij nog zelfstandig maar af en toe dwangvoeren we hem toch omdat hij weinig eet (dit was enkel de eerste dag, de volgende dagen is zijn eetlust groter dan toen hij gezond was). De lekkere dingen pikt hij er zelf uit. Maar EC vreet energie en hij weegt al zo weinig, hij mag echt niet nog meer gewicht verliezen.

Er waren wat vage symptomen die op EC konden wijzen, hij was niet meer zindelijk maar dat is hij nooit 100% geweest. Ook was hij sinds de lente 100g afgevallen maar in de zomer weegt hij altijd minder dan in de winter dus ik zocht er niets achter. Op de eerste dag van zijn ziekte woog hij 810g, in de winter weegt hij ca. 900. Andere tekens: Hij had momenten waarop hij weinig eetlust had maar die verdwenen ook weer spontaan. Hij at zijn blindedarmkeutels niet meer op en schrok snel en heftig van bekende geluiden zoals het strijkijzer of een motorfiets. En de avond voor zijn ziekte heeft hij 1x heel luid en slijmerig geniest. Er was echter geen snot o.i.d. te zien.

Ik doe mijn uiterste best om hem hierdoor te slepen, heb hem ook Rescue Remedy gegeven om te kalmeren telkens als ik het nodig achtte en dat was heel vaak de eerste weken. Want iedere keer als hij viel, was hij in paniek natuurlijk. Fluffy wordt meebehandeld met Panacur gedurende een maand, ze likt soms zijn urine op, vandaar. Zij krijgt 0,5 ml Panacur voor haar gewicht van 2,150 kg. Na die maand, heb ik de Panacur nog een week afgebouwd en om de dag gegeven i.p.v. iedere dag.

Op 21 september heb ik een urinetest aangevraagd om E. cuniculi op te sporen, op 28 september kwam de uitslag. Positief, er werden meerdere sporen gevonden. Daarom heb ik besloten te stoppen met Baytril.

Ik hou een dagboek bij van zijn evolutie:
-
-
.

Met dit artikel wil ik mensen die hetzelfde meemaken een hart onder de riem steken. Tegelijk wil ik ook zeggen: "geef het alsjeblieft niet te snel op!". Zolang jouw konijn wil eten en drinken - of dat nu zelfstandig of via dwangvoeren is - heeft het konijn nog een sterke wil om in leven te blijven. En als je als baasje bereid bent om mee te vechten, dan is de overlevingskans groot. Het is inderdaad zwaar en heel naar om jouw konijn zo ziek te zien. Maar het is de verzorging meer dan waard want het konijn kan hier door komen en genezen! Ga er dus voor en laat jouw konijn niet onnodig inslapen!

Sommige dierenartsen die niet konijnkundig zijn durven dit adviseren! Ga naar een andere dierenarts en geef jouw konijntje een kans!

aangepast door Griffel1977
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm met de 28 dagen.

Ook daar moet ik me bij aansluiten, die info klopt wel degelijk.

Albendazole behoort net zoals fenbendazole (panacur) tot de benzimidazolen. Beiden worden bij EC gebruikt. Sommige zijn van mening dat het een beter werkt, andere de ander. De een zegt dat het een meer kans op bijwerkingen heeft,.... noem zo maar op.

De 28 dagen klopt en zal ik nu even verder uitleggen.

Panacur is idd zoals hier vaak gezegd wordt een erg veilig product om te geven. Dit is zeker zo op korte termijn. Op langere termijn kan het negatieve effecten hebben op het beenmerg. Dit kan zeer plots ontstaan en zelfs de dood tot gevolg hebben.

De laatste onderzoeken hierover hebben aangetoond dat het risico hierop plots veel groter wordt na dag 28. Daarom dat men nu een termijn van behandelen gebruikt van 28 dagen. Om zo goed mogelijk te proberen behandelen en de kans op negatieve bijwerkingen zo klein mogelijk te houden.

Super om hier nu eens opheldering over te lezen! Ik heb nu al een aantal keer in topics gelezen over zelfs wel 90 dagen behandelen (aan Ć©Ć©n stuk door, zo heb ik begrepen dan) en het is eerder al eens door een BBer opgemerkt dat langer dan vier weken behandelen niet goed is, zij zou er op terug komen maar heeft dat nooit gedaan.. Bedankt Loes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken Kruiden elixer van Mr Jan Smit uit Veendam

Even een voorbeeldje

Michael kwam binnen met E.cuniculi

Wij hebben hem gelijk kruiden elixer gegeven, geen panacur, alleen de elixer

Na een paar maand zat ie weer helemaal goed, En het konijn wat we hebben zitten die panacur heeft gehad verbeterd weinig tot niks

Ook hem hebben we nu op de kruiden elixer en we zien gelijk verbetering

Meer info over de kruiden elixer via pb

Zo kwam Michael Binnen

Foto-XBWRUZ4J.jpg

En na een paar maand met alleen kruidenelixer zit ie er zo bij

michael.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik geen ervaring mee, hoe lang je dat moet geven en zo...

Ik denk dat ik verschrikkelijk veel geluk gehad heb: mijn konijntje viel af en toe om, en toen ben ik er meteen mee naar de dierenarts gegaan. Ik heb haar meteen iets gelijkaardigs als panacur gegeven en na de tweede dag liep ze al weer gewoon rond alsof er niets was gebeurd. Tot nu toe heeft ze er volledig geen last meer van gehad! Ik hoop heel hard dat dit zo blijft :-)

Leuk dat de kruidenelixir blijkbaar werkt???

Is hier al enig onderzoek naar uitgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn test resultaten van tno en er is in Wageningen onderzoek gedaan.

Voor alle dieren is het bruikbaar.

Er zijn ervaringensverhalen vanuit de veeteelt (kippen koeien etc) enEr is een tijd geleden een stukje in hart van Nederland geweest over een man die koikarpers had die ziek waren.

En wij gebruiken het intussen ook al ruim een half jaar.

Naast de elixer (er zijn 3 soorten) gebruiken we bij wonden etc een zalf die ook goed werkt.

Alleen hij ruikt niet erg lekker, maar dat nemen we voor lief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lieve voedster heeft t niet gered en is gisteren in mijn armen overleden. Gisteren wilde we haar weer rechtop zetten maar niks wilde meer meewerken, zelfs haar hoofd hing nu helemaal schuin terwijl het voorheen de achterkant was. Toen wist ik dat het gedaan was. Dierenarts nog gebelt en na een kwartier konden we komen maar dat was al te laat. Na 10 minuten was ze weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken Kruiden elixer van Mr Jan Smit uit Veendam

Even een voorbeeldje

Michael kwam binnen met E.cuniculi

Wij hebben hem gelijk kruiden elixer gegeven, geen panacur, alleen de elixer

Na een paar maand zat ie weer helemaal goed, En het konijn wat we hebben zitten die panacur heeft gehad verbeterd weinig tot niks

Ook hem hebben we nu op de kruiden elixer en we zien gelijk verbetering

Meer info over de kruiden elixer via pb

Is hier dan ook (voor zo ver mogelijk) aangetoont dat het om E. cuniculi ging dan? Ik zie een konijn met een scheef hoofd en datzelfde konijn met een recht hoofd na behandeling met een kruiden elixer.. Maar torticollis kan meerdere oorzaken hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou ik een beetje voorzichtig zijn met dergelijke conclusies.. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof best dat jullie kruidenelixer werkt, maar waartegen? Aantonen dat het 100% zeker om E. cuniculi gaat is erg moeilijk, zelfs een positieve bloedtest geeft geen uitsluitsel. Bovendien, het andere voorbeeld dat je noemde, het andere EC-konijn. Je schrijft dat Panacur niet werkte. Nu kan het best zijn dat Panacur niet aanslaat, maar toch.. Van Panacur is aangetoond dat het werkt tegen E. cuniculi. Als Panacur niet aanslaat, kun je zeggen dat dat aan de Panacur ligt, wat ik ook niet perse wil tegenspreken.. Maar volgens mij kun je ook niet uitsluiten dat Panacur niet werkt omdat het simpelweg niet om E. cuniculi gaat, toch?

Begrijp mij niet verkeerd, het zou fantastisch zijn als het daadwerkelijk werkt, ik ben een konijn verloren vermoedelijk aan E. cuniculi, weet hoe afschuwelijk het is. Maar is er specifiek onderzoek gedaan naar de werking van dit elixer bij E. cuniculi? Is echt aangetoond dat het werkt? Voordat dat het geval is zou ik echt oppassen met uitspraken daarover. Ik wil niet zeggen dat je het kruidenelixer niet moet gebruiken of niet moet aanraden, in tegendeel. Maar ik lees in jullie berichten dat jullie het in plaats van Panacur gebruikt hebben en ik denk dat dat, voor er echt iets bewezen is, niet verstandig is. In elk geval niet iets wat mensen thuis moeten uit proberen. Jullie hebben als opvang toch een bepaalde status, mensen hechten veel waarde aan wat jullie aan of afraden. Het zou zonde zijn als er nu konijntjes overlijden doordat mensen het kruidenelixer gebruiken in plaats van Panacur.

Weten jullie toevallig ook of dit samen met Panacur en AB gegeven kan worden? Want dan is het ook wel heel simpel, "gewoon" er naast geven.. Enige nadeel is dan dat je niet weet wat nu precies werkte, maar ja, mijn konijn is geen proefkonijn, ik zou allang blij zijn dƔt er iets werkt.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het idd ipv panacur gebruikt

Nu moet ik zeggen dat dat goed heeft uitgepakt

De elixer wordt bij voorkeur niet gebruikt naast panacur en ab.

we hebben bij michael de elixer gebruikt omdat we zulke goed resultaten zagen bij onze snot konijnen en de adoptie groep.

en de elixer doet wat de natuur ook zou doen weerstand verhogen en afvalstoffen uit het lichaam halen

als ik dhr Smit binnenkort spreek zal ik hem eens vragen of hij resultaten van testen aan me me laten zien die kan ik dan hier publiceren.

Ik zal nooit zeggen dat iemand niet de reguliere zorg links moeten laten liggen en de elixer moet gebruiken, maar ik heb intussen meerpositieve verhalen en zo sterkt me dat om vooral het te blijven geven

aangepast door opvangaaenhunze
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde ook niet zeggen dat je gezegt hebt dat men de reguliere zorg naast zich neer moet leggen hoor, absoluut niet. Maar je geeft wel min of meer aan dat jullie dat zelf wel doen en mensen lezen soms echt maar half.. "Opvang Aa & Hunze doet het zo en het werkt? Oo, dan moet dat wel goed zijn! Gaan wij dat ook doen!"

Weet je toevallig ook waarom het liever niet bij AB en Panacur gegeven wordt? Kan geheel aan mij liggen hoor, maar wat ik zo gauw via Google vind, is dat het voornamelijk de weerstand verhoogd en - dat is dan mijn conclusie - dat het verder vrij onschuldig is? Je zou zeggen dat je het dan prima, ter ondersteuning, bij welke behandeling dan ook kan geven.

edit; Ben in elk geval wel benieuwd naar de resultaten van de testen.. En zal het onthouden, al hoop ik voorlopig geen EC meer te hoeven behandelen en zeker onder mijn eigen konijnen niet.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

We kregen van dhr Smit het advies zo min mogelijk ab etc te gebruike

Ab haalt ook de weestand naar beneden,

Zodra ik meer info heb kom er er met je op terug.

En ik hoop inderdaad dat je geen konijn meet met ec hoeft te behandelen.

wij gebruiken de elixer (3 soorten) nu bij alle dieren, immers voor dieren op een kleinere ruimte geeft meer risico dus een hogere weerstand kan nooit geen kwaad laat me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daar maak ik uit op dat dhr Smit sowieso bij voorkeur geen antibiotica geeft. Wat uiteraard geen gekke gedachte is, maar liever geen AB geven is wat anders dan geen AB tegelijk met het elixir kunnen geven, lijkt mij. Mijn vraag was ook meer of het kwaad kan om het tegelijk te geven. Net als dat je bij de behandeling van EC ook geen dexamethason en Metacam tegelijk mag geven. Ik begrijp dat het elixir minder goed zal werken als het in combinatie met antibiotica gegeven wordt, antibiotica is inderdaad een aanslag op het lichaam en zal de weerstand geen goed doen. Maar als dat elixir werkelijk zo goed werkt zal het toch op z'n minst bijdragen aan het herstel, ook als het in combinatie met antibiotica, Panacur of welke medicatie dan ook gegeven wordt? Tenzij het schadelijke effecten kan hebben wanneer het gebruikt wordt icm andere dingen dus. Vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .