Ga naar inhoud

Help!! Caviavoer eenmalig voor konijn?


Pip&Coco

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb een probleem. Net kom ik er achter dat de biks voor mijn konijnen op is. Alle winkels zijn al dicht en de enige optie was bij de supermarkt gemengd caviavoer kopen (biks hadden ze niet). Kunnen mijn twee volwassen konijntjes hier vanavond en morgen wat van krijgen (maandag koop ik weer biks). Ik heb al op internet gelezen dat konijnen eigenlijk geen caviavoer mogen hebben. Maar kan dit wel voor twee dagen? Of is het beter dat ze helemaal geen biks krijgen?

Help!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik gewoon even alleen hooi en groente geven, dat kan echt wel voor twee dagen. Caviavoer bevat extra vitamine C, dit is op de lange termijn schadelijk maar voor twee dagen echt geen ramp. Maar de samenstelling zal compleet anders zijn, zeker omdat het ook nog gemengd voer is. Ik neem aan dat je ze nu gewoon een goede biks voert, door ze opeens over te zetten op troep (en dat is gemengd voer uit de supermarkt in de meeste gevallen) kunnen ze echt problemen met hun darmen krijgen.

Maar dit heeft niet zo veel te maken met het feit dat het caviavoer was: Als je een zakje gemengd voer voor konijnen hadden kunnen bemachtigen was het antwoord hetzelfde geweest. Of zelfs als het gewoon biks was maar dan van een ander merk. Je moet altijd rustig overmengen, nooit zo maar ander voer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als Michaela een andere biks voert als jij, Pip&Coco, schiet je er nog niks mee op want ook dan zul je voorzichtig moeten overmengen en als je nog genoeg voer hebt om voorzichtig over te stappen, heb je ook wel genoeg om het weekend mee door te komen.. Ik denk dat het echt beter voor de darmen van je konijnen is om het gewoon bij wat je normaal geeft, misschien wat meer groente maar ook daar voorzichtig mee zijn als je dat normaal niet veel geeft, te blijven maar dan uiteraard zonder de biks. Ze zullen echt niet kilo's afvallen en totaal verzwakt raken van twee dagen zonder biks.

Of je moet al aan bijv. Science Selective kunnen komen, dit schijnt zonder problemen "zo maar" gegeven te kunnen worden. Denk er dan wel om dat je even voorzichtig terug mengt naar je eigen biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag een konijn gehaald uit de opvang, die samen zat met een cavia

hij kreeg ook caviavoer hij i nu 1jaar en 8 maanden)

hij heeft overgewicht, maar moet dit nu afbouwen en met biks verder gaan (deden ze al bij de opvang)

dus tjaa biks is natuurlijk beter,vraag me af dollie, jij zegt dat vitamine c schadelijk is,

en als ik zo denk zal jip ongeveer minimaal 1 jaar caviavoer hebben.

wat kunnen ze dan krijgen door die extra vitamine c.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als Michaela een andere biks voert als jij, Pip&Coco, schiet je er nog niks mee op want ook dan zul je voorzichtig moeten overmengen en als je nog genoeg voer hebt om voorzichtig over te stappen, heb je ook wel genoeg om het weekend mee door te komen.. Ik denk dat het echt beter voor de darmen van je konijnen is om het gewoon bij wat je normaal geeft, misschien wat meer groente maar ook daar voorzichtig mee zijn als je dat normaal niet veel geeft, te blijven maar dan uiteraard zonder de biks. Ze zullen echt niet kilo's afvallen en totaal verzwakt raken van twee dagen zonder biks.

Of je moet al aan bijv. Science Selective kunnen komen, dit schijnt zonder problemen "zo maar" gegeven te kunnen worden. Denk er dan wel om dat je even voorzichtig terug mengt naar je eigen biks.

O ja,das ook weer waar. Niet aan gedacht. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vandaag een konijn gehaald uit de opvang, die samen zat met een cavia

hij kreeg ook caviavoer hij i nu 1jaar en 8 maanden)

hij heeft overgewicht, maar moet dit nu afbouwen en met biks verder gaan (deden ze al bij de opvang)

dus tjaa biks is natuurlijk beter,vraag me af dollie, jij zegt dat vitamine c schadelijk is,

en als ik zo denk zal jip ongeveer minimaal 1 jaar caviavoer hebben.

wat kunnen ze dan krijgen door die extra vitamine c.

Nierproblemen. Maar verder weet ik daar het fijne niet van. Het zal wellicht ook net als met te veel calcium zijn: Er is ook een zekere mate van aanleg voor nodig om problemen te krijgen, heel veel konijnen krijgen te veel calcium binnen maar lang niet al die konijnen worden er ziek van. Dus ik zou me niet gelijk heel druk maken hoor Roomie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de mijne soms ook caviavoer (met vitamine C dus) maar daar heb ik ze wel al aan laten wennen. Is dus de bix op en ben ik het vergeten te melden van te voren, geef ik ze altijd even een dagje een beetje caviavoer. Als je het soms geeft is er niks mis mee maar op lange termijn is het niet zo goed voor ze. Maar jouw konijnen zijn niet gewend aan het caviavoer en aangezien je langzaam moet overstappen naar ander voer, zou ik ze gewoon een dagje alleen op hooi en groenten zetten. Ook daar is niks mis mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is inderdaad niet dat je een konijn voor 2 dagen niet even caviavoer mag geven, maar het probleem zit meer in het feit dat jouw konijnen biks krijgen, geen gemengd voer en het caviavoer wel gemengd is.

Met anderw woorden: Je gaat ineens over op totaal ander voer ...

En dĆ t kan vervelend vallen bij je konijnen...

Konijnen kunnen overgiesn best even zonder biks hoor..

Toevallig had ik vorige week precies hetzelfde, maar al eerder heb ik een konijn af laten vallen door een paar maanden geen biks te geven...alleen hooi, water en groente...en dat gaat op zich prima !

Link naar reactie
Delen op andere sites

das ook het fabeltje van de farmaceutica industrie ten aanzien van mensen vitamines..... Alles wat je te veel binnenkrijgt moet er via je lever en je nieren weer uit. Op de lange termijn dagelijks te veel binnenkrijgen is schadelijk, voor mens en dier. Daarnaast is het handig om te weten dat je lichaam een voorraadje aanlegt van alle belangrijke dingen en je dus niet elke dag alles moet binnenkrijgen, je moet je voorraad aanvullen. Daarom is gevarieerd eten zo belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .