Ga naar inhoud

Wat mag een konijn absoluut níet hebben?


tesita

Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat konijnen geen dropjes, pizza of 7-up mogen...:P, maar ik wil eigenlijk vragen in dit topic wat konijnen qua groenten en fruit / korrels/biks niet mogen eten.

Ik heb wel eens gelezen dat je ze geen sla moet geven bijvoorbeeld. En dat het ene 'korrelvoer' beter is dan het andere. Ook vraag ik me af of ze beschuit en crackers mogen. Dit stelde de verkoopster voor, en ze vinden het ook heerlijk, maar raden jullie het aan of af? En misschien zijn er verder nog dingen die een konijnennitwit zoals ik moet weten over het voedsel? Alle tips en waarschuwingen zijn welkom! :yes:

Groetjes,

Tessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zó, lees net dat cracker e.d. dus helemaal niet goed zijn! Dat geven we nu al weken en ook (eerlijk is eerlijk) niet echt met mate. Verklaard wel waarom er vochtige uitwerpselen in het hok lagen afgelopen week. Gaan we dus snel mee stoppen.

Dankje voor je lijstje met biks! Wil ook graag meer groente/kruiden gaan geven, en uiteraard krijgen ze veel hooi, maar we voeren nu voornamelijk gemengde biks. Merkloos want goedkoop. Maar zal eens kijken naar het lijstje wat jij nu noemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in feite moet je een konijn helemaal geen bewerkt voedsel geven. En daar bedoel ik dus mee: voedsel dat gekookt/gebakken/gezout/gezoet etc is. Beschuit, crackers, brood, bevat allemaal veel zout en/of suiker, granen (die zijn ook niet goed verteerbaar voor je konijn) en vooral veeeeeeel calorieen, waardoor je konijn dik kan worden. En als ze teveel eten krijgen, welk eten dan ook, laten ze die vochtige uitwerpselen liggen (blindedarmkeutels). Dus ook als je alleen maar gezond voedsel geeft, maar teveel, kan dat gebeuren.

weeg daarom je konijnen en stel de hoeveelheid biks daar ook op in. En geef daarnaast altijd hooi en ook elke dag een flinke portie groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik zie er geen sla tussen staan. Mogen ze dat wel?

sommige konijnen krijgen gasvorming of diarree van sla, maar in principe mogen ze het wel hebben. Het is daarbij wel belangrijk om het goed op te bouwen. dus begin met een heel klein stukje sla ter grootte van een postzegel. Zijn de keutels de volgende dag prima in orde, dan kun je weer een klein beetje sla geven. ze mogen dan elke keer wat meer.

maar sla is wel een groente waarbij het sneller fout zal gaan dan bijvoorbeeld andijvie of witlof. dus als je veilig wilt zijn, kun je sla beter links laten liggen.

rucola valt daar overigens niet onder, dat is officieel geen slasoort, maar een kruid zoals ook basilicum en peterselie, en dat mogen nijnen sowieso wel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, hooi krijgen ze genoeg, gemengde biks tot nu toe ook naar grootte, maar wil inderdaad meer groenvoer gaan geven. En minder 'granen' dus. Maar heel af en toe mogen ze van mij dan best een stukje beschuit of cracker, alleen dan slechts bij uitzondering.

Ahh, ik snap het sla-verhaal. Ga inderdaad eerst maar eens witlof in huis halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap eigenlijk niet goed waarom je ze toch crackers en beschuit wilt geven. er zijn toch genoeg alternatieven die WEL gezond zijn? de hoeveelheid zout in zulke producten kan echt voor problemen met de nieren en de bloeddruk zorgen, ook als je het weinig geeft. En natuurlijk zijn er ook konijnen die dagelijks brood eten en nooit ergens last van hebben, net zoals er mensen zijn die 70 jaar lang roken en nooit longkanker krijgen, maar toch is het niet gezond.

ik snap dat je je nijn graag verwend, maar dan moet je eens kijken hoe blij je konijn is met een rozijntje op z'n tijd, een stukje appel of wortel eens per week etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat voor rozijnen halen julie dat vraag ik me al een tijdje af

en die wortelchips? kun je die echt bij de lidl halen, niet dat iki dat ga doen want wat ze niet kennen missen ze niet he,

ik snap niet dat sommige konijnen niet van biks houden (toen ik 7 was kreeg mijn konijn ook gemeng voer die liet dat ook staan) maar als ik z enu biks geef wow ze worden wild haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik hbe ook wel eens wortelchips bij de Lidl gekocht. Maar zie het nu nooit meer staan. Ze vinden het hier in elk geval erg lekker en veel andere dingen krijgen ze ook niet.. Ja, gedroogde bietenstukjes heb ik.. In de snackbal doe ik SS Mature of Trovet Rabbit brokjes en ze hebben zo'n Carrot Woodrol van The Hay Experts, maar volgens mij is datet ook wat ze aan "ongezonde troep" krijgen hier. Kan me echt niks anders bedenken.

En ze krijgen hier genoeg lekkers hoor! Dagelijks gedroogde kruiden, en "extra lekker" hooi, zoals Timothy of kruidenhooi, of readigrass.. Wilgentakken of takken van de appelboom.. Verse groente. Lekker hoeft niet ongezond te zijn, dus ik zou de beschuiten, crackers, brood etc lekker zelf op eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer kun je ook beter niet geven. Je konijn pikt er vaak de gekleurde stukjes uit en die zijn juist ongezond. Ook bevat gemengd voer een te hoog vet en calciumgehalte en te laag vezelgehalte. Het hoge calciumgehalte kan op langere termijn voor gezondsheidsproblemen zorgen.

Het beste kun je alleen de biks (staafjes) geven, dus geen gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, volgens mij is dat wel zo. De reden dat ze biks maken is zodat het konijn alles binnen krijgt wat ie nodig heeft en niet de minder lekkere dingen laat liggen. Wij geven nu nog gemengd voer, en ik moet zeggen dat ze alles wel eten. Maar ga toch even rondkijken voor biks. Heb t idee dat biks vaak wel veel duurder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer, in ieder geval het standaard gemengd konijnenvoer, is wel anders aan bestanddelen dan de biks. Vaak wilt er in gemengd voer ook dingen zitten die je beter niet aan konijnen kunt geven (maiskorrels bijvoorbeeld), dit zul je in biks niet vinden. Ook bij biks is er onderscheid te maken tussen goede en minder goede biks, daar loopt nu ook een topic over:

http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/40384-de-betere-brokken-lijst.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .