Ga naar inhoud

HELP!!!! Pipa eet niet meer!!


Hannnneeee_

Aanbevolen berichten

Zijn er al keutels uitgekomen?

Ik raad je sterk aan om klachten in te dienen tegen de twee dierenartsen die je tot nu toe geraadpleegd hebt. Of in elk geval tegen de eerste, die de grootste fouten gemaakt heeft. En dan niet een klacht bij de praktijk, maar bij het tuchtcollege. Alleen op deze manier kunnen dit soort drama's in de toekomst voorkomen worden. Het komt nu namelijk vaak voor dat een dierenarts verkeerd handelt bij een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 120
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

oef! ben ik even opgelucht na het bezoek aan de 3de DA. eindelijk een behandeling die overeen komt met wat ik hier allemaal lees.

Deze DA heeft echt de tijd genomen om Pipa van boven tot onder te onderzoeken. Blijkbaar heeft ze toch een gebidprobleem, haar kaken staan niet recht op elkaar waardoor haar tanden verkeerd zijn afgesleten (raar dat de vorige dierenartsen zeiden dat ze zo een goed gebid had :s:s:s) wat nu dus tot gevolg geeft dat pipa haar eten niet goed kan kauwen en pijn heeft bij het eten. ik mag haar voortaan enkel nog hooi en groenvoer geven en geen biks of ander droog voer meer. en binnenkort wanneer ze weer wat aangesterkt is moet ze waarscheinlijk onder verdoving voor de tanden weer gelijk af te vijlen. maar hier is ze op dit moment te zwak voor.

Nu is pipa bij mij en ik heb een heleboel medicatie meegekregen:

-baytril(kan het niet juist lezen, dus het kan zijn dat het iets anders geschreven wordt): is een antibiotica

-Cisaral drops: darmstimulans

-Metacam: pijnstiller

- critical care om te dwangvoederen

- tricho plus voor in haar water op te lossen

ik moet pipa ook zo veel mogelijk maseren aan haar buikje, waar ze enorm van kan genieten :)

ik hoop echt dat ze er nu gaat bovenop komen, de DA had er wel een vrij goed gevoel bij zei ze :)

Nu weet ik tenminste dat ze zeker goed (en met liefde!) verzorgd word.

Ik ben echt blij dat ik toch naar deze DA gebeld heb anders had de vorige DA haar morgen laten inslapen :(

Ik denk wel dat ik klacht ga indienen, maar voorlopig concentreer in me volledig op pipa.

ah ja, er zijn nog geen keutels gekomen, maar haar poepje is wel wat zwart, dus wel al een heel klein beetje plat, maar ik denk dat er wel al wat gas uit is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes hoor met pippa leuk dat jullie dan eindelijk een goeie da hebben gevonden!!! Hier in de lijst staan ook konijnkundige dierenartsen uit belgië in westvlaanderen staan er ook heb ik gezien, das toch nog best een heel eind rijden voor ons. Maar na wat hier ik allemaal lees toch wel de moeite om die te gaan opzoeken bij een volgende inenting. Mocht er , laat ons hopen van niet, eerder wat met de nijnen zijn rij ik daar toch maar eerst heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verwachtte ik al dat er haakjes op de kiezen zouden zijn. De behandeling die je nu geeft klinkt prima.

Alleen tricho plus ken ik niet, is dat ook een antibiotica?

Fijn dat je nu een dierenarts hebt gevonden waar je op kunt vertrouwen en die ook het beste met Pipa voor heeft.

Wat een vechtertje is Pipa toch, daar mag je trots op zijn. Menig konijn was al overleden denk ik.

Door de cisaral zullen de keutels hopelijk snel op gang komen en ze krijgt nu gelukkig pijnstilling.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wat een geweldig nieuws daar wordt je toch blij van :party:

Wat zal je zeker opgelucht zijn:yes:

En ze is weer lekker thuis

Nou zal ze zeker snel opknappen :he:

Juich niet te vroeg. Ik heb nog nooit gehoord van een konijn dat hersteld is na zo'n langdurige verstopping, dus ik denk dat de overlevingskans nog steeds gering is. Ik hoop natuurlijk dat dit konijn een uitzondering op de regel gaat zijn en wil TS zeker niet ontmoedigen. Zet hem op, veel hangt ook af van de intensieve verzorging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben blij te horen dat ze nu wel in goede handen is bij een goede dierenarts.

ik zou ook zeer een klacht in dienen jegens de andere dierenarts waardoor je je konijntje bijna kwijt geweest was.

we blijven nog steeds duimen voor pipa want het is idd wat pechkonijn zegt je bent er nog niet het kan nog alle kanten op uit.

heel veel succes met pipa.

ik vind het ook helemaal top hoe je voor je konijntje opkomt ongeacht wat een ander ook denkt of zegt.

liefs tamara.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemde discussie die hier aan de gang is. Ik ken de Dr Ria vrij goed en heb ze daarom van dit forum op de hoogte gebracht. Ik heb een heel ander verhaal gehoord en wou dat toch even kwijt. Een samenvatting van haar verhaal voor zover ik het als leek begrepen heb.

Vanaf het eerste ogenblik, na het beluisteren en voornamelijk betasten van de darmen werd de diagnose "obstructie" weerhouden. Dat onze lieve forumlid het woord obstructie niet kende, zoals ze achteraf beweerde, lijkt me wel vreemd voor een kandidate psychologie die al in haar derde jaar zit. Sinds meerdere dagen werd met de gepaste medicatie getracht om de darmen terug op gang te krijgen om tot ontlasting over te gaan, maar dat lukte niet. Pipa werd dan ook snel aan een infuus verbonden. Omdat het diertje na meerdere dagen niet op de medicatie reageerde stelde de dokter voor om RX opnamen te maken om te kunnen vaststellen wat er precies in de darmen zat: verharde mest of misschien een vreemd voorwerp dat de obstructie veroorzaakte. Met die gegevens zou ze dan kunnen beoordelen of een ingreep al dan niet noodzakelijk zou zijn. Maar RX mocht niet, wegens te duur volgens het baasje. Openmaken mocht ook niet wegens te duur volgens het baasje. Dus bleef er niet veel keuze over. Dat het diertje pijn zou hebben leek door haar normaal gedrag uitgesloten, hetgeen ook door de collega van Dr Ria in de praktijk werd bevestigd. Het geven van pijnstillers is niet bevorderlijk omdat die naar ik dacht bij konijnen te gemakkelijk maagzweren en nog andere problemen kunnen laten ontstaan. Dit kan je lezen in de meest recente vakliteratuur. Het dagdagelijks aanhoudend en veel te sterk aandringen van het baasje tot handelingen die niet correct waren en die niet ten goede kwamen van Pipa liet Dr Ria besluiten dat Pipa beter verder door een andere DA zou behandeld worden. Zo wou het baasje dat het konijntje zou gewangvoederd worden hetgeen volgens mij niet de aangewezen behandeling is wanneer er zich al een obstructie voordoet. Ik zou met mijn beperkte kennis denken dat dat de situatie alleen maar erger zou maken. Eerst ontlasting, dat is het belangrijkste.

Om het verhaal verder kort te maken. Het konijn werd aan de infuus gehouden tot het baasje Pipa kwam ophalen. Het baasje wilde echter dat het infuus zou blijven zitten, hetgeen Dr Ria uiteraard weigerde. Ik zou het ook weigeren. Vanwaar de idee het diertje te laten inslapen, die gedachte kwam zeker niet van de DA want die wou RX en indien nodig een ingreep.

Nu blijkt dat de tanden de boosdoener zouden zijn ?

Waarom dan niet eerst de tanden behandelen en waarom wachten met behandeling van de tanden tot dat het diertje aangesterkt zou zijn ? Toch eerst en vooral het probleem oplossen ? Hoe zal het diertje dan aansterken ? Door te dwangvoederen en de obstructie te verergeren ? Dan wordt het volgens mij helemaal hopeloos. Waarom antibiotica wanneer er geen ontsteking is, wat gaat dat oplossen? En de Metacam? Tja een extra risico als je het me vraagt.

Tot bevestiging van mijn grote vrees dat het slecht gaat aflopen hoor ik dat je Pipa hebt meegekregen? Ik had ze liever bij de nieuwe DA gelaten. Maw plots geen behoefte meer aan een infuus dat toch zo belangrijk leek voor het baasje, maar nu even masseren en opgelost. Ik hoop het dat het goed afloopt voor Pipa. Wat er ook verder gebeurt, de schuld zal ongetwijfeld altijd in de schoenen geschoven worden van Dr Ria Nicolaï.

Misschien goed om weten dat Dr. Ria Nicolaï een gekende dokter is die op verschillende Belgische konijnenwebsites als zeer deskundig staat aangeschreven. En niet alleen voor konijnen, ze heeft zeer goede referenties voor konijnen en knaagdieren (dat een konijn een knaagdier zou zijn is een verkeerde knowhow die jammer genoeg velen voor waar houden). Bovendien is haar kennis van vogels en reptielen ook groter dan van vele andere DA's. Ik denk dat ze qua kennis boven vele DA's uittorent ... en van dieren houden doet ze ongetwijfeld. Daar is haar kleine dierentuin het beste bewijs van. Ik denk dat de reactie van het baasje ver overdreven is, de situatie door het baasje onjuist ingeschat werd en hier onverantwoord verwoord werd. Haar oproep is eerder het spijtige gevolg van een liefhebbend maar panikerend baasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kan het wel een welles nietes spelletje worden maar daar heeft dit konijn geen baat bij. Ik weet niet wat nu de juiste info bezit en dat maakt mij ook niet uit het feit is gewoon dat ze niet alle medicatie kreeg die nodig was. Paniek of niet ze moest gewoon goed behandeld worden! Overgens snap ik heel goed dat het konijn niet meteen wordt behandeld aan het gebit aangezien de narcose haar fataal kan worden.

(Overgens denkt niemand hier dat konijnen knaagdieren zijn ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ria,

nu ik toch weet dat u dit leest wil ik u graag wat uitleggen.

ik kwam op dit forum tips zoeken om toch een oplossing te kunnen vinden voor pipa. ik heb eerlijk de gang van zaken vertelt. ik snap dat u het niet leuk vind dat ik naar een andere Da ben gegaan en dat dat bij u overkwam als weinig vertrouwen. Maar volgens u was de situatie hopeloos en moest ze ten laatste vrijdag ofwel geopereed worden ofwel ingeslapen, dus belde ik een andere DA en die gaf mij nog een andere mogelijkheid. Daarom wou ik Pipa bij jullie komen halen. Maar ik heb zeker tegen Hilde aan de telefoon gezegd dat ik wou dat pipa aan het infuus bleef hangen tot ik ze kwam halen, toen werd u boos en zei u dat het infuus al verstropt zou zijn geweest en het er toch al uit was, dus moest ik ze maar direct komen halen ook als kon ze nog niet zo snel bij een andere DA terecht. Dat lijkt mij toch een serieus teken dat u niet veel inzat met pipa's welzijn.

over dat woord obstructie: ik wist niet wat dat in de medische wereld precies inhield nee, dat is de taak van een DA om dat uit te leggen aan zijn klanten. Het is niet omdat ik psychologie dat ik noodzakelijk alles van konijnengeneeskunde ken neen.

Wat ik ook heel raar vind is dat u pipa's tanden hebt bekeken maar hier niets verkeerd hebt aan gezien, terwijl de andere DA duidelijk zag dat ze verkeerd afgesleten waren.

nogmaals, voor mij maakt het dus niet uit hoe bekend een dierenarts is, het enige waar ik mee inzit is dat pipa beter word.

Intussen hoor ik weer wat rommelen in haar buikje en eet ze ook terug. Ik hoop dat ze het toch nog haalt ondanks alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid: ik heb wel degelijk zelf besloten om Pipa weg te halen bij Ria.

Beste Hilde, ik weet dat u dat berichtje hebt geschreven. Je moet van mij dus ook geen mail verwachten, je kan hier wel lezen hoe het afloopt met pipa.

trek aub zelf jullie conclusies en zorg dat geen enkel ander baasje hetzelfde moet doormaken als ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja, voor de echte forummers hier: Piraatje is de andere DA die bij Ria in de praktijk werkt, Hilde (de persoon die aanwezig was wanneer ik pipa kwam halen). Zij vroeg mij bij dit laatste gesprek waar ik de ideeën voor pipa's behandeling vandaan had. Toen vertelde ik haar over deze site. Deze heeft ze duidelijk snel zelf opgezocht en een profiel aangemaakt om mij even zwart te maken. Ik vermoed dat ze dit doet om haar praktijk te sparen van de vele slechte verhalen die hier ongetwijfeld uit voort zullen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Het geven van pijnstillers is niet bevorderlijk omdat die naar ik dacht bij konijnen te gemakkelijk maagzweren en nog andere problemen kunnen laten ontstaan. Dit kan je lezen in de meest recente vakliteratuur. FONT]

.

Piraatje, heb je bronnen waarin dit bevestigd wordt? Ik heb hiervan nog nooit gehoord en over het algemeen is pijnstilling een belangrijk deel van de behandeling van een konijn met darmproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

Trek geen verkeerde conclusies uit zaken waar je geen bewijs van hebt. Ik ben Hilde, de collega van Ria, niet. Ik ken Hilde echter wel. Je kan je maar best bij Hilde excuseren die hier niets mee te maken heeft. Blijkbaar correspondeer je met haar?

Als toekomstig psycholoog zou je moeten weten dat laster aan mensen, die het niet eens wisten dat je op dit forum zat, echt niet fair is. En, de deelnemers van het forum hebben het recht om meerdere klokjes te laten luiden opdat de anderen een andere versie zouden horen. Daarom zou ik het van je verwachten dat je ook de eerste dierenarts, waar de naam nog niet van genoemd werd, op de hoogte te brengen van al het negatieve dat hier over hem gespuid wordt en hem uit te nodigen om het relaas van zijn verhaal te laten doen.

Ik wil hier geen verdere polemiek laten ontstaan en ben daarom van mening dat dit gedeelte van het forum, dat toch al zeer sterk aan een lastercampagne aanleunt, te sluiten of op zijn minst te vrijwaren van vaak ongegronde commentaren.

Ik beschouw de toestand van Pipa als kritiek. Alleen de toekomst zal uitwijzen of er al dan niet beterschap op komst is. Ik had de RX toch laten nemen om de vele gissingen die er nu volop gekomen zijn uit te sluiten.

Beterschap gewenst aan je boezemvriend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er inmiddels eigenlijk ook een rontgenfoto gemaakt? Want aan de hand daarvan is normaal gesproken te beslissen of men kan dwangvoeren of niet. Ik las in een van de berichtjes wel dat er wordt gedwangvoerd, maar niet dat er een foto gemaakt was?

nee er zijn nog geen foto's gemaakt. Er wordt wel gedwangvoerd, maar intusse eet ze ook al een klein beetje zelf (hooi en klein stukje witloof). Sinds net drinkt ze ook terug zelf:) (nadat we gestopt waren met het vochtinfuus heb ik ze gewoon met een spuitje water doen drinken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .