Ga naar inhoud

Hoeveel gram voer voor een franse hangoor?


bengel

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb pas een franse hangoor en ze is pas 11 weken. Ze weegt nu 1.5 kilo maar hoeveel gram voer mag ik haar geven?

Ik lees op internet zoveel verschillende dingen en overal staat iets anders. Ik geef haar nu 30 gram per kilo. Is dit te veel of te weining of doe ik het goed :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er ook een beetje aan wat je geeft voor biks... dus als ik het goed begrijp geef je haar nu 55 gram?

Want dat is namelijk veel te weinig als je al dertig gram moet geven maar ik denk 25 als je geen SS geeft dan is het haar volwassen gewicht x25.

Ik heb 2 franse hangoren en die krijgen 6x25 gram dus 150 gram biks op een dag per konijn...

Heeft ze hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn beleving en de adviezen die ik heb gekregen is dat hooi eerst komt en dan voer. Je moet opletten dat je Fransoos niet te dik wordt want dat gebeurt sneller dan je denkt en probeer het overgewicht er maar af te krijgen ! Denk niet dat het wel schattig is, zo'n dikkerd want het is niet goed hoor, denk maar aan de belasting op de achterpootjes. Ik heb zelf 2 Fransoosjes en die krijgen samen 250 gram SS, verdeeld over 100 gram in de ochtend en 150 gram in de avond, naast hooi, stro, groenvoer en een klein schijfje appel aan het begin en einde van de dag. En ze blijven keurig op gewicht nu, het was wel even zoeken naar de juiste balans. Misschien voor de volledig; ze lopen iedere dag los door de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,5 kilo met 11 weken leeftijd dat is niet best! Dit zou ze ruim met 8 weken moeten wegen....

Je geeft veelste weinig bix! ipv van 30 gram per kilo hoeveel geef je dan?

ZE heeft ze 150 gram nodig per dag hele leven lang met uitzondering als ze op SS voer zit.

Normaal groeid een Frans 800 gram gezond per maand....in het begin.

8 weken 1500- 1800 gram

16 weken 2300- 2500 gram

20 weken 3100- 3300 gram

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Dibbes krijgt vanaf dat ik hem heb (11 weken) ongeveer 180 gram biks. Hij doet het daar prima op. Het is ook wel een beetje per konijn afhankelijk denk ik. Sommige FH's worden van 180 gram misschien te dik, anderen hebben misschien nog wel meer nodig. Maar Dibbes heeft het blijkbaar wel nodig want hij heeft een prima conditie en is zeker niet te dik. Hij krijgt naast zijn biks elke dag ongeveer 300 gram groenten (andijvie, witlof, wortel en komkommer standaard, en soms iets anders als ik dat in huis heb), en af en toe een stukje fruit. En natuurlijk onbeperkt hooi. Als snoepje krijgt hij af en toe een snackbal waar ik stukjes gedroogde banaan en SS instop.

Dibbes is nu ruim 10 maanden oud en weegt denk ik ongeveer 5,5 kilo. Dit is een schatting maar moet wel ongeveer kloppen... Begin augustus is hij bij de dierenarts voor het laatst gewogen en toen woog hij 4,7 kilo. Maar met 11 weken was hij al wel een stukje zwaarder dan 1,5 kilo, ik dacht dat hij rond de 2 kilo zat toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zie nou dat een fh 1500 gram moet wegen bij 8 weken. Toen ik haar kocht woog ze pas 800 gram. Ik geef haar Selective voer. Ik ga nu meteen kijken hoeveel ik haar mag geven. Ben blij dat jullie allemaal zo snel reageren want wat je op internet leest klopt dus gewoon niet. Moet ik haar dan vanaf nu 150 gram per dag gaan geven van Selective? Ik geef haar natuurlijk ook onbeperkt hooi en ze krijgt smorgen en savonds ook roen voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal hier wel erg van dat ik mijn konijn te weinig korrels gaf. Maar ik had z'n beetje het gemiddelde genomen van wat er op internet stond. Nu dat mijn konijn te licht is, heeft dat ook gevolgen voor later dat hij niet zo groot en zwaar word? Ik ga er nu ALLES aan doen om Bubbels op haar goede gewicht te krijgen.

Iedereen super erg bedankt voor de snelle reactie's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,5 kilo met 11 weken leeftijd dat is niet best! Dit zou ze ruim met 8 weken moeten wegen....

Je geeft veelste weinig bix! ipv van 30 gram per kilo hoeveel geef je dan?

ZE heeft ze 150 gram nodig per dag hele leven lang met uitzondering als ze op SS voer zit.

Normaal groeid een Frans 800 gram gezond per maand....in het begin.

8 weken 1500- 1800 gram

16 weken 2300- 2500 gram

20 weken 3100- 3300 gram

Die van mij is 17,5 week oud en woog 3 weken geleden bij de dierenarts al 3,7 kilo. Dat word denk ik dan een beste lobbes of niet? Inmiddels zal hij de 4 kilo wel gepasseerd zijn! Zal hem morgen nog eens wegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij geeft SS he??

Tatjana gaf aan dat je dan 120 gram SS per dag kan geven (SS- 10 tot 15 gram per kilo volwassen konijn, andere brokken is 25 gram per kilo volwassen konijn en mits er genoeg groente erbij wordt gegeven)

Maar dan is de vraag.. hoeveel gram groente krijgt bubbels per dag? Want bij veel groente wordt verstaan 50 tot 100 gram groente per kilo konijn en ik zou dan 100 gram per kilo konijn aanhouden, ook dit moet goed opgebouwd worden en de keutels moeten hard blijven.

(witlof, andijvie en winterwortel zijn veilige groentes om mee te beginnen) Krijgt hij minder groente etc.. heb je kans dat je meer brokken moet voeren

Uiteindelijk als ze op volwassen gewicht is weet je hoeveel gram brokken je precies kan geven. Maar voorlopig moet je het bovenstaande aanhouden.

Een ander goed alternatief voor SS is de Hope Farms Supertrio Rabbit. Deze is kwa samenstelling ongeveer hetzelfde als de SS, alleen een stuk goedkoper (ik weet niet hoe je kwa budget zit namelijk) Gemiddeld ben je voor een zak Hope Farms Supertrio Rabbit van 15 kilo ongeveer E 14,- kwijt. Alleen moet je van deze biks 25 gram per kilo volwassen konijn geven (dus in dit geval 160 gram) De grote zakken hiervan kun je meestal bij een dierenwinkel bestellen.

- Site met de samenstelling; http://www.hopefarms.nl/producten-hope-farms/konijn/rabbit-super-trio

-Goedkoop via internet te bestellen via deze site; http://www.dewelpenhoeve.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=3_202_407&products_id=3148

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat je gewoon moet uitgaan van het eindgewicht van het konijn, en dat je dat dan maal het gewicht in SS moet.

Dat is wat ik met mijn FH's heb gedaan.

Die van mij zijn nu 8 maanden en krijgen met zijn 2-en elke dag 180 gram biks (verdeeld over 2 keer)

en dan met zijn 2-en ongeveer een kilo groente per dag.

Dan natuurlijk ook genoeg hooi in diverse varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marie Louise je neemt ook het volwassen gewicht van het konijn en dat keer hoeveel gram je per kilo moet geven ik geef hope farms trio.. en geef dus

Aan fh nena : 150 gram, plus minimaal 500 gram groenten en onbeperkt hooi..

Aan fh roxy : 150 gram plus minimaal 500 gram groenten en onbeperkt hooi..

Aan Vl Rambo: Hij is nu 11 kilo en volgens de dierenarts niet te zwaar maar hij heeft natuurlijk ook ontzettend veel beweging dus hij krijg 11x25 gram is 275 gram per dag ongeveer 500 a 750 gram groenten en onbeperkt hooi..

Aan vl Tarzan: Hij is nu 9 kilo en krijgt 9x25= 205 gram en 500 a 750 gram groenten per dag en onbeperkt hooi..

Het biks verdeel ik over de dag dus sochtends portie en savonds...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zit ik kwa SS in de zomer op 60 gram en mijn konijnen wegen bijelkaar 4 kilo dus komt uit op 15 gram per kilo konijn met daarbij nog 400 gram groente per dag, gedroogde kruiden, hooi en compact gras.. ze doen het er super op!

En in de winter krijgen ze iets meer SS; 70 gram.. dus dat komt neer op 17,5 gram SS per kilo konijn.. en dan nog die 400 gram groente, gedroogde kruiden, hooi en compact gras.. en stro

Ik ga ook uit van het hoogste.. heb ik toen ik nog hope farms voerde ook altijd gedaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel moeilijk een balans te vinden hoeveel je een Franse hangoor mag geven. Ik begrijp dat je een Fransoos hebt van nog geen jaar, mijn Bandos (voedster) is van februari dit jaar en weegt 5,25 kg. Daarbij is ze volgens de DA keurig op gewicht, niet te dik, niet te mager. Ik geef haar samen met Rintje (ex-ram, 6,?? Kg) 250 gram SS, de grote korrelvariant. Daarbij moet je ook in de gaten houden of de ouders van je nijn misschien heel groot zijn of gemiddeld. Ook of je Fransoos veel beweegt of dat het een luilak :) is en wat geef je aan groenvoer. Ik ben matig met groenvoer als ik het hierboven lees van andere Bunnybunch-ers, maar nu lopen/liggen die van mij ook iedere dag uren in de tuin en smakken alles wat ze lekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel moeilijk een balans te vinden hoeveel je een Franse hangoor mag geven. Ik begrijp dat je een Fransoos hebt van nog geen jaar, mijn Bandos (voedster) is van februari dit jaar en weegt 5,25 kg. Daarbij is ze volgens de DA keurig op gewicht, niet te dik, niet te mager. Ik geef haar samen met Rintje (ex-ram, 6,?? Kg) 250 gram SS, de grote korrelvariant. Daarbij moet je ook in de gaten houden of de ouders van je nijn misschien heel groot zijn of gemiddeld. Ook of je Fransoos veel beweegt of dat het een luilak :) is en wat geef je aan groenvoer. Ik ben matig met groenvoer als ik het hierboven lees van andere Bunnybunch-ers, maar nu lopen/liggen die van mij ook iedere dag uren in de tuin en smakken alles wat ze lekker vinden.

Zag dat in een ander topic ook al staan, wat bedoel je nu met grote korrel variant? Wist helemaal niet dat Supreme dat heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .