Ga naar inhoud

wanneer enten?


vinnie

Aanbevolen berichten

Ik laat mijn konijnen altijd in het voorjaar tegen myxomatose en VHS enten, en in de zomer nogmaals tegen myxomatose. Dit in verband met de vele muggen die deze ziektes overbrengen in die tijd van het jaar.

Je kan ook ieder half jaar enten, maar omdat de myxomatose-enting maar kort werkzaam is, vind ik het waardevoller om twee keer te enten in het muggenseizoen en niet te enten buiten het muggenseizoen, wanneer het besmettingsrisico kleiner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen altijd in het voorjaar tegen myxomatose en VHS enten, en in de zomer nogmaals tegen myxomatose. Dit in verband met de vele muggen die deze ziektes overbrengen in die tijd van het jaar.

Je kan ook ieder half jaar enten, maar omdat de myxomatose-enting maar kort werkzaam is, vind ik het waardevoller om twee keer te enten in het muggenseizoen en niet te enten buiten het muggenseizoen, wanneer het besmettingsrisico kleiner is.

Same here, wil het straks in april/mei en augustus laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het weer in april doen en dan in juli of augustus opnieuw (tweede keer alleen tegen myxomatose). Om de reden die ik eerder al noemde: nu zijn er niet zoveel insecten dus is de kans op infectie kleiner.

Klopt het dan dat jullie konijnen maar 1 keer per jaar, tegen VHS ingeënt worden?

Bij mij krijgen ze namelijk hun inentingen zowel tegen myxomatose en VHS, 2 keer per jaar. Ik heb dit van 2 dierenartsen te horen gekregen dat VHS ook 2 keer per jaar moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, mijn konijnen ent ik maar een keer per jaar tegen VHS. De VHS-enting heeft een "gegarandeerde" werking van een half jaar, maar omdat het besmettingsgevaar in de koude helft van het jaar klein is, ik het belangrijk vind om in de lente én in de herfst tegen myxomatose te enten, en ik drie keer per jaar enten teveel van het goede vind, ent ik een keer per jaar tegen VHS.

Tussen de voorjaarsenting (myx en VHS) die ik laat doen, en de zomerenting zit maar een paar maanden, dus de VHS-enting is dan nog werkzaam. Die doe ik dan niet nog een keer over.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook, zoals veel mensen doen, ieder half jaar tegen beide enten. Maar omdat de enting tegen myx maar kort werkzaam is, ben je dan het grootste deel van het seizoen waarin het besmettingsgevaar het grootst is, niet beschermd. In plaats daarvan zijn je konijnen dan een paar maanden in de winter beschermd tegen myx, maar dan is het besmettingsgevaar veel kleiner. Ik probeer het dus zo uit te kienen dat mijn konijnen zoveel mogelijk beschermd zijn in de periodes dat het er het meest toe doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe hetzelfde als Pechkonijn. Althans, dat probeer ik, mijn konijnen werken niet zo goed mee.. :he: (De één kon in mei niet geënt worden, het haar op haar oren viel zo maar uit en wilde geen risico's nemen, maar was in januari nog geweest, de ander is in mei wel gedaan. In augustus konden ze allebei niet, de één was net een week ziek geweest, gas veroorzaakt door gebitsproblemen, is daarvoor onder narcose geweest, de ander snot. :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen aan het begin van het voorjaar (april) inenten tegen beide ziektes en 4 maand(augustus) later wordt de enting tegen Myxomatose herhaald. Op deze manier zijn ze goed beschermd in de zomerperiode. 2x inenten tegen VHS vind ik niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer meot ik ze nu enten want zo veel verschillende reacties?:he:

Ten eerste is de kans groot dat als je twee keer dezelfde vraag stelt, je twee keer dezelfde antwoorden krijgt en dus ook dezelfde verschillende reacties, ten tweede zie ik maar in de reacties van één persoon (Pechkonijn, en terwijl ik mijn reactie typte ook Lieke, mara die doet hetzelfde) een "tijdstip" staan waarop je kunt enten, dus hoezo zo veel verschillende reacties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer meot ik ze nu enten want zo veel verschillende reacties?:he:

Ik heb je uitgelegd wat mijn overweging is. Je zal zelf jouw eigen overweging moeten maken :) Er is niet één correct antwoord op de vraag wanneer te enten. Ik vind het schema dat Dollie, Lieke en ik gebruiken, het beste. Iemand die ieder half jaar ent zal daar misschien ook weer redenen voor hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom enten tegen myxomatose in een periode waarin de besmettingskans heel laag is, terwijl de enting tegen myxomatose maar heel kort werkzaam is? Als je het belangrijk vindt dat je konijnen in november beschermd zijn tegen myxomatose, dan kan je eigenlijk net zo goed elke twee maanden enten tegen myxomatose. Ik zou in deze tijd van het jaar alleen laten enten als ik weet dat er een uitbraak van myxomatose of VHS is in mijn omgeving.

De enting tegen VHS heeft een "gegarandeerde" werking van een half jaar, daarna neemt de bescherming langzaam af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, volgens de fabrikant is een half jaar werkzaam. Althans, ze garanderen dat het een half jaar werkzaam is, 't is natuurlijk niet zo dat het zes maanden lang perfect werkt en dan patsboem niet meer, maar dan zal de werking wel minder worden. Als je toch om het half jaar ent (en niet zoals o.a. Pechkonijn in bijv. april en augustus) zou ik zelf beide entingen twee keer laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dit jaar alleen in het voorjaar geent hebt, en niet nog eens in augustus, dan kan je inderdaad nu nog een keer laten enten tegen myxomatose. Het muggenseizoen duurt steeds langer, en enig risico is er het hele jaar door wel. De immuniteitsduur is door de fabrikant gegarandeerd voor een maand (het middel Lyomyxovax), maar zal best nog wat langer werken. Zowel Wilhelminapark als Stichting Konijnenbelangen houden vier maanden aan.

Hier op BB wordt door menigeen vertelt dat de immuuniteitsduur na een VHS-enting een half jaar is ("gegarandeerd" door de fabrikant). Daardoor ben ik dat zelf ook gaan geloven, maar nu ik in mijn entboekjes kijk, zie ik dat de fabrikant van de de VHS-entstof Cunical, ook een jaarlijkse enting adviseert. (Je zou eens na kunnen vragen bij de fabrikant Merial wat ze nou precies als immuniteitsduur claimen, maar houd er rekening mee dat deze altijd korter is dan de effectieve immuniteitsduur)

Als ik jou was, zou ik nu dus alleen tegen myxomatose enten.

De meningen over hoe vaak enten tegen VHS zijn verdeeld, maar twee betrouwbare bronnen, Wilhelminapark en Stichting Konijnenbelangen, houden het op een ker per jaar (in het voorjaar). Je moet ook beseffen dat een dierenarts je natuurlijk graag ook twee keer per jaar voor VHS laat komen, daar verdient een dierenarts goed mee.

Om het makkelijk te houden zou ik, na de myx-enting nu, vanaf volgend jaar gewoon in april/mei enten tegen beide, en in augustus/september tegen alleen myx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .