Ga naar inhoud

Te mager konijn Joris


Asje

Aanbevolen berichten

Wie kan mij vertellen wat een verantwoorde manier is om ons magere konijntje Joris wat aan te laten komen? Joris heeft een zeer hardnekkige oorontsteking en valt langzaam maar zeker af. Aan de oorontsteking wordt hard gewerkt, maar op het ogenblik steken de botten er door; echt akelig. Hij zit nu gescheiden van het andere konijn om goed te kunnen zien hoeveel hij eet; hij is dol op groenvoer en krijgt hier ook veel van. Hij heeft geen diaree. Ook de brokken (Science supreme) eet hij en toch valt hij af. In een bericht gelezen dat Panacur een mogelijkheid zou kunnen zijn als hij last heeft van wormen; deze heb ik niet in zijn keutels gezien.

Wie o wie heeft wijze raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch voor de zekerheid zijn keutels laten onderzoeken op wormen.

Wortel is een 'dikmaker' met name de bospeen. En verder fruit ook, maar daar moet je weer mee opletten dat hij geen diarree krijgt.

Meer SS geven is misschien ook een optie? Maar ook weet niet te veel want hij moet ook hooi blijven eten.

Af en toe een korstje gedroogd brood is ook een dikmaker.

Gezond is het allemaal niet, maar hij moet wel even op gewicht zien te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een ander vraagje, weet je zeker dat hij een oorontsteking heeft? Wat voor symptomen heeft hij?

Middenoorontsteking en E. cuniculi worden nog al eens met elkaar verwisseld en een symptoom van EC is (schijnbaar..) onverklaarbaar gewichtsverlies. Misschien dat dit allemaal al uitgesloten is hoor, maar ik zeg het liever eens te vaak dan te weinig.. EC wordt behandeld met Panacur en dan sla je dus twee vliegen in Ć©Ć©n klap..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga ook, alleen al uit voorzorg, Panacur proberen; we zijn met Joris bij diverse dierenartsen geweest die nu ook het einde van de wetenschappelijke behandeling zien naderen. Ook de Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren in Utrecht heeft uit allerlei onderzoeken geen aanwijzende oorzaak kunnen vinden voor het gewichtsverlies. Joris is nu in behandeling bij een homeopatische dierenarts, maar dat duurt een paar weken voor deze gaat aanslaan. Dus, eigenlijk weet ik het nu ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh wat verschrikkelijk!!!

Roosje is ook heel ziek en die heb ik ook appart. T.v.v. veel afvallen geef ik hem dus ook heeeeeeeeeeeel veel SS (nog meer als een keer zoveel als anders). En inderdaad meer wortel door de groentebak en heel veel wilgentakken met blaadjes. Hij is niet afgevallen en niet aangekomen dus dat gaat goed, maar bij jou is dat een ander verhaal.

STERKTE!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren in Utrecht , is geen aanrader...enkel veel geld kwijt en weinig antwoorden.

Wilhelmina park in utrecht kan wel uitkomst bieden.

Konijnen die zo ernstig vermageren:

Kunnen ondervoed zijn, wormen hebben, lever coc, lever afwijking noem het maar op.

Normaal zou uit een bloed test wat niet makkelijk is bij een konijn wel het een en ander moeten komen.

Hebben jullie zijn ontlasting ook laten nakijken?

Zelf heb ik eens een mager konijn gehad....niks uitgekomen, opgelost door haar een vriendje te geven en meer voer.

Ze leeft nog steeds lang en gelukkig op iets meer voer.

Waar behandelen jullie de oorontsteking mee?

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .