Ga naar inhoud

De een eet sneller als de ander.


Scoobie007

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb een vraagje..

Mijn konijn Scoobie heeft binnen 5 min meestal zn brokjes op (science selective)

Nu heb ik sinds 2 weken een nieuw nijntje erbij en ze komt uit het asiel en zat al een tijdje alleen.. Ze kreeg daar 2x per dag voer kleine brokjes..

En ze doet dus bijna de hele dag over der eten.

Nu wil ik ze koppelen en als t goed gaat bijelkaar zetten.

Maar hoe moet ik dat doen met het eten als ze bijelkaar zitten?

Scoobie heeft 3,5 jaar samen gezeten met n ander vrouwtje die is pas overleden en nu heb ik een nieuw vriendinnetje voor m..

Ik wil niet dat ze gaan vechten over t eten en vind t ook zielig als zij niks heeft.. Wel kan ik ze apart laten eten 1tje boven en ander beneden..

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef twee bakjes

En ze gaat wel sneller eten denk ik als ze met zijn tweeen zijn

Gewoon even aan kijken

Samen eten schept juist een goede band

Dus als je ze gelijk apart laat eten is denk ik geen goed idee

Je kan haar ook nog uit je hand brokjes geven als je denk dat hij meer eet als haar

Maar ik denk dat ze dat zelf wel regelt

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerst je voedster ook langzaam overzetten op SS. Hiervoor kan je ze tijdelijk apart laten eten, tot zij ook SS goed eet.

Als je ze samen laat eten, kan je bv meerdere keren per dag kleine porties geven. En goed kijken dat ze beiden genoeg te eten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op het forum

Ik zou inderdaad eerst je nieuw nijntje op SS zetten.

De volgende vraag is of de biks afgewogen is? Ik weet dat het bij gewone biks ongeveer 20 gram per kilo lichaamsgewicht is. Bij SS weet ik het niet precies ;)

Dit doe je bijvoorbeeld een week. Geef haar ook hooi en groenten ;)

Dan als alles goed gaat kan je ze koppelen. Je kan kiezen of je 1 of 2 bakjes voer geeft. Maar als alles afgewogen is, eten ze meestal alles snel op hoor. Anders geef je misschien best 2 bakjes.

Daarna kan je koppelen! Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad eerst over naar de SS en dan afgewogen voer geven: 15 gram per kg, dus als je voedster 2 kg weegt mag ze ongeveer 30 gram, of iets meer of minder, afhankelijk van hoe ze het er op doet. (Gewicht een beetje in de gaten houden dus.)

Persoonlijk zou ik dan voor twee vaste voermomenten, tijdstippen kiezen en je voedster hier aan laten wennen. Wellicht helpt het al een hoop als ze een beperkte portie krijgt en anders zou je haar voer na tien minuten weg kunnen halen en pas het volgende voer moment weer neerzetten. Als je hier consequent mee door gaat (dus níet toch maar een half uurtje laten staan anders is het zo zielig..) kan dit best wel eens helpen.

Maar sommige konijnen eten ook gewoon langzaam en als dat het geval is, zou ik ze samen laten eten en haar uit de hand bij voeren wat ze te kort komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat punt had ik eerst ook..

Brutus en willy krijgen ook allebij SS 2x per dag afgewogen hoeveelheid. toen ze net gekoppelt waren had ik het idd in 2 bakjes.. gevolg: eerst samen de ene bak leeg eten en dan samen de andere bak.. haha werkte dus niet. nu doe ik in één bak de hoeveelheid voor brutus (die veel meer nodig heeft) en de hoeveel heid voor willy erbij.. willy haakt dus eerder af met eten en brutus gaat nog even door. houd het gewicht bij dan kun je zien of ze allebij wel genoeg krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties en verwelkoming! :)

Het vrouwtje eet nu ook ss voer en ik mengde het nog met brokjes (zijn die vetter dan ss? ) tot dat de brokjes op zijn daarna krijgt ze dan alleen ss voer..

Ze eet niet uit mn hand maar ze gaat wel vaak eten als ik bij der ben..

aangepast door Scoobie007
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook zo'n situatie, maar hij had na het koppelen het heel snel door dat hij niet meer de hele dag over zijn biks kon doen. Nu eten ze samen in een paar minuten hun biks en zijn ze beide prima op gewicht. Ik voer wel twee keer per dag biks. Dus je zou ook even kunnen kijken hoe het gaat en hun gewicht in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .