Ga naar inhoud

Simba valt af maar eet wel veel?


mirjamspd

Aanbevolen berichten

Nou, ik heb weer een probleem.

Simba valt af, en het is echt raar want hij eet gewoon goed, veel hooi en gewoon biks,

hij drinkt wel erg veel en hij is niet extreem rustig maar niet echt happy..

ik ga waarschijnlijk vanmiddag even naar de DA, maar ik dacht misschien weten jullie ook wat het is?

de dierenarts net gebeld en het konden suikerproblemen zijn of schildklier (zoiets)

dus ik mag hopen dat alles goed komt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of nieren? Als ie heel veel drinkt. Maar misschien heeft ie ook wel gewoon wormen..

Weet je wel helemaal zeker dat hij goed eet? Ik bedoel, zit Simba samen? Hier vallen ze ook alledrie aan op hun eten (dat is wat ik goed in de gaten hou, en hun gewicht) en ik zie ze ook regelmatig hooi eten etc, maar wie precies wat eet.. Ik blijf een minuutje staan kijken, als één van de drie na die minuut stopt met eten, dan weet ik dat in principe niet. (Het zal me opvallen aan de keuteltjes en te zien zijn aan het gewicht natuurlijk..)

Succes bij de DA straks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oo nee, dan is het wel makkelijk te zien ja. Wanneer is hij bij je gekomen dan? Hoe lang is dat inmiddels geleden? Gewicht verliezen zou heel geleidelijk moeten, dus als hij van overgewicht naar ondergewicht gaat in korte tijd dan is er inderdaad iets niet goed.. Maar misschien krijgt hij ook wel te weinig? Hoeveel geef je hem? 15 gram per kg is soms ook niet genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4/5 weken geleden is hij bij mij gekomen.

toen was hij 2,4 kilo ongeveer en nu 1,3 kilo.

ik zal hem wel even wat meer biks geven dan.

hij kreeg 20 gram biks, maar sinds hij afvalt al 30, maar dan geef ik hem wel even 50.

maar hij eet echt heel goed hooi.

aangezien de DA er vandaag niet is, maar een afspraak voor maandag gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krrijgt hij nog groente daarbij? En eerst kreeg hij onbeperkt? Eerlijk gezegt is dat ook wel een beetje een crash-dieet hè.. Het is niet gezond om een konijn zó snel zo veel te laten afvallen. En kijkend naar wat zijn gewicht zou moeten zijn (ergens tussen de 2,4 en de 1,3 dus lijkt me) is 20 gram toch ook wel weinig.

Of het nu de problemen veroorzaakt heeft weet ik niet, maar ik denk dat het hoe dan ook niet zo slim was om hem opeens zo weinig te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is onbeperkt hooi en een kleine hoeveelheid biks genoeg, maar bij een konijn met overgewicht moet je wel afbouwen. Niet in één keer van onbeperkt naar héél beperkt. Ik geloof dat je dan leververvetting kunt krijgen. Wat daar de symptomen van zijn zou ik niet weten verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 gram per kg is alleen genoeg als die daarnaast een bult groen krijgt en bovendien is het konijn afhankelijk of dat genoeg is.

Ik persoonlijk blijf dat een slecht advies vinden.

Blijf je konijn voelen, dat bepaalt hoeveel je hem eten moet geven.

Als jij inene nog maar 20 gram voer geeft met alleen hooi daar naast vind ik het niet gek dat hij in zo'n korte tijd zoveel is afgevallen en kan je daarmee nog wel eens lichamelijke schade hebben aangericht.

60 gram per dag heb je minimaal wel nodig wil je hem nog redden en misschien nog wel meer, maar daarvoor moet je je konijn voelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmorgen zag mijn moeder hem helemaal lang uit liggen, hij kan niet meer op zijn achterpootjes staan, heeft ook erg stinkende diarree en zijn pootjes zaten er helemaal onder, hij zit nu in de schuur, en de DA is pas 10 uur open :s

Zijn koppie is er nog wel bij, hij wou nog wel eten en drinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel!

ik ben in iedergeval blij dat hij er met zijn koppie nog goed bij is, ik vond het nog erger om bijvoorbeeld met flappie te zien, dat ze zoveel pijn had en de hoop al had opgegeven..

ja, dat maakt het afvallen ook duidelijk, had ook nog gevraagd of het kon komen door de plotselinge voedsel-verandering, maar ze zei dat het dan wel in de eerste week zou moeten te zien zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik kwam daar, en de dierenarts zei dat hij echt stervende was,

dus ik moest kiezen tussen euthanasie en dat hun hem gingen opknappen, infuus, vocht toediening etc.

want hij was uitgedroogd, en uitgemergeld. ik heb hem daar gelaten, en godzijdank heeft hij de nacht overleeft, ze zouden zo nog even bellen voor meer informatie..

de dierenarts dacht niet dat het E. cuniculi was omdat hij eigenlijk z'n achterpoten nog wel kon gebruiken, maar hij was gewoon te labiel...

en verder wisten ze niet wat het was.. :s

hij was wel weer in de diarree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .