Ga naar inhoud

EC en verloop


Jikke

Aanbevolen berichten

Toch weer een vraag hier. Jikke heeft EC en wordt behandeld. 6 weken baytril gehad en 10 dagen pijnstilling en daarnaast uiteraard de panacur 3 maanden (heb naar een konijnenopvang gebeld voor de juiste behandeling dus ga ervan uit dat deze behandeling klopt).

HElaas zie ik ze toch weer regelmatig slepen met haar achterhand. Hier baal ik zo van ze ziet er vrolijk uit en de andere nijnen blijven haar gewoon accepteren maar moet ik ze dit aan blijven doen? Ze heeft zeker betere dagen dat er niets te merken is aan haar maar ook deze slechtere dagen blijven. Vanavond ook wil haar medicatie geven en ze kan gewoon niet fatsoenlijk lopen voordat ik ze pak.

Geef panacur op aanraden nu op een oude boterham en dan zet ik ze in een grote vervoers mand met de boterham en die eet ze rustig op en dan mag ze weer terug.

Kan het dat dit verschijnsel blijft? Het lijkt erop dat ze met stress en vermoeidheid die slapte weer heeft. Had het al een poos niet meer gezien maar gisteren zijn ze op het gras geweest in een ren voor het eerst sinds bongo bij hun zit omdat de ren opgehoogd moest worden en nieuw zand erin de tunnel moest aangepast worden en alvast zand naast de ren gedaan omdat er een groot nieuw hok aan de ren komt (hondenhok van 1.58 meter lang en 90 cm breed en 1 meter hoog) zodat ze zonder problemen goed binnen kunnen zitten. Tot nu toe zit ze niet graag binnen namelijk en wel in de tunnel maar die liep vol met water als er veel naar beneden kwam. Nu niet meer dus daar blijft ze nu ook droog in en hopelijk is dit hok zo groot dat ze er wel in gaat (en donker want daar lijkt ze ook voorkeur voor te hebben).

Een konijn dat gelukkig lijkt te zijn, is dat ook gelukkig of waar kan je aan zien dat een konijn zelf niet meer wil? Ik vind het namelijk wel een rot zicht als ze af en toe sleept maar zelf eet,drinkt,loopt en speelt ze gewoon. Is goed allert en geeft totaal geen depresieve indruk GELUKKIG!!!! Wil dus ook zeker niet opgeven met haar, maar het moet wel te dragen zijn voor haar en hoe kan ik zien of het verkeerd gaat? Is dit op het moment dat ze stoppen met eten (en dat zie ik ze gelukkig voorlopig nog niet doen!)

Ben gewoon heel onzeker over dit soort dingen. Mezelf kan ik zelf beslissen maar mijn dieren mogen gewoon niets mankeren die moeten gewoon lekker gezond oud worden helaas lukt dat vaak niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

niemand? Ben ik te vervelend met deze vragen? Sorry dan maar ben zo onzeker als mijn dieren wat mankeren en dit duurt me al te lang (6 weken)

Kan het zijn dat een EC konijn in de winter meer moeite heeft om buiten te leven? Moet ik met extra dingen rekening houden? Ben nu namelijk toch bezig met de ren aanpassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan het 's winters inderdaad lastiger zijn buiten, voor EC konijnen. Kost toch veel energie etc. Maar dan praat je eerder over naar binnen halen denk ik, als oplossing.. Ik weet niet of dat een optie is en ik weet ook niet of je dat wel moet willen bij een konijn dat gelukkig is met haar vriendjes.

Ik geloof dat "restschade" niet abnormaal is bij EC en dat ze dus inderdaad kan blijven slepen met haar achterpootjes. Daar kun je bakken Panacur tegenaan gooien, maar als er iets blijvend beschadigd is.. Overigens vind ik 3 maanden wel erg lang! Panacur is op zich vrij onschuldig om tijdelijk te geven, maar op de lange termijn kan het wel voor bepaalde problemen zorgen. Meestal wordt een maand aangeraden, je leest nog wel eens zes weken.. Maar drie maanden? Nou ja, dat weet ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de opvang zei 3 maanden en de DA vond dat veel te lang maar omdat ik perce wilde heb ik het wel gekregen van hun. Binnen is geen optie omdat ik allergisch ben voor stof en konijn is geen probleem maar bodembedekking en hooi wel (ook voor zusje en moeder). Wil ze ook niet uit de groep halen. Wel wordt de ren aangepast zodat een deel wind/water dicht is en een groot hondenhok van 1.5 breed, 1 meter diep en 85 cm hoog is gearriveerd met de hoop dat ze daar ook rustig in wil gaan liggen (ze ligt graag in het donker).

De laatste dagen gaat het overigens weer heel goed met haar!!

Hjk: geen idee wat de eerste symptomen waren. Want sinds vorig jaar december zit ze met oog problemen regelmatig (chronisch inmiddels hoewel nu al weer 3 maanden zonder problemen gelukkig) en ze werd toen ook al onstabieler aan haar achterzijde. Na de koppeling met Bongo (stress vol) is het slepen begonnen wat inmiddels na zoveel weken behandeling al veel minder is maar niet weg is en bij stress vollop aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me dan wel af waar die drie maanden op gebaseerd zijn? Heb je dat ook gevraagd? Het lijkt mij erg lang, vraag me ook af of het wel zin heeft om het zo lang te geven? Heb ook wel eens gelezen hier op BB dat langer dan één maand zelfs erg slecht is, diegene had dit op de universiteit in Gent te horen gekregen ofzo.. Maar wist niet (meer) waarom. Ze zou het nog na vragen maar is er nooit meer op terug gekomen.. Niet echt onderbouwd dus, maar ik hou dat wel in mijn achterhoofd. I kweet in elk geval wel vrij zeker dat langdurig panacur geven negatief effect heeft op het beenmerg.. Maar ja, wat is langdurig hé..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Ik vraag me dan wel af waar die drie maanden op gebaseerd zijn? Heb je dat ook gevraagd? Het lijkt mij erg lang, vraag me ook af of het wel zin heeft om het zo lang te geven? Heb ook wel eens gelezen hier op BB dat langer dan één maand zelfs erg slecht is, diegene had dit op de universiteit in Gent te horen gekregen ofzo.. Maar wist niet (meer) waarom. Ze zou het nog na vragen maar is er nooit meer op terug gekomen.. Niet echt onderbouwd dus, maar ik hou dat wel in mijn achterhoofd. I kweet in elk geval wel vrij zeker dat langdurig panacur geven negatief effect heeft op het beenmerg.. Maar ja, wat is langdurig hé..

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43412-e-cuniculi.html#post1166420

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .