Ga naar inhoud

Hoe controleer je dat ze beide genoeg eten?


Volucria

Aanbevolen berichten

Mijn twee konijntjes zitten sinds kort samen, maar sinds ze samenzitten vind ik het moeilijker om te controleren dat ze allebei genoeg biks en hooi eten. Groenvoer krijgen ze (tenzij het slecht weer is) uit de hand omdat ik het zo schattig vind om hen te zien knabbelen :mdr: Maar de rest eten ze dus op terwijl ik binnen zit.

Nu verdwijnt het hooi veel sneller dan voordien. Ik vermoed dus dat één van de twee aan de biks van de ander zit en dat de ander (waarschijnlijk Haze, want Fungus houdt niet zo van hooi) dan maar meer hooi eet. Maar hoe kan ik dat controleren? Ze hebben twee aparte eetpotjes, maar eten niet altijd uit hun eigen potje. Erbij blijven is geen optie, ze eten telkens een paar biksjes en gaan dan weer de ren in. Het zou echt lang duren om erbij te blijven tot alles op is. Kennen jullie nog oplossingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegen inderdaad. Ze zouden gewoon netjes gelijk moeten blijven.

Maar ik geloof dat Hazel nog erg jong is, of niet? Hier krijgt mijn jonge konijntje het dubbele van de volwassen konijnen. Haar voer ik dan ook apart bij. Ze is nog in de groei, ze heeft het nu echt nodig, maar die andere twee meer biks geven, écht niet. Ze zijn perfect op gewicht zo.. Dan kan ik ze straks hun hok uit rollen!

Eventueel kun je ze ook aanleren dat ze wat sneller moeten eten. Ik weet niet hoe vaak je nu biks geeft? Je zou, in plaats van één grote portie, drie kleine kunnen doen. Geef ze hun biks, blijf er bij, als ze uitgegeten zijn, haal je het weer weg, tot het volgende voermoment. Ze zullen dan waarschijnlijk gauw genoeg doorhebben dat ze NU moeten eten. Heb dit alleen nog nooit met konijnen geprobeert, alleen bij honden en katten.. Dus weet niet zeker of het ook echt werkt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik misschien eens proberen inderdaad! Alleen heb ik door school (unief = erg onregelmatige lesuren), werk, fitness etc etc geen drie vaste verspreide momenten waarop ik ze elke dag kan voeren terwijl ik erbij blijf, ik heb nu al moeite met het voermoment tussen 5 en 7 's avonds te houden... In ieder geval zal ik Haze elke dag even proberen afzonderen en extra voer geven. Ze is inderdaad nog jong, een dikke 3 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dit op één vast moment doet, zal het ook wel veel helpen. Al moet je je natuurlijk ook realiseren dat er ook gewoon tijd nodig is om zo'n bordje leeg te eten, de hele portie in één keer zou te veel zijn. Ik zou proberen toch voor minimaal twee min of meer vaste momenten te gaan, als dat lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .