Ga naar inhoud

Hoe laat ik mijn konijn overleven?


kempj04

Aanbevolen berichten

Hoi,

Dit is een lang verhaal, maar alle info kan belangrijk zijn. Ben momenteel intensive care konijnenverpleegster. Hoop dat iemand iets weet dat kan helpen. Ik heb zelf al heel veel info gelezen hierover, dus graag reacties van mensen die ervaring hebben met:

  • Soortgelijke diagnose
  • Een graatmager konijn snel aan laten sterken
  • De onderstaande medicaties, of iets dat beter kan helpen
  • Het verloop van niet geopereerde baarmoederkanker
  • Kankerremmende voeding
  • Tandenknarsen: wanneer wel, wanneer niet fijn?

Fluph is een halflangharige voedster. Ze komt uit een Intratuin waar ze van flinke afstand mijn aandacht trok. Ze stond haast te schreeuwen “Neem mij mee!” Terwijl ik helemaal niet op zoek was naar een konijn, vroeg ik of ik haar mocht bekijken. Ze sprong me letterlijk in de armen toen de verzorgster haar eruit wilde halen. Omdat ze het grootste konijn was, vroeg ik haar leeftijd. Ze zou een ½ jaar zijn. Ze ging met ons mee. Dat was begin december 2009.

Binnen een paar weken bleek ze regelmatig dunne ontlasting te hebben, terwijl we het voer niet hadden veranderd (vnl. hooi, biks dat ze gewend was en wortel, groen met mate). Haar achterwerk was opgezet. Ik vermoedde dat zij te vroeg een nest had gekregen en er iets met haar baarmoeder en/of darmpjes niet in orde was. Ik waste haar als ze vies was en ze herstelde weer. Regelmatig moest ze gewassen en geknipt worden, dat leek ze gewend te zijn. Verder was ze erg vrolijk en aanhalig. Ze mocht elke avond loslopen in de kamer.

Begin dit jaar wilden we haar laten inenten en geheel na laten kijken. De dierenarts woog haar en ze was 1.74 kg. Hij vond dat te mager om haar in te enten, ze zou zeker 2 kg. Moeten wegen. Ze at verder wel aardig goed, maar ik vond dat ze te weinig hooi at. Gebit na laten kijken, daar was zo niks vreemds aan te zien/voelen. SS meegekregen en Bio-Lapis. Hiermee ging het wat beter. Van thijmhooi at ze het best. Ze kwam wat aan. Geleidelijk overstappen op ander voer bleek niet goed voor haar, dus kreeg ze SS. Soms snoepte ze wat caviavoer mee, als die bij haar in de kamer liepen.

Eind mei was haar stoelgang was al een tijd stabiel. Ze kreeg ze eindelijk een vriendje erbij, een gezonde vent van ½ jaar. In het asiel waar we hun matchten, zagen ze aan haar nagels dat ze zeker 3 jaar moest zijn… Bij mooi weer mochten ze buiten hopseflopsen in de ren op de stenen. Ze kregen naast hooi en wortel ook lang gras, zelf geplukt of van een net gemaaide wei en ze snoepten aardbeienblaadjes. Haar stoelgang bleef wisselend. Er was nooit een directe relatie met wat en hoeveel ze gegeten had. Als ze weer wat dunnere ontlasting had, hielpen wat druppels Vitakraft VitaMed door het water. Ik lette goed op vliegen en spoot haar achterste in met Beaphar Anti-Myasis.

Deze maand werd ze weer magerder. Ik ontwormde haar met Beaphar Anti-parasiet, maar ze kwam niet aan. Omdat er toch ingeënt moest worden, na laten kijken bij dierenarts. Ze woog nog maar 1.48 kg! Deze collega d.a. keek ook haar gebit na en vond wel kleine haakjes op de kiezen, haar wangen waren kapot. Ze had dus pijn bij het eten. D.a. stond voor een dilemma, wel of niet inenten bij dit gewicht? Toch geënt en afspraak gemaakt om 14 oktober de kiezen te slijpen. Ze had een dag of 10 om wat aan te komen.

Maandag 11 oktober leek het Fluph slechter te gaan na het eten van gras, wat ze erg lekker vond. Ze was wel erg mager geworden.

Dinsdagochtend dus naar de dierendokter gegaan. Deze schrok ook, ze woog weer 60 gr. minder! Ze vond dat er direct actie moest worden ondernomen om haar van die haken op de kiezen af te helpen. Er zat veel gas in haar darmpjes, dus afspraak gemaakt voor operatie de volgende dag. Ze heeft een infuus gehad met vocht, 2 grote spuiten vol. Verder heeft ze nog injecties gehad met pijnstiller en darmstimulator. We mochten kiezen of we haar gelijk zouden achterlaten of meenemen. Meegenomen naar huis, voor zo weinig mogelijk stress. Dwangvoeding meegekregen om haar aan te laten sterken en ze mocht veel wortel eten. De DA gaf haar 50% kans. Thuis begon ze gelijk te eten, likte de pasta zo van het schoteltje. Dat gaf hoop, plus het feit dat ze levenslustig bleef en helder uit haar oogjes keek.

Woensdag zou ze om 10 uur geholpen worden. Haar volgepropt met wat ze wilde eten en om 10.30 naar de d.a. gebracht. Deze belde om 11.15 uur op. Er was een spoedgeval tussen gekomen en ze wilde net aan Fluph beginnen, toen ze weer een bobbel voelde die ze de dag ervoor ook gevoeld had (maar niet verteld). Ze heeft haar collega erbij gehaald en deze constateerde dat het een tumor was. Ik vroeg hoe ze dat konden weten zonder op z’n minst een röntgenfoto te hebben gemaakt. Bleek dat ze die uit eigen interesse al hadden gemaakt en dat dit zonder verdoving kon. Wat te doen? Ze konden kijken of ze ’t weg konden halen, maar dat gaf wel nog meer risico. Omdat Fluph al 2 uur niks meer had gegeten, durfde ik haar niet meer onder narcose te laten brengen en heb haar onverrichter zake opgehaald. Als ze moet sterven, dan rustig voorbereid, liever niet op de operatietafel. De d.a. liet me de röntgenfoto’s zien. Er zat een dichte vlek ter hoogte van de baarmoeder, die van zijaanzicht als een soort komma richting einde wervelkolom liep. Ze kon niet zeggen of het aan de darmen verkleefd zat. Ik twijfel of het echt een tumor is, maar sluit het zeker niet uit. In deze toestand durf ik Fluph echter geen punctie te laten ondergaan. Dwangvoeding (Trovet Recovery) meegekregen en Carprofen tegen de pijn. Omdat Fluph nagenoeg alle verschijnselen had van coccidiose (ook al heeft haar mannetje nergens last van), Toltrazuril gevraagd en meegekregen.

Thuis was ze suf en voelde koud aan. Infraroodlamp erop gezet en toen trok ze bij. Ze wilde geen dwangvoer van het schoteltje meer oplikken, maar wel uit het spuitje. Ze had heel veel gas in haar darmen, dus steeds zachtjes haar buikje gemasseerd. Ze mocht eten wat ze wou en ze bleek gewassen natte peterselie goed te eten! Daarnaast wat flinterdunne wortelplakjes.

’s Nachts voelde ze aan of ze doodging. Opgewarmd en ze wilde wel uit het spuitje eten. Ik leng het aan met venkelthee i.p.v. water, tegen de kramp. Ik voed haar minstens 6x per etmaal met het spuitje, daarnaast krijgt ze zoveel van wat ze wil.

Donderdag trok ze weer bij en at graag wat wortel, meer peterselie en kreeg er wat blaadjes salie en zevenblad bij. Ik voelde ontlasting vast zitten en heb haar daarom 1x Cisaral gegeven. Geef haar een keertje een halve dosis pijnstiller extra. Durf Simeticon niet aan, omdat de gasvorming voorin zit. ‘s Nachts voor het eerst weer gekeuteld, een paar kleine stevige.

Vrijdag ‘s morgens geplast (normaal donkergeel) en weer gekeuteld en ze lijkt het erg gezellig te vinden zo vaak op schoot met een spuitje gevoerd te worden... Ze werkt nu met gemak 20 – 40 cc per voedingsbeurt naar binnen, 20 gr. Recovery per etmaal. Ze eet al haar groenvoer zo weg (wel 3x zo langzaam als haar mannetje) en ze begint nu ook weer wat hooi te knagen. Nog wel veel gas in buikje, maar ze knapt zienderogen op. Ze kan zich al beter warm houden. De infraroodlamp en kruik hoeven niet meer zo lang en vaak. Dus nu prop ik 'r zoveel mogelijk vol met papjes van dwangvoeding, Bio-Lapis en venkelthee en masseer d'r buikje. Soms gaat ze tandenknarsen. Ik weet niet of ze het doet omdat ze het fijn vind. Als ze haar koppie wegdraait en oortjes platlegt terwijl ze knarst lijkt het me niet fijn. Ze krijgt wat gewassen frambozenblaadjes en verse thijm en 1x een klein mespuntje kurkumapoeder door haar papje, wat ze heerlijk vindt. Ze legt een paar redelijk normale keutels en probeer wat SS te eten. Wel valt op dat haar keutels altijd al veel lichter waren dan die van haar mannetje en minder stevig. Ze heeft nog steeds uitdrogingsverschijnselen, ondanks het vele vocht dat ze met de papjes en natte blaadjes binnen krijgt.

’s Nachts lijkt het ook wat beter te gaan, voelt minder koel aan.

Zaterdag begint goed, als vrijdag. Ze krijgt wat druivenblad erbij. En ik wel wat SS door de Recovery. Stop met Toltrazuril, volgens gebruiksaanwijzing. Haar belangstelling voor peterselie neemt af. Jammer, want zo krijgt ze het meeste vocht binnen. De uitdrogingsverschijnselen moeten weg en ze moet aansterken. ’s Middags Prozyme en ’s avonds en Gastrolyte (mespuntjes) door de Recovery gemengd. Heerlijk vindt ze dat! Opeens voel ik m’n schoot nat worden. Ik sla de doek waarin ze op schoot ligt open en een geweldige stank komt me tegemoet. Een hele plas nattigheid en natte keutels. Alsof alles wat er van voren ingaat en direct weer uitkomt, alleen dan wat donkerder van kleur en met enorme stank. Binnen het uur gebeurt dat 2x. Ze heeft geen belangstelling meer voor groenvoer.

Vannacht lijkt ze redelijk in orde en eet graag. Er ligt meer natte stinkpoep in het hok. Ik ga door met Gastrolyte door de Recovery mengen.

Vandaag is ze suffer, eet kleinere beetjes (15 cc) en groen gaat er met moeite in, ook met Olvarit wortelhapje erdoor. Ze heeft weer last van gas. Hoe kan ik haar het beste helpen aansterken en aankomen? Dan kan ze hopelijk wel aan haar kiezen geholpen worden en zelf weer goed eten. Scheelt nu dat ze pijnstiller krijgt. Die tumor kan ze (volgens literatuur) misschien nog wel een paar jaar mee doorleven zonder er last van te krijgen. Haar lever en longen waren nog helemaal schoon op de foto.

Ik hoop dat ze het red, maar kan niet meer dagen haar om de paar uur voeden. Als ze haar levenslust verliest, moeten we besluiten om haar in te laten slapen. Wie heeft goede raad? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En sorry, ik typte dat ze dinsdagochtend 60 gram minder woog, maar dit moet 6 gr. zijn. Dinsdag was ze bij de d.a. 1.426 gr. Gisteren bij mij 1.357...

Mailt Wilhelminapark terug? Het is meer dan een uur rijden daar naartoe, heb het overwogen. Ik zal ze mailen. txs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark lijkt me ook het beste adres voor advies en behandeling.

Ik vind dat je eigen dierenarts een paar vreemde beslissingen genomen heeft. Ten eerste inenten terwijl je konijn verzwakt was. En ten tweede besluiten tot operatie terwijl je konijn gas heeft.

Ik weet niet wat het slimste is in dit geval, ik denk dat dit echt een geval is voor Wilhelminapark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik vond een gelijkenis met de Giardia besmetting en mailde dit naar mijn dierenarts, plus dat ik die zg "tumor"niet bepaald meer voel. Kreeg de volgende mail terug:

Dank voor u uitgebreide verslag en uw tomeloze inzet voor Fluph.

De dunne ontlasting die er nu is gekomen kan mogelijk een volledige lediging

van de blindedarmzakken zijn. Mogelijk is dat die verstopt zaten en dat we

die voelden als een tumoreuze massa.

Giardia is een parasiet die we geregeld bij katten en honden zien, maar

zelden bij konijn. Maar dat komt ook omdat die soms moeilijk te

diagnosticeren is. Lang niet in elk faecesmonster is die aan te tonen

terwijl hij er soms toch wel in kleine hoeveelheden in de darm zit. Kuren

met panacurpasta kan oplossing soms zijn.

Belangrijk voor een konijn is een goed in balans zijnde maagdarmflora om

zijn voer te kunnen verteren.

Daarom is het belangrijk dat hij het goede vezelrijke uitgebalanceerde

konijnenvoer krijgt evt aangevuld met bio-lapis. De overige kruidenmengsels

zoals u die in uw mail noemt zou ik achterwege laten. We moeten er naar

streven dat er weer een goed evenwicht in de darm komt.Pijnstiller kan

aanvullend zijn voor welzijn.

En van Wilhelminapark kreeg ik het volgende antwoord:

Het minst belastende onderzoek is ontlastingsonderzoek, want daarvoor hoeft het konijn niet mee naar de praktijk. Coccidien geven nogal eens diarree problemen bij konijnen. Het is wel zaak om uit te sluiten dat het blindedarmkeutels (plakpoep) zijn of echte diarree.

De dikte in de buik kan uiteraard ook een rol spelen bij darmproblemen. En een baarmoedertumor komt veel voor bij konijnen.

Als het konijntje te veel afvalt in korte tijd speelt er vaak iets ernstigs. Haken kunnen een rol spelen bij het niet eten. De enige manier om de buikorganen goed in beeld te krijgen is door echo, of operatie. Dat is een keuze die afgewogen moet worden tegen het licht van de conditie van het dier.

Toch aardig. Fluph moest vandaag weer meer zelf eten, want ik moest weer werken. Ze heeft voornamelijk belangstelling voor groenvoer. Vandaag ook witlof gehad. Het is het enige dat ze blijkbaar zelf kan eten. Drinken zie ik haar niet doen, maar er zit vocht in het groen. Ze heeft wel aan een brokje geprobeerd te knagen! D'r papje wilde ze niet, alleen wortelhapje. Weer dunne stinkpoep in het hok. Ik vermoed samenhang met kurkuma, stop daarmee. Ze lijkt wel minder uitgedroogd, maar weegt weer minder, 1245 gr! Maar toch lijkt ze weer levendiger. Ik blijf proberen. Wat geeft heel veel energie en kan ze wel zelf eten?

De reactie over gras: Ik weet dat het van de grasmaaier niet goed is, maar dit komt uit een schone wei, weet waar ik het haal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf ook 4 konijntjes waar van de oudste ongeveer de zelfde problemen had als die van jou ik geef haar nu 2 keer per dag wat blaadjes andijvie wat wortels en een bruine boterham en haar eigen voer EN VOOR DE REST GEEN ANDER VOER door dat haar maagje nu constant de zelfde voeding krijg moet ik zeggen dat het bij haar heeft geholpen ze heeft mooie onlasting en zeker geen plak poep meer en ze ziet er een stuk beter uit

probeer het a.u.b misschien helpt het ook bij jou konijntje succes geef ze maar een knuffel van me

groetjes wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal zeg! Ik heb ook iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn konijn. Die vermagerde ook sterk en had stinkende en dunne ontlasting. Ze is eigenlijk hetzelfde behandeld als jouw konijn, dus daar heb ik niets aan toe voegen. Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met groenvoer want daar reageerde ze heel heftig op, vooral op wortel. Ik gaf haar allerlei soorten kruidenhooi en gedroogde kruiden en SS. Maar bij jou is dat geen optie zolang ze die haakjes heeft. Je kan sowieso ook nog verse munt proberen, dat werkt ook kalmerend op de darmen. Er is een topic over alternatieve geneeskunde bij konijnen:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-en-alternatieve-geneeskunde.html

Als ik jou was zou ik in ieder geval de ontlasting laten onderzoeken omdat je dan weet welke ziekte je moet bestrijden.

Wat betreft het knarsetanden mijn ervaring is dat 'scherp' knarsentanden pijn betekent en zachtjes knarsen tevredenheid. Je ziet het ook wel aan de houding van je konijn.

Sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf ook 4 konijntjes waar van de oudste ongeveer de zelfde problemen had als die van jou ik geef haar nu 2 keer per dag wat blaadjes andijvie wat wortels en een bruine boterham en haar eigen voer EN VOOR DE REST GEEN ANDER VOER door dat haar maagje nu constant de zelfde voeding krijg moet ik zeggen dat het bij haar heeft geholpen ze heeft mooie onlasting en zeker geen plak poep meer en ze ziet er een stuk beter uit

probeer het a.u.b misschien helpt het ook bij jou konijntje succes geef ze maar een knuffel van me

groetjes wilma

Toch wel hooi, hoop ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update.

Dank voor jullie reacties. Pluphy is inmiddels gestabiliseerd en net zo levenslustig als voor ze ziek werd. Alleen door de diarree is de onderkant van haar buikje kaal geworden, net als haar kinnetje, door achtergebleven klontjes voeding die er niet uit gewassen konden worden. Omdat ik info vond over konijnen die juist van wortel diarree krijgen, ben ik daarmee gestopt. Ze krijgt nu dagelijks door een spuitje 20 - 25 gr. gewelde SS, gemengd met 20 gr. Trovet Recovery, 1 zakje Bio Lapis, een klein mespuntje Prozyme en 40 tot 60 gr. Friso doperwtjes (babyvoeding). Daarnaast eet ze veel groenvoer, voornamelijk witlof (1 per dag) en andijvie. Ze komt weer aan, gemiddeld een kleine 10 gram per dag en zit nu weer op hetzelfde gewicht als toen ze laatst bij de dierenarts was. De diarree blijft, maar stinkt niet meer zo. Ze heeft nog geen normale keutels geproduceerd. Als er in verhouding meer SS door haar hapje zit, krijgt ze eerder last van gasvorming en dan wordt haar ontlasting ook slijmeriger. De Carprofen Drops zijn afgebouwd en krijgt ze alleen als eten lastig gaat. Haar wangen zijn dan waarschijnlijk pijnlijk door de haken op de kiezen.

Omdat ze nu weer goed te pas is, durfde ik het vandaag aan om haar weer mee te nemen naar de dierenarts. Zakjes met ontlasting meegenomen en ter plekke legde ze ook nog wat neer. De dierenarts stuurt het op voor onderzoek. De bobbel die voor tumor werd aangezien, is helemaal verdwenen! Waarschijnlijk is het toch een verstopte blindedarmzak geweest. Ik wilde een afspraak maken om Pluph volgende week aan haar kiezen te laten helpen, maar de dierenarts wil toch eerst graag de uitslag van het mestonderzoek afwachten en dat eerst behandelen, zodat ze verder aan kan sterken. Haar gebit is niet slechter geworden en haar wangen zagen er ook niet slechter uit dan de vorige keer. Ik hoop dat het ooit weer helemaal goed komt met deze lieverd. En dat ze snel weer op eigen kracht kan eten, want het kost wel heel veel tijd (en geld) en energie zo… Maar zij lijkt het wel gezellig te vinden, als ik er de tijd voor neem. Dan gaat ze lekker graven in de handdoek op m’n buik en er gezellig aan plukken of strekt zich languit om zich te laten masseren. Vanmorgen zat ze met haar kontje in bad lekker te gapen. Hoezo verwend konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Het alweer een tijd geleden dat Fluph opknapte en aan haar kiezen geholpen kon worden. Daarna werd ze weer een nog vrolijker, levenslustiger konijn. Haar ontlasting is altijd wel aan de dunne kant gebleven. Helaas is ze vannacht overleden...

Ze had niks anders gehad dan anders, maar kreeg gisteren weer gasvorming. Weer gemasserd, pijnstilling en Prozyme gegeven en gevoerd met spuitje, maar ze oogde anders, minder levenslustig. Ik denk dat ze door een haarbal haar ontlasting niet kwijt kon, zo opgeblazen was ze gisteravond laat. Ik zou vanmorgen vroeg met haar naar de dierenarts en vond haar dood naast haar mannetje, die haar liefdevol aflikte.

We hebben haar naar het dierencrematorium gebracht en strooien haar as maandag uit in het bos. Heeft ze toch nog nog een konijnentuin, groter dan ik haar die kon geven...

Bedankt voor jullie tips tijdens haar ziekte. We hebben daarna nog 4 maanden veel plezier met haar mogen beleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even heel je verhaal gelezen, en ik heb niets anders dan respect voor je.

Prachtig hoe je met Fluph hebt doorgezet, ik weet zeker dat er velen bij het eerste stadium al zouden opgeven.

Heel jammer dat ze gestorven is, véél sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .