Ga naar inhoud

Voedster van 4 jaar laten castreren?


Nina87

Aanbevolen berichten

Hallo!

Mijn titel spreekt al een beetje voor zich, ik twijfel heel erg of ik mijn voedster nog wil laten castreren. Ik had het natuurlijk veel beter al eerder kunnen doen, maar ik vond het te eng (ja ik weet het, slaat nergens op). Mijn rammetje is bijna overleden na een castratie bij een konijnonkundige dierenarts, dus ik vind het gewoon best spannend.

Ze is nu nog geen 4 jaar, maar omdat het een buitenkonijn is leek het me handig om te wachten tot het weer warm wordt buiten. Als ik haar nu voor de operatie naar binnen zou halen kan ze niet meer naar buiten volgens mij en ik heb geen ruimte om mijn nijnen binnen te houden. Ter informatie, ik zit nu wel bij een konijnkundige dierenarts.

Zouden jullie haar nog laten helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb met mini inderdaad het zelfde gedaan als wat Iris/Dollie zegt. Mini is van januari 2007 en was in juni toen ik haar liet helpen dus ook al de 3 gepasseerd. Ik heb haar na laten kijken bij de DA en die zag geen reden om het niet te doen. Maar ik had de goede hoop dat haar gedrag naar max zou verbeteren. zij zat max steeds onder te sproeien en in zn kont te bijten. Achteraf bleek haar baarmoeder ook nog vol te zitten met beginnende tumoren.(wat niet hoeft te zeggen dat de gezwellen kwaadaardig zouden worden, maar wel dat er iets zit wat er niet hoort.) Ik ben achteraf dus extra blij geweest dat ik het heb gedaan. (nu meot ik er wel bij zeggen dat mini een aantal keer jongen heeft gehad, wat eerder slecht dan goed is geweest voor de baarmoeder natuurlijk)

Maar wat is jou motivatie om haar te laten helpen? Bespreek dit ook met je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn motivatie is eigenlijk alleen de mogelijke baarmoederproblemen die ze kan krijgen. Ze vertoont verder geen vervelend gedrag naar mij of haar vriendje. Ze is af en toe schijnzwanger in het voorjaar (meestal 1 of 2 keer), maar ook dan vertoont ze geen ander gedrag. Ik was er altijd te schijterig voor, totdat de vrouw van de opvang waar ik Tommie haalde me op iets wees. Ze zei dat ze als ze het krijgt ook geopereerd moet worden en dan ben je verder van huis. Eigenlijk logisch, maar zo had ik het gewoon nog niet bekeken.

Ik heb mijn dierenarts zojuist even een mail gestuurd met mijn vragen. Misschien ga ik wel even langs om te laten checken of er al problemen zijn opgetreden. Ze schijnen het te kunnen voelen? Al zal het al wel vergevorderd zijn als je het kunt voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg meteen een reactie terug van mijn dierenarts:

Het enige risico wat je loopt als je wacht tot het volgende voorjaar is de

(theoretische) kans dat je voedster al een tumor in de baarmoeder ontwikkeld

heeft. Deze tumoren zien we ongeveer vanaf 4 jaar optreden, vandaar de

"grens" van 4 jaar. Deze kans is dus niet zo groot, maar WEL aanwezig. Het

is inderdaad niet goed om de voedster na een operatie meteen de kou in te

laten gaan, maar zoals je weet is het voor buitenkonijntjes ook niet goed om

een tijdje naar binnen gehaald te worden. De vacht is te dik en ze krijgen

het te warm. Als je je voedster in een koude periode laat castreren

(steriliseren in de volksmond) is het raadzaam ze tot een dag na de operatie

in een gemmatigde omgeving te houden (garage/bijkeuken oid) en de

temperatuur in de gaten te houden met een thermometer en als ze weer

opgeknapt zijn naar buiten (uit de tocht uit de regen en een mogelijkheid

dat ze van de grond kunnen als ze willen)

Het is sowieso verstandig een voedster te laten castreren ivm met

baarmoedertumoren. Het is alleen niet een ingreep van niks en een voedster

heeft of kan veel nazorg nodig hebben (dwangvoeren). Narcose risico was

altijd het grootste probleem, maar dat hoeft niet meer als ze oa

gasanesthesie krijgen en van te voren en erna enige tijd (1-2 uur) in een

zuurstofhok op de praktijk gehouden worden.

Het verschil in operatie is er tussen 3 en 4 jaar niet (alles moet

verwijderd worden zowel baarmoeder als eierstokjes) voor de 10 mnd hoeven

alleen de eierstokjes maar verwijderd te worden.

Ik krijg hiervan toch het gevoel dat ik het beter nu nog kan doen. Ze kan in de garage en als dat maar een dag hoeft, is het te overzien. Ik wil haar heel graag gewoon bij het rammetje laten, omdat ze pas drie weken samen zijn.

Wat vinden jullie van deze reactie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je met 1 dag in de garage klaar bent... Mijn konijn heeft een week binnen moeten zitten omdat ze niet snel opknapte. Mijn andere voedster was wel redelijk snel opgeknapt maar heeft ook 5 dagen binnen gezeten. (dit was in de zomer) 1 dagje vind ik echt weinig.

Voor de rest is de DA volgens mij wel heel goed dus daar zou ik haar gewoon aan toe vertrouwen. Ik zou zelf er ook voor kiezen om ze te laten castreren hoor ;) Ik heb nou nog 1 ongecastreerde voedster van 5 maand en die gaat ook onder het mes als ze ouder is dan 6 maand. Ik denk dat ik met haar wel wacht tot dat het zomer is.

Ik zelf wacht liever tot de zomer maar als je een onverwarmde garage oid hebt dan moet het ook wel kunnen, maar verwacht niet dat ze na 1 dag alweer naar buiten kan.

Overgens had 1 van mijn voedsters (8 maand toen ze werd gecastreerd) al tumoren in haar baarmoeder zitten! Ik heb ze laten onderzoeken en ze waren bij haar al kwaadaardig! Vanaf dat moment laat ik iedere voedster castreren op jonge leeftijd, gewoon voor de zekerheid.

aangepast door Margot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt waarschijnlijk gelijk, ik vond het ook opvallend dat hij schrijft dat ze maar één dag in de garage hoeft. Het zal echt per geval verschillen denk ik of dat wel of niet kan. We hebben een onverwarmde garage waar eventueel een hok kan staan. Ik voel er zelf ook het meest voor om haar te laten helpen als het warmer is buiten. Het wordt echt koud komende week.

Dilemma, dilemma...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een jong voedstertje die midden in de winter zes maanden is, ik wacht gewoon tot het voorjaar. Maar in dit geval.. Ik weet het niet, ik vind het wel lastig. Op zich ben ik het ook wel met je dierenarts eens. Ze moeten naar binnen in een verwarmde ruimte omdat hun lichaam moeite heeft met het regelen van hun temperatuur na een narcose. Als die narcose eenmaal helemaal is uitgewerkt, zou ze in principe prima in een onverwarmde schuur kunnen denk ik. En voor hun wintervacht zal het wel niet zoo veel kwaad kunnen om ze in een schuur te houden, tijdelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het op zich toch wel moet kunnen nu nog. Heb je geen bijkeuken/washok waar je je konijn tijdelijk neer kunt zetten, of op je slaapkamer? Dan zet je de verwarming niet te hoog, maar wel een beetje aan en dan een snuggle safe of fles warm water erbij. Als ze het dan koud heeft kan ze altijd nog daar tegenaan gaan liggen. Mij lijkt het fijner om je konijn binnen te hebben dan in de garage, misschien ook een beetje psychisch, maar mijn gevoel zegt dat je haar dan beter in de gaten kunt houden.

Mijn voedsters zijn trouwens steeds 1 nacht gebleven na de operatie, omdat ik verder weg woon en ik niet zomaar 1,2,3 bij de DA ben als er iets mis is. En het koste me niks extra's. En het scheelde wel wat in nazorg, ze waren al goed wakker toen ik ze kwam halen en aten al wat zelf groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste vind ik het mailtje van je DA er heel goed uit zien!

Ten tweede heb ik volgens mij al mijn voedsters in het najaar laten helpen. Ze staan dan 2/3/4 dagen op mijn kamer in een binnenhok (daar is de verwarming uit en daar is het dus eigenlijk gewoon koud) en dan gaan ze weer naar buiten, aangezien ze binnen allevier hun hok begonnen af te breken. Weer lekker naar buiten, veel stro, lekkere warme handdoek en hun vriendje die op ze zit te wachten. Daarnaast heb ik ook nog een zeil voor het hok hangen wat het afschermt tegen de wind en/of neerslag. No problemo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie adviezen!

Ik ben blij dat de dierenarts in ieder geval betrouwbaar overkomt. Ik ga er even heel goed over nadenken en snel beslissen. Als ik het toch nu wil doen, kan het maar beter zo snel mogelijk gebeuren voordat het echt koud wordt buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besloten toch tot het voorjaar te wachten. Het gaat komende week al bijna vriezen 's nachts, ik vind het echt te koud om haar nu te laten opereren. Omdat ze ook pas net gekoppeld is aan Tommie en dat net allemaal fijn verloopt, denk dat het nu niet zo'n goede timing is. Zodra de temperatuur in het voorjaar een beetje beter wordt ga ik het laten doen, op hoop van zegen dat ze dan niet ineens al een tumor heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk je eigen keuze, en als jij denkt dat dat het beste is, dan is dat zo!

:yes:

Kunnen we volgend voorjaar samen stressen :he: (ik heb het nu gepland staan voor april, maar mijn konijnen houden zich nooit aan dergelijke planningen dus dat wordt nog wel afwachten.. :P entingen kunnen ook nooit wanneer ik het wil, met die beesten hier :P)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf ook aan april te denken, ik hoop dat het voorjaar al lekker warm wordt!

Het wordt inderdaad echt stressen Dollie... :yes: En ook een beetje duimen dat ze nog niets heeft dan. Ik hoop niet dat ik nu de goden verzoek door te wachten...:duivel: :mdr:

Maar het voelt echt het beste, er is al zoveel gebeurd hier de afgelopen maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feline heb ik dit jaar eind april laten doen, dus toen kon het in elk geval prima. Wil het nu wat eerder, zodat ze begin mei de entingen kunnen krijgen.

Met Feline was het de stress in elk geval meer dan waard, niet alleen heb ik nu een konijntje dat nóóit aan baarmoederkanker zal overlijden maar ook gewoon een lieverd die niet gekweld wordt door hormoontjes en daardoor gewoon rustig en gelukkig is. :yes: daarom gaat Pip ook gewoon. (Al moet ik er echt nog even niet aan denken.. Mijn kleine meid.. :|)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn dierenarts nog een keer gemaild met de vraag of het verstandig is om even met haar langs te komen. Hij reageerde dat hij het toch niet van buitenaf kan zien en als er wel iets te voelen is, is het vaak al te laat. Ik heb ook de situatie uitgelegd dat ze net haar vriendje is verloren en een nieuw vriendje heeft. Hij zei dat ik wel tot het voorjaar kan wachten (garanties geeft hij natuurlijk niet), maar ik vertrouw er wel op. April is al over 6 maanden.

Dollie, ik denk ook echt dat het het stressen waard is. Ik stress nu ook, over het feit dat ze misschien ziek kan worden als ik niets doe :P Luna is ongeveer 2x per jaar schijnzwanger, maar daar lijkt ze niet echt last van te hebben. Soms is ze wel een beetje driftig, misschien wordt dat ook wel minder.

Goed dat je dat zegt van die entingen, ik had er nog niet aan gedacht dat ze die niet kan krijgen als ze net geopereerd is.

We gaan ervoor in April :aww:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat langskomen van te voren is niet zo zeer om te kijken hoe de baarmoeder er uit ziet (dat gaat idd moeilijk..), maar gewoon om er nog even extra zeker van te zijn dat ze ECHT in goede conditie is. Een grondige check up. Natuurlijk doen ze zo'n konijn niet patsboem onder narcose, ze zal dan ook wel na gekeken worden, hartje wordt beluisterd etc. Maar toch. Gewoon even extra uitgebreid kan natuurlijk nooit kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je wel gelijk in Dollie. Ze is alleen ongeveer 1,5 maand geleden nog helemaal gecontroleerd door de dierenarts tijdens de enting. Ze was toen prima op gewicht en verder vond de dierenarts haar er heel goed uit zien. Ik denk niet dat ik nu weer langs hoef te gaan om haar te laten controleren. Het wordt wachten op april! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .