Ga naar inhoud

E cuniculi


TORNADOxLILLY

Aanbevolen berichten

Hallo all,

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de reeds gegeven informatie Ik heb er bijzonder veel uit kunnen halen. Echter ik zou graag jullie mening willen hebben en uiteraard advies.

Hieronder beschrijf ik haar geval:

Ik heb een 3 jarige Duitse hangoor voedster met E cuniculi Ze is gevaccineerd tegen Myxomatose en VHD Sinds vorige week zaterdag begon haar kopje langzaam scheef te staan ze ging ook tollen om haar lengteas. Effin dierenarts gebeld we konden in de morgen terecht in de kliniek op zondag. De dierenarts is gestart met Baytril en dexamethason dit 4 dagen lang en ook met Panacur orale pasta. We zijn sinds gisteren gestart met Enrofloxoral 2 keer daags 1 ml oraal en met astronautenvoer (via dierenarts) 5 ml in een spuit.Na een kleine week zien we nog steeds geen echte verbeteringen.Wel wil ze graag eten en drinken ze tolt zo nu en dan door het hok en heeft zo nu en dan oog reflexen je ziet haar oogjes dan van links naar rechts gaan. Ook staat haar kopje zeg maar verticaal.ipv horizontaal (scheve kop).Haar ontlasting is de ene keer goed dikke bolletjes de andere keer wat kleiner ook kan ze dus haar nacht ontlasting niet op eten. Ze wil heel erg graag.

Om overdracht naar onze 2 andere konijntjes te voorkomen is Het bijna 8 jarige dwergkonijn (Lilly) mag alleen nog op de slaapkamer waar ze normaal ook zit wandelen en komt dus niet beneden

Zoey het 3 jarige zusje van Indy staat 2 meter van Indy haar kooi en is nagenoeg gezond (nagenoeg ivm e cunculi incubatie tijd) Ook ontsmetten wij onze handen met Sterillium hand desinfectans en houden wij alles gescheiden qua voer voor Zoey en Indy Lilly krijgt uitsluitend muesli voer voor cavias.Ook draag ik als ik met Indy op schoot zit een schort.

Ik zit met de volgende dingen

A hoelang duurt het voordat haar kopje weer normaal positioneert en hebben jullie ervaring met massage (soort fysiotherapie)?

B Hoelang gaat het tollen nog door wat hebben jullie meegemaakt met jullie konijntjes

Ik kan echt heel veel reacties verwelkomen/gebruiken heb ze hard nodig. Aan inslapen denk ik echt nog niet ivm de langdurige behandeling die er voor staat

Mochten jullie meer informatie wensen neem dan even contact met mij op.

Veel groeten en super veel dank!!!!!!!!!!!!!

Danielle

en ook namens de kunnies Lilly Zoey en nog meer van Indy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Mijn franse hangoor sam heeft hetzelfde probleem. Vorige week vrijdag is hij begonnen met een scheve kop en rondtollen.

Ik ben dus nu een week verder en zie ook nog niet heel veel verbetering. Hij wordt behandeld met Baytril, Metacam en panacur.

Je moet eens bij google het dagboek van snowy opzoeken.

Zij heeft van dag tot dag het verloop van haar konijntje beschreven met foto's en filmpjes. Dan zie je dat het een hele lange kwestie gaat worden. Dus het wordt echt volhouden voor ons. Sterkte.

groetjes jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

De panacuur en metacam die werkt als (ontstekingsremmer) moet je minimaal 90 dagen gebruiken en resultaat zie je bij het ene konijn naar 1 week en bij de andere naar 2/3 maanden pas...het is dus belangrijk zo lang mogelijk door te gaan met behandelen..zo lang zij blijft eten is ze stijdlustig en moet je gewoon door gaan hoe moedeloos je er soms van kunt worden,maar ze kan zo ineens opknappen...als ze weigert om het dwangvoer door te slikken geeft ze het op en dan pas moet je aan inslapen denken...we hebben veel beroerde gevallen meegemaakt die uiteindelijk goed hersteld zijn...Helaas is een van mijn jonge konijnen er aan overleden...over het overbrengen op andere konijnen zijn de menigen verdeeld..mijn rammetje is gewoon bij de voedster gebleven en heeft nooit geen E.C gekregen..hij heeft haar al die tijd met wassen en likken verzorgt...de konijnen die het krijgen hebben vaak een verminderde weerstand en helaas is dat niet te zien...Wel zou je ze uit voorzorg een panacuur kuur kunnen geven dit kan geen kwaad.

Sterkte en moed houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zit ik ook te denken, om gewoon je andere konijn(en) ook meteen met Panacur te behandelen en ze dan bij elkaar te laten, (als ze tenminste het zieke konijn geen kwaad doen). Want met haar maatje erbij geneest ze misschien ook sneller..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist een ziek konijn heeft zijn maatje nodig..hij zit naast haar en verzorgt haar...als ze gescheiden worden mist ze hem erg wat er voor kan zorgen dat ze de moed opgeeft...ze trekken zich aan elkaar op...ik weet niet of ze altijd al bij elkaar waren dat is niet duidelijk in het verhaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te lezen heb je al heel wat achtergrondinformatie betreffende E. cuniculi verzameld. Ben je in je zoektocht ook al de informatie tegengekomen op de website van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht (www.dierenkliniekwilhelminapark.nl)? Hier staat veel nuttige informatie over EC. Zelf heb ik anderhalf jaar geleden Ć©Ć©n van de konijnen verzorgd van mijn ouders toen ze EC bleek te hebben. Je vraagt o.a. naar ervaringen met rondtollen. Dit deed het bewuste konijn vooral tijdens 'stressvolle momenten', zoals bijvoorbeeld na het oppakken voor dierenartsonderzoek of dwangvoeren. We probeerden deze stressmomenten dan ook zoveel mogelijk te voorkomen. Verder hadden we ervoor gezorgd dat het dier zich niet kon bezeren tijdens het rondtollen door handdoeken op te rollen en langs de wanden van de kooi te plaatsen. We hebben haar soms ook een beetje 'ingeklemd' door een opgerolde handdoek als een soort zachte tussenwand in het midden van de kooi te leggen, zo had ze minder kans om door de hele kooi te rollen (dit is voor een konijn ook erg akelig en kan de stress -en dus het rondtollen om eigen as- weer verergeren). Het tollen op zich duurde steeds een paar seconden.

Helaas verslechterde de algehele toestand van haar, uiteindelijk hebben we haar na overleg met de dierenarts laten inslapen. Ervaring met fysiotherapie bij konijnen (na EC) heb ik dan ook niet, maar ik zou de therapie zeker zijn opgestart als ze meer opgeknapt zou zijn geweest.

Veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf heel veel gehad aan de website die Wim en Esther hier noemen.

Ik heb mijn konijn dag en nacht verpleegd. Inslapen was voor mij geen optie, ik wou er voor gaan en met succes!

De eerste week lag hij apatisch in z'n hok, op een dag kroop hij zelf naar z'n drinkfles en van toen af ging het de goede kant op.

Ik gaf hem verdunde olvarit worteltjes met een spuitje en hooithee.

Hier wat filmpjes

http://www.youtube.com/user/oceanat9?feature=mhum#p/u/25/ef3scZKvOBA

http://www.youtube.com/user/oceanat9?feature=mhum#p/u/24/klRWCF3NHHE

http://www.youtube.com/user/oceanat9?feature=mhum#p/u/23/qJsQTH3qCwg

http://www.youtube.com/user/oceanat9?feature=mhum#p/u/22/_iqjyradAEc

en toen ie terug buiten ging

http://www.youtube.com/user/oceanat9?feature=mhum#p/u/18/_NdjHkJhOGM

volhouden maar!!

Ik heb het stel wƩl uit elkaar gehaald omdat ik het niet doenbaar vond ze met twee in dat hok te zetten. Het was winter en ijskoud, dus ik moest Rufus echt wel binnen huisvesten tijdens de behandeling..

Ik besef dat we veel geluk gehad hebben, hij was er aardig snel bovenop. Zijn meisje heb ik ook behandeld met Panacur.

Je merkt niks meer aan hem, mijn DA was ook heel erg verbaasd, want de eerste keer dat ik met hem ging, vreesde ook zij voor het ergste.

aangepast door ceedeerom
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo all,

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de geposte reacties.:)

Hier even een update ik heb vrijdag DA gebeld over de Metacam deze heb ik gelijk meegekregen ivm de Dexamethason waren ze hier terughoudend mee Ook de panacur is opgevoerd naar 2 streepjes .. Vandaag zocht ze haar drinkflesje op en dronk er kort uit. Ze heeft een eetlust van hier tot Tokio. Ik merk als ze veel prikkels krijgt ze gaat tollen.Ook als ze enthousiast word.Haar kop staat nog steeds erg scheef.

De site van de dierenkliniek Wilhelminakliniek in Utrecht heb ik meerdere malen bezocht. Ik heb zelf Karin de Ruyter als DA Ze is aangesloten bij De Graafschap dierenartsen met hoofd locatie in Vorden.

Effin blijf jullie reacties verwelkomen echt super veel dank. Goed weekend..!!!

Veel groeten,

Danielle

aangepast door TORNADOxLILLY
tekst vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met EC blijft dit houden.

Incubatie tijd?

Je kunt de symptomen enkel onderdrukken met de middelen genoemd.

Je kunt ze niet genezen....als het konijn zwakker wordt in de weerstand krijgt ie het meestal terug.

Dus het blijft een tijd bommetje, deze dieren kunnen het beste binnen gehouden worden in de warmte daar reageren ze beter op.

Helaas heb ik het nog niet meegemaakt dat een EC konijn oud is geworden.

De meeste worden toch ingeslapen na een langduurige behandeling met ab, panacur, metacam.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3668035694996809863#

konijn met EC deze is later toch ingeslapen behandeling sloeg niet voldoende aan.

Hier eet ze

http://video.google.com/videoplay?docid=4950345485762191538#

Beter nu een waterbak er bij geven dan drinken ze makkelijker.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ik stel je enkel een vraag daar EC niet altijd aan de hand is.

De stempel daar op word wel heel snel gegeven terwijl een oorontsteking ook vaak aan de hand is.

Daarom vraag ik je naar de tijd dat het duurde dat je konijn beter werd en naar buiten ging.....

Maar laat maar zitten hou jij het maar bij EC

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wordt een klein beetje onzeker van het filmpje en de mededeling dat ze niet beter kunnen worden.

Mijn Sam is nu 9 dagen verder en is minder dan het konijn op het filmpje. Hij eet nog niet zelf en tolt ook nog rond zo nu en dan.

Toch staat er op heel veel internetsites over konijnenziekten dat het een zeer langdurige zaak is en een intensieve behandeling nodig is maar dat de kans van slagen wel redelijk groot is. Hij kan wel een scheve kop eraan over houden maar de meeste konijnen passen zich hieraan goed aan.

Ik weet het nu niet meer zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan echt goed komen hoor maar er is inderdaad een lange weg te gaan...minstens 90 dagen aan de medicatie,pas als je konijn niet meer slikt geeft hij het op...tot die tijd door blijven gaan..we zien veel dieren herstellen en bij ieder konijn verloopt de ziekte anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen dus WEL beter worden, maar kijk, sommige mensen genezen van kanker, anderen niet.

Destijds is hier ook iemand een konijntje verloren aan EC in de periode dat ik met Rufus bezig was.

Er worden dagelijks konijnen gecastreerd, maar de mijne bezweek aan het kalmeermiddel.

Ook een dier moet geluk hebben in het leven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een konijn met ec en die is ook beter geworden hoor ;) Dus het kan wel! Maar BRC heeft natuurlijk al heel veel dieren gezien met ec dus die ziet helaas ook minder succesvolle verhalen...

@ceedeerom

BRC bedoelde het volgensmij helemaal niet verkeerd of betweterig.... Ze geeft alleen aan dat het ook een oorontsteking zou kunnen zijn geweest aangezien die de zelfde symptomen heeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan echt goed komen hoor maar er is inderdaad een lange weg te gaan...minstens 90 dagen aan de medicatie,pas als je konijn niet meer slikt geeft hij het op...tot die tijd door blijven gaan..we zien veel dieren herstellen en bij ieder konijn verloopt de ziekte anders..

90 dagen Panacur??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wordt een klein beetje onzeker van het filmpje en de mededeling dat ze niet beter kunnen worden.

Mijn Sam is nu 9 dagen verder en is minder dan het konijn op het filmpje. Hij eet nog niet zelf en tolt ook nog rond zo nu en dan.

Toch staat er op heel veel internetsites over konijnenziekten dat het een zeer langdurige zaak is en een intensieve behandeling nodig is maar dat de kans van slagen wel redelijk groot is. Hij kan wel een scheve kop eraan over houden maar de meeste konijnen passen zich hieraan goed aan.

Ik weet het nu niet meer zo goed.

Wat ik dus bedoel te zeggen met genezen is niet mogelijk is.

Dat je konijntje ondanks de behandeling de ziekte altijd bij zich blijft houden.

Nu met medicatie wat echt 4 weken nodig heeft om een goed resultaat te krijgen nodig heeft.

Behandeling van 4 maanden zit je zo aan.

Dan kan je konijn alles weer ......maar als zijn weerstand minder word is de kans dat EC terug komt heel groot.

Dan moet je weer vanaf het begin beginnen snap je.

Het is niet bij voorbaad een verloren zaak.

Maar veel gevallen redden het niet met 4 maanden behandeling, dan worden ze wel in geslapen.

Maar ook hier op het forum zitten konijnen die het wel gered hebben met heel veel inspanning van de baasjes.

Als een konijn bij vermoedelijke EC, want het word enkel vastgesteld door symtomen en niet door bloedonderzoek.

Herstellen met 10 dagen dan spreek je over oorontsteking ipv EC

Ik heb zelf enkel ervaren dat alle EC konijnen zelf aten en juist bij ooronsteking niet aten( dus dwangvoer nodig)

.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jolanda's konijn heeft waarschijnlijk gewoon middenooronsteking hoor, maar we hebben haar in haar eigen draad aangeraden om ook voor EC te behandelen voor de zekerheid. Deze draad is van TORNADOxLILLY en haar konijn heeft EC.

Moest zelf ook even zoeken welke draad nou van wie was en welk konijn wat had. Maar misschien krijgt Jolanda's konijn niet de juiste AB als het nu nog niet vooruit is gegaan?

Jolanda's draad staat hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/42145-konijn-binnenoorontsteking-evenwichtstoornis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet de doemdenker uithangen maar wat ik altijd heb 'geleerd' sinds mijn ervaringen met EC is dat zodra het konijn ook gaat tollen om zijn lengte-as, het eigenlijk al een beetje te laat is. Oftewel dat het zenuwstelsel te erg is aangetast. Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je het nu al meteen moet opgeven, maar als je na een aantal weken nog steeds geen verbetering ziet en het konijn is dermate verzwakt, weet dan wanneer je het op moet geven. Ik heb toen te lang doorgesukkeld met mijn konijnen en heb daar nu nog spijt van.

Naar mijn mening ga je de beste kans maken door je konijn op te laten nemen bij de wilhelminakliniek, waar ze hem de best mogelijke (meest intensieve) behandeling kunnen geven. En ga inderdaad je andere konijnen preventief ook met panacur behandelen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik ben idd overgegaan naar de EC draad omdat ik daar nu ook voor aan het behandelen ben en door de info ben gaan denken dat hij dit waarschijnlijk ook heeft.

Bij de DA hebben ze ook pus in het oor gevonden maar omdat hij best overeenkomsten had met het EC verhaal behalve dan dat hij niet verlamt is maar wel zijn evenwicht soms totaal kwijt is.

Morgen terug naar de DA voor zijn oor, dan weet ik misschien meer en zal ik weer op mijn eigen gestarte onderwerp verder vertellen.

Ik blijf hem toch voor de zekerheid met panacur doorbehandelen. Welke AB is dan het beste voor oorontsteking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook een vermoedelijk EC konijn (wordt ook behandeld) dat leeft tussen nog 4 andere konijnen. Hoe lang is de incubatie tijd van deze ziekte? Hun hebben gelukkig nergens last van en worden ook niet meebehandeld omdat dit niet voor al mijn konijnen mogelijk is i.v.m. gedrag. Als het moet dan gaan we er uiteraard wat op verzinnen maar we hopen nu dat alleen Jikke het heeft. Ze is nu 3 weken bezig met de behandeling en weinig veranderd. Zodra ze moe is dan gaat ze slepen met haar achterhand (altijd dezelfde kant, gelukkig niet haar gehele achterhand) en dat is ook alles wat ze gelukkig!! mankeerd.

Wel een tip gekregen om het op oud brood te doen (zo'n klein mogelijk stuk en dan even laten intrekken. Uiteraard gedroogd brood) en dit aan haar te geven. Dan eet ze het zo zelf op. Met een spuitje ging echt niet goed en 1 kapot gebeten spuitje en ook afgebroken tand vind ik wel genoeg. Nu is ze gelukkig niet meer bang van me en komt weer af en toe kroelen maar na een paar dagen panacur in haar bek te moeten doen wilde ze echt niets meer van me weten (logisch!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .