Ga naar inhoud

Dit lijkt me niet goed???


roosjerobijn

Aanbevolen berichten

Het gaat om Roosje. Roosje is het broertje van Robijn, mijn Thrianta konijnen. Ze hebben een dubbele vacht, daar staat dit ras om bekend en Roosje is al een half jaar in de rui. Eerst steeds een beetje en de hele zomervakantie heeeeeeeeel erg. Bakken vol haar haalde ik er dagelijks uit. Hij zag er niet uit. Berg en dal soms haast bijna kale plekken. Er bleef nieta van ons mannetje over. Robijn daarentegen verloor wel wat haar maar absoluut niets i.v.t. haar broertje. Bij de Welkoop vertelden ze mij dat dat kwam omdat vrouwtjes niet zoveel haar moeten verliezen voor het geval ze in de kou een nestje krijgen. Dus was ik rustig.

Roosje leek eindelijk te zijn uitgehaard en die krijgt weer een mooie, maar nog wel dunnen vacht. Het leek weer de goede kant op te gaan. Echter op zijn koppie voor zijn oren heeft hij een grote kalige plek met korstjes. Mijn dochter had het gezegd, maar ik dacht dan is dat koppie zeker nu nog aan de beurt, maar nu houd ik het al 1 1/2 week in de gaten en ga ik me er toch zorgen om maken. Ook zag ik net in zijn oor wat plekjes. Hij zal toch geen SCHURFT hebben ofzo? Of een schimmel...? Ook vind ik hem de laatste tijd zielig kijken. Net alsof hij een beetje rood rondom zijn oogjes heeft.

Hij eet en drinkt goed. Echter zijn zus eet 2x zo snel de SS en dan is de bak zo leeg en heb ik het idee dat hij nog niet genoeg heeft gehad.

Gisterochtend heb ik haar in de ren eten gegeven. Ze kijrgen 's morgens 5 soorten groente en tussendemiddag 35 gram SS samen. Ik heb Robijn 18 gram in de ren gegeven en Roosje 30 gram in het hok en 's morgen had ik hem ook al stiekum 10 gram extra gegeven. Hij at het allemaal op...

Dus dacht ik ik ga dit maar even een tijdje aanhouden, misschien moet hij toch nog wat aansterken, maar nu ik net zijn oortje zag maak ik me wel zorgen.

Zal het ook besmettelijk zijn voor zijn zus???

Moet ik toch maar naar de DA? Wie weet wat die dan zal doen? Het is wel dierendag. Straks krabt die een stukje van de korsten af ofzo? Vind ik ook maar heel zielig. Gisteren toen ik hem op schoot had trilde hij als ik eraan kwam. Dus lijkt het me dat het hem pijn doet als je eraan komt. Toch???

B.v.d. voor het meedenken.

aangepast door roosjerobijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooooh neeh dat is niet alles wat ze krijgen hoor!!!!!!

* 's Morgens krijgen ze 5 soorten groente dus in een grote hondenbak, zeker 300 gram

* En een ruif hooi.

* 35 gram SS tussendemiddag.

* 's Middags krijgen ze wilgentakken en tussendoor restjes van groente die ik dan klaarmaak.

* 's avonds als ik ze in hun hok doe dan krijgen ze nog eens 85 gram SS en weer nieuwe ruif hooi.

Dus daar zal het denk ik niet aan liggen?

Robijn is enorm, maar die eet zo snel dat ze 2/3 eet en de rest Roosje gok ik.

Ik zat ook al te denken zou ik ze allebei mee moeten nemen... Bedankt voor je tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net geweest. De DA vond Roosje er NIET uitzien.Hij heeft de blauwe lamp erop gezet en hij zag niet duidelijk groen, maar wel een beetje blauwig oplichten en dus denkt hij toch dat het een schimelinfectie is. Hij gaat zometeen met Utrecht bellen over de behandeling. Van honden en katten wist hij het wel, maar voor konijnen wist hij niet of dat kon. Hij dacht aan iedere 5 dagen helemaal wassen met iets. Helemaal klatsnat maken en dan één of ander spul erop. Poeh lijkt me niet eenvoudig en zielig!!!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja hij is voor de kleine dieren en de andere dierenarts voor de grote. Hij komt altijd wel kundig over, maar zegt dat dit niet zo vaak voorkomt en dat als het voorkomt het vaak ligt aan het voer. Toen hij me vroeg wat ze aten op een dag zei hij dat ze uitstekende voeding kregen!!! Op de voeding van de vorige konijnen had hij altijd commentaar.

Maar ik heb dus nog steeds niets gehoord... Zal ikzelf weer bellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffffffff.... dierenarts is vrij!

Dierenarts assitente zei dat het vanmorgen heel druk was, dus dat als hij gebeld heeft het misschien op dat moment niet kon (ze hebben bepaalde tijden dat je kan bellen) of dat hij het stomweg vergeten is... Morgenochtend legt ze het hem voor en ze stuurt hem nu een interne mail, dan moest het goedkomen. Hoef dus niet meer te wachten nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe de dierenarts heeft eindelijk net gebeld!!!

Hij vertelde dat Roosje w.s. Cheyletiella parasitovorax of terwijl vachtnmijt heeft!

Klinkt aanneembaar als ikd e plaatjes ervan op internet zie.

Hij gaat het middel bestellen wat ze daarvoor moeten hebben (beide konijen moeten behandeld worden) en dan moet ik morgen met ze komen. Het is een pipet die leegedrukt moet worden in de nek. Heb ik nog nooit gedaan. Hoe doe je dat. Hij zei anders doen we dat de eerste keer wel voor. Als het goed is slaat dit aan en danw eet je dat dit het was doet het niets dan moeten we verder zoeken. Hij kan ook nog de plakbandtest doen zei hij. Met een plakbandje een plek opzoeken waar veel schilfers zitten en daar plakband opdoen en onder de microscoop bekijken, maar dan heb je hem lang niet altijd.

Kan zijn dat ze over een maand weer behandeld moeten worden, maar soms is 1 behandeling genoeg.

Verder moet ik daarna het hele hok schoonmaken met Halamid. Vind ik maar doodeng als je leest wat daarop staat. We hebben een houten hok. Maar wat moet dat moet. Hoop dat het morgen mooi weer is dat hij weer snel droogt want dan pas kunnen ze er weer in.

Weten jullie of hoe lang ze na het toedienen appart moeten? Anders wassen ze elkaar natuurlijk dat spul eraf lijkt me?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal gelukt!

De dierearts zei ook een uurtje apart is genoeg. Ben met het schoonmaken van alles bijna een halve dag bezig geweest, maar we doen het voor een goed doel. De dierarts belde om 17:00 om te zeggen dat hij wel een beest onder de microscoop had gevonden tussen de schilfers die hij met plakband van Roos had verwijderd!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .