Ga naar inhoud

Hoe groenvoer opbouwen?


_x_Catherine_x_

Aanbevolen berichten

Ik ga dit weekend beginnen met het geven van groenvoer aan Toby.

Zo kan ik hem in het oog houden en zie ik meteen of hij het lekker vind.

Ik vroeg me echter af hoe ik dit het beste aanpak?

Ik las al dat je groenvoer moet opbouwen, maar hoe doe je dit precies?

Geef je elke dag wat meer van 1 bepaalde soort groenten indien hem dit goed bevalt?

Of geef je elke dag een stukje bij van een ander soort groente en bouw je pas later de hoeveelheid op?

En met welke soort kan je het beste beginnen? Of maakt dit niet echt uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint met bijvoorbeeld 1 blaadje witlof, de volgende dag 2 enz.

En zo voeg je op een gegeven moment ook andere groenten toe. Belangrijk is om de keutels in de gaten te houden. Blijven ze prima dan kun je ook wat sneller uitbreiden en hoeft het niet blaadje voor blaadje.

De meest 'gangbare' groenten zijn witlof, andijvie, boerenkool, broccoli, komkommer, tomaat, paprika, winterpeen, wortelloof. Peterselie vinden de meeste konijnen ook erg lekker, maar dat is dan weer vrij duur.

Hier is ook een lijst met veilig en giftige groenten, dan kun je zelf op je gemak eens kijken http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn manier. Ik ben begonnen met witlof. Dit is een goede groente om mee te beginnen, net als andijvie.

Ik ben gister begonnen en heb gewoon een heel blaadje witlof gegeven, wel het kleinste blaadje. Vanmorgen zagen de keutels er goed uit dus toen heb ik witlof met iets andijvie erbij gedaan. Ik kijk elke keer hoe die daar op reageert en geef dan steeds mee. Als je weet dat je konijn gevoelig reageert op groenvoer, of heeft je konijn gevoelige darmen, dan moet je rustig beginnen. Ongeveer met de grote van een postzegel. Ik denk dat als je met de zoekfunctie zoekt naar groenvoer opbouwen je al veel meer te weten komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je geeft ze idd steeds meer, wel oppassen met kolen en fruit en wortelen want deze zijn bij grotere hoeveelheden slegt voor konijnen.

als je een nestje hebt kan je zodra zev hun oogjes open hebben, ze ook laten wennen aan groenvoer, door ze eerst er wat op te laten zuigen, een weekje later zullen ze het "perforeren" en kleine stukjes eten en op 7 a 8 weken kunnen ze het normaal (in kleine hoeveelheden) beginnen eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad blaadje voor blaadje, en laat het ook gewoon even liggen als het niet meteen wordt opgegeten. Pas op met andijvie en kool, witlof is veiliger. Ook wortel is beter om niet heel veel van te geven. Daar zit behoorlijk wat suiker in namelijk.

Wissel gewoon af iedere dag: witlof, beetje andijvie, wat wortel of winterpeen, peterselie, basilicum noem maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .