Ga naar inhoud

stukje tand afgebroken kan dat kwaad?


Jikke

Aanbevolen berichten

Helaas JIkke verzet zich stevig tegen de panacur die ze moet krijgen en de pijnstilling. Ik hou haar lijf en poten vast en mijn vader haar kop en doet de medicatie in haar bek. Echter kreeg ze het spuitje te pakken en beet er kei hard op. Nu is er van een voortand een stukje afgebroken. Dus heeft ze een kortere en een langere tand. Het is wel recht afgebroken dus die tand heeft niet een lang en een kort stukje. Ze eet ook gewoon en lijkt er geen last van te hebben. Moet ik ergens nog op letten?

Het spuitje is helemaal stuk echt gewoon total loss zeg maar. Wat een kracht zit er achter een vlaamse reus!!!!!! Wordt dus ngo beter oppassen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de tand zelf maar niet 'ontzet' is of gespleten of zo, kan het volgens mij geen kwaad. Maar dit is even puur logisch gedacht op basis van wat ik weet van konijnentanden, dus als ik er naast zit dan moet iemand me maar verbeteren.

Maar volgens mij groeit die tand gewoon weer aan (voordeel van konijnentanden). Als hij ver is afgebroken, let er dan alleen op dat de tegenoverliggende tand niet ondertussen te ver doorgroeit, want die wordt nu even niet afgesleten, (snijtanden slijten elkaar af doordat ze precies tegenover elkaar liggen). Maar als het maar een klein stukje is komt dat wel goed als die afgebroken tand weer is aangegroeid tot normale lengte.

Ik heb ooit een nijn gehad die een snijtand had die eerst ontzet was geraakt door een val (waarbij veel later pas bleek dat ze haar kaak gebroken had) en die tand is er later gewoon uitgevallen. Uiteindelijk bleek daar ook een abces onder te zitten en dat is haar uiteindelijk noodlottig geworden.

Dus wel een tip om regelmatig voorzichtig aan de kaak te voelen of je geen verdikking voelt dat een abces zou kunnen zijn. Want die tand heeft aan de basis misschien wel een behoorlijke opdonder gehad. Maar in hoeverre daar een abces uit kan ontstaan weet ik dus niet zeker. Is het enige wat ik kan bedenken waar je verder nog op kan letten.

Maar dat zou je bij een volgend DA bezoek even na kunnen vragen voor de zekerheid.

Als je konijn verder goed eet en drinkt en niet ziek overkomt, dan hoef je alleen maar even te letten op de lengte van de snijtanden tot de afgebroken tand weer helemaal is aangegroeid. Denk ik. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is bijna niet te bekijken in haar bek. Het is een enorm gevecht dus ik probeer het even met rust te laten. Hou goed in de gaten dat ze blijft eten/drinken en elke dag medicatie en dan zie ik toch hoe het gebit zich nu houd. Hopelijk krijgt ze er geen problemen mee. Ze heeft ook wel alles tegen dit jaar hopelijk gaat het volgend jaar zonder problemen een heel jaar goed met haar en uiteraad ook met de rest van de beestenbende hier!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .