Ga naar inhoud

Gedroogde kruiden


Aicha

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje. Vorige week was ik in de Pets Place XL in Rotterdam. Daar hadden ze kleine verpakkingen van gedroogde kruiden.

Ik had ze nog nooit gezien, maar ik heb twee soorten gekocht om uit te proberen; weegbree en paardenbloem.

Mijn konijnen blijken er dol op te zijn. Als ik een bakje vul, is het binnen een kwartier op (ze krijgen ook onbeperkt kruidenhooi, maar op dit spul vliegen ze echt af).

Nu vroeg ik me af, of ik deze kruiden onbeperkt mag geven, of kan mengen met het hooi. Of moet ik dit gematigd geven?

Op de verpakking staat dat het goed is en aanvullend gebruikt kan worden op de voeding, maar ik vertrouw het niet zo, omdat dat ook op de slechte snoepjes staat...

Het volgende staat op de achterkant van de verpakking:

Samenstelling: 95% smalle weegbree, korenbloemen. Ruwe proteine: 13.7%. Ruw vet: 2.4%. Ruwe vezels: 20.8%. Ruwe as: 12.7%. Vocht: 11.5%.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Aicha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zeker niet iets wat je onbeperkt moet geven, het calciumgehalte staat hier niet bij genoemd, maar is vaak behoorlijk hoog. Ik geef zelf wel dagelijks gedroogde kruiden (maar dan een mengeling met een beetje van een stuk of 10 soorten) maar ze krijgen bij mij wel een portie biks die daar op afgestemd is.

Een beetje maakt niet uit hoor, maar als je dagelijks een bakje zou geven, zou ik ook nog eens naar de rest van je voeding kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik weet niet wat voor biks je geeft, maar het gemiddelde konijn krijgt met een "gewone" biks vaak al te veel calcium binnen, of het is op het randje. Dan zou ik dus minder biks gaan geven of geen gedroogde kruiden. Mensen kijken daar nooit naar, als het biks is is het goed toch? Maar dat is ook niet zo, veel goedkope biks zijn o pde lange termijn net zo slecht als een knaagsteen. Ik heb er wél naar gekeken, mijn konijn had z'n blaas vol calcium zitten máár hij at ook geen hooi..... De gedroogde kruiden waren zijn voornaamste bron van vezels. In zijn geval kon het allemaal nét.

Heb er een beetje een tic aan over gehouden, ook voor mijn andere konijnen heb ik zo ongeveer berekend wat zij binnen mogen krijgen.. Aan calcium.. Ik geef Science Selective, met een calcium gehalte van 0,6% en dan geef ik ongeveer 10 gram per kg, met een flinke portie groente bij. Dan wil het prima. Maar als je een biks geeft met 1% calcium er in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie:

Ik geef SS, ong 15 gram per kilo lichaamsgewicht. Ze krijgen gevarieerde groente en een klein beetje fruit. Dagelijks witlof, komkommer, klein stukje wortel, een druif (zonder pit) of aardbei of stukje appel, paprika, tomaat, andijvie. Soms verse peterselie.

Ook krijgen ze 6 verschillende soorten hooi. Gewone hooi en 5 verschillende smaken kruidenhooi. Ze hebben genoeg knaaghout, takken en schors.

Ik vind en hoop dat dit een vrij goed en gevarieerd voedingspatroon is.

En omdat ze dit nu zo lekker vinden wilde ik dit eigenlijk door de hooi mixen. Denk je dat dat wel kan, in combinatie met bovenstaande voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klinkt prima hoor! Een handje door het hooi heen zal ook vast geen probleem zijn. Om even concreet uit te leggen wat het probleem is: Stel jij hebt een dwerg van 1kg. Die heeft een calciumbehoefte van ongeveer 200 mg. Hij krijgt 25 gram biks waar 1% calcium is. Niks te veel, waarschijnlijk zelfs te weinig in bepaalde opzichten, maar reken het maar uit.. Hij krijgt dus 250 mg calcium binnen. Daarnaast krijgt hij ook nog groente en daar zit niet superveel calcium in, jouw konijnen móeten dat er waarschijnlijk zelfs wel bij hebben, hij eet hooi, is ook geen ramp normaal gesproken.. Maar hij zit dus al over zijn calciumbehoefte heen. En dat terwijl de balans zo gauw verstoord is bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook iedere dag gedroogde kruiden. (Ze zijn via www.caviakruiden.nl veel goedkoper te verkrijgen dan in de winkel!!)

En ik geef ze iedere dag een klein bakje kruiden. (meen dat het bakje een doorsnee van 5 cm heeft)en meen me te herrineren dat het ongveer 12 gram is..

Dus als je een handje kruiden iedere dag geeft is dat genoeg.. maar kijk eens op die ene site..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .