Ga naar inhoud

Overstappen op SS?


Kimmuurt

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

eergister ben ik met Kaj voor controle en inentingen bij de dierenarts geweest. Hij was helemaal gezond behalve dat hij een beetje haakjes op zijn kiezen had. Niet heel erg, en zolang hij goed bleef eten was er niks aan de hand. Als die slecht ging eten moest ik aan de bel trekken en zouden ze hem helpen. Nu heb ik wel eens gehoort dat SS voer beter is voor konijnen die haakjes op de kiezen hebben enzo. Is dit waar? Anders ga ik overstappen op SS want ik wil echt het beste. Mijn ouders vinden het ook geen probleem want zolang ik goed voor Kaj zorg, vind mijn vader ook dat die het beste verdient en dat vind ik ook! :) En als jullie verder nog tips hebben, dan hoor ik die graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede voeding speelt een belangrijke rol bij haakjes. Natuurlijk kunnen ook erfelijke afwijkingen een rol spelen, maar met voeding kun je zelf het proces van haakjes vertragen of zorgen dat ze wegblijven.

Ik weet niet wat voor biks je nu geeft, maar SS is sowieso altijd beter. Het heeft een hoog vezelgehalte, laag vetpercentage en laag calciumpercentage. Dit is erg belangrijk voor de gezondheid van je konijn en kan voorkomen dat hij later gezondheidsproblemen krijgt als blaaszand en inderdaad haakjes.

Maar om haakjes weg te krijgen (als ze nog niet zo lang zijn) is het belangrijker om veel hooi en groenten en weinig biks te geven. Van te veel biks heeft je konijn een vol gevoel en eet hij minder hooi/groenten. Terwijl die laatste 2 juist voor het afslijten van de kiezen zorgen.

Weeg je nu je biks al af of geef je op de gok een portie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is we leen goed idee. En dan zou ik eerst eens afwegen hoeveel je nu ongeveer geeft en dan wat minder dan dat geven.

Hoe meer hij moet kauwen, hoe beter. Je moet het zo zien, hij moet misschien wel vijf sprietjes hooi eten, om net zo vol te zijn als van één brokje. Maar op dat brokje hoeft hij amper te kauwen. Dus zorgen dat hij veel gaat eten, veel hooi, groente.. Gras. Gedroogde kruiden misschien. En een hele beperkte portie biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gewone SS en SS Mature (en Junior), SS Mature is voor de wat oudere konijnen (vanaf een jaar of 5 geloof ik, maar dat hangt helemaal van je konijn af eigenlijk) en bevat o.a. meer vezels. Maar waarschijnlijk is de gewone SS prima voor Kaj.

Als je hem straks "weinig" SS geeft, zul je toch meer dan een stukje witlof moeten geven, en dan ook elke dag een flinke portie. Anders komt hij te kort. Je kunt niet iets weg laten zonder dat met wat anders te compenseren. Van groente moet ook meer gegeten worden om hetzelfde binnen te krijgen aan voedingsstoffen en om net zo vol te zitten als van biks, dus dat is ideaal nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je merkt dat wanneer je een onbekende groente toevoegt hij diarree krijgt, kun je die het best achterwege laten of laten nog eens proberen in een kleinere hoeveelheid. Ik heb het echter hier nog nooit meegemaakt dat een konijn diarree kreeg van groeten en ik heb vrij snel opgebouwd.

Oh ja voor de SS geld, tenminste als je een volwassen konijn hebt, een richtlijn van 10-15 gr biks per kg lichaamsgewicht. Je moet dus ook weten hoeveel je konijn weegt en daarop zijn biksbehoefte afstemmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog steeds geen SS voer gehaalt.. Zo ontzettend druk met school. Morgen heb ik tijd! :) Volgens mij worden de haakjes wel erger.. Net drie blaadjes witlof gegeven (ben al aan het opbouwen, sinds eergister ofzo, wel erg voorzich maar oke..) en toen hij het op had zag ik allemaal druppels op de grond liggen, en die lagen er nog niet... Of het moet van de witlof geweest zijn? Maar zo vochtig is dat nou ook weer niet. En er lag ook nog een stukje witlof helemaal nat, denk dus van het kwijl. Moet ik het zolang die goed blijft eten doorgaan of toch maar even de dierenarts bellen en horen wat die er van zegt? Ze zei wel: als die niet meer goed eet of begint te kwijlen moet je weer even langskomen. Tja ik weet het niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zien de snijtanden er uit van je konijn? Draakje heeft ineens moeite met haar snijtanden, ze groeien heel hard en ze slijten op de een of andere manier gewoon niet. Hierdoor heeft ze kleine haakjes op haar kiezen, maar deze worden niet erger gelukkig.

Ik weet niet wat mijn konijnen doordeweeks krijgen, moet ik toch eens gaan navragen, maar als ik thuis ben dan krijgen mijn konijnen vaak een kwart van een krop andijvie, wortelloof, twee stukjes wortel, stukjes komkommer, soms witlof als het in de aanbieding is, ik wil binnenkort ook tomaten gaan geven en ze lopen ook vaak los in de tuin, dus eten ze ook nog wat gras, blaadjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .