Ga naar inhoud

Flappie's olifantstanden


mirjamspd

Aanbevolen berichten

Hallo,

Flappie heeft last van haakjes op haar kiezen,

ze is 4 maanden geleden behandeld (weg laten slijpen)

en nu heeft ze het alweer, ik heb het wat te laat opgemerkt vind ik zelf,

ze eet namelijk nog wel alleen heel langzaam, maar dat deed ze altijd al.

Ik pakte haar een keer op en vond haar zo licht en mager, dus ik wegen,

was ze 300 gram afgevallen! normaal is ze 850 gram en nu was ze 550 gram,

ik dus naar de DA en ja hoor ze had weer haken,

maandag worden ze weggehaald.

ze is heel onstabiel en om haar wat rust te geven zit ze nu apart met onbeperkt voer, ik hou het gewicht bij en ze is al een beetje aangekomen.

mijn DA zegt alleen dat 4 maanden eigenlijk te vroeg is dat de haken dan al terug zijn,

en als het de volgende keer weer zo is, moet ze eigenlijk worden laten ingeslapen..

omdat een narcose heel heftig is, zij ze.

Gelukkig kon Flappie de vorige keer heel goed tegen de narcose,

maar wat is jullie mening hier over?

en hebben jullie nog tips?

ze zit al op SS en timothy hooi.

alle informatie is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat je nu meer biks geeft om haar wat aan te laten komen. Eigenlijk is het bij haakjes beter dat je zo min mogelijk biks geeft en veel hooi en groenten. Daar slijten de kiezen namelijk beter van af.

Ik geef Pico nu Bunny Basics/T, dit is biks met een hoog vezelgehalte (25-29%) en hij moet er ook langer op bijten als de SS. Hij krijgt hier maar 10 gr per dag van voor de rest hooi, groenten en soms wat gedroogde kruiden.

Als je konijn goed tegen de narcose kan, zou ik niet direct overwegen om haar in te laten slapen. Maar het is natuurlijk ook wel stressvol, naar de DA toe en de narcose enzo. Hoe denk je er zelf over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, ik vind het heel moeilijk,

mijn DA vind igg dat het teveel is voor het konijntje..

zelf wil ik natuurlijk het konijntje zo lang mogelijk bij mij houden,

ze kan erg goed tegen autorijden, en is nooit echt stressig, tegen de narcose kon ze de vorige keer ook heel goed,

het klinkt misschien vrekkerig, maar daarbij valt ook nog aan het geld te denken,

want elke 4 maanden zo'n operatie kost ook wel wat :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eigenlijk ook hoor, maar omdat mijn DA dat zei, daarom vraag ik het hier ook even..

Ik wil de opvangen er ook niet mee opzadelen, die zijn ook al genoeg geld kwijt naar mijn idee...

Ik kan haar ook niet zomaar weg doen, ik hou heel veel van haar..

maar opzich zou ze dus best elke 4 maanden kunnen worden geopereerd?

ik gaf haar eigenlijk ook bijna nooit groente, dus als ik ze meer groente zou geven, zou dat ook beter zijn voor de tanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist vooral hooi en groenten.

Nu geef je dus redelijk veel biks, waardoor ze vol zit en geen/weinig hooi en groenten eet waardoor de kiezen minder goed afslijten.

Maarja ze moet nu ook eerst wat aankomen dus dat is lastig.

Ik heb hier wel vaker een verhaal gelezen van mensen die een paar keer per jaar de haakjes weg laten halen. Bij Pico is het in juni voor het laatste gebeurt. Ik weet niet of het ooit eerder bij hem is gedaan omdat hij uit de opvang komt. Dus het is nog even afwachten of hij nu met goed voer, groenten en hooi er vanaf is of toch vaker terug moet.

Heb je wel een KK DA dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Amanda aan, vind het erg heftig om dit konijntje gelijk in te laten slapen. Als ze de vorige keer goed hersteld is van de narcose etc, zou ik het gewoon weer doen. Ik bekijk het zo: Als je haar in laat slapen, is ze dood. Als je haar niet laat helpen of in laat slapen, gaat ze ook dood. Als je de haakjes weg laat halen, kán ze aan de narcose overlijden. Ja, dan is ze ook dood. Ze kan ook gewoon weer vrolijk wakker worden en nog jaren leven.

Als ze echt met veel moeite hersteld van de narcose, heel lang van slag is.. Dan vind ik het een ander verhaal. Maar als het grootste bezwaar is dat ze misschien niet meer wakker wordt uit de narcose, dan zou ik er niet eens over na denken. Natuurlijk moet ze er niet onder lijden, maar jij kent haar, jij kunt dat wel inschatten.

Ja, eens in de zoveel maanden een gebitsbehandeling, hangt wel een prijskaartje aanvast en dat moet je wel op kunnen brengen, daar kan ik natuurlijk niet over beslissen voor jou. Maar dat even buiten beschouwing gelaten dus..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het idd ook geen reden om je konijntje in te laten slapen.

Onze Kobus heeft ook geregeld haken (zijn kiezen staan scheef).

Het 1e jaar dat we hem hadden was er niks aan de hand, daarna om het half jaar en dit jaar was het steeds om de 8 weken.

Nu gaat het alweer een paar maanden goed dus het is ook echt niet te voorspellen hoe snel de haakjes terugkomen.

Ko is al 6 maar is altijd snel weer de oude hoor, heb het idee dat ze er ook wel wat aan wennen.

De juiste voeding kan helpen bij haken maar als de kiezen scheef staan komen ze wel af en toe terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .