Ga naar inhoud

voeden van groot en klein konijntje samen


Snufoverijssel

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een heel klein konijntje ( nhd-tje ) en een wat groter konijn. Die is ongeveer twee keer het andere konijntje.

Nu krijgen ze samen hun voeding, maar er liggen regelmatig bdk ( van de kleine dame ) in het hok en dus krijgt ze teveel voeding binnen. Ze eet ook als een dijker en met een haast niet te kort. Het grotere konijn eet veel minder snel en veel rustiger. Nu ben ik bang dat zij teveel krijgt vanwege de bkd en ben bang dat hij te weinig krijgt.

hoe doen jullie dat?

Toch apart gaan voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's niet echt een antwoord op de vraag hè.. ;)

Ik zou ze deels apart gaan voeren denk ik. Eerst samen laten eten tot de kleine genoeg heeft gegeten en dan de grote nog apart bijvoeren. Misschien kun je ook zorgen dat de kleine wat meer moeite moet doen voor het eten, bijv. door het in het hooi te verstoppen of over de grond te strooien of in een snackbal te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een gedeelte wel dus

Ze is bang dat de nhd teveel krijg

Als ze onder de 7 Maanden is mag ze onbeperkt biks eten

Da's niet echt een antwoord op de vraag hè.. ;)

Ik zou ze deels apart gaan voeren denk ik. Eerst samen laten eten tot de kleine genoeg heeft gegeten en dan de grote nog apart bijvoeren. Misschien kun je ook zorgen dat de kleine wat meer moeite moet doen voor het eten, bijv. door het in het hooi te verstoppen of over de grond te strooien of in een snackbal te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een gedeelte wel dus

Ze is bang dat de nhd teveel krijg

Als ze onder de 7 Maanden is mag ze onbeperkt biks eten

Het probleem is het verschil in formaat van de konijnen. Daar heeft leeftijd niks mee te maken. Het gaat hier ook om twee volwassen konijnen.

En onbeperkt is ook maar relatief, zoals Marjolijn al toelicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide nijnen zijn even oud ( rond 1 jaar ).

Dus dat van onbeperkt biks eten, geldt al niet meer en gebeurt dus niet.

Het gaat er echt om wat het beste is voor beide nijnen, omdat de dame ( kleintje dus ) haar bdk niet opeet en dus teveel krijgt, maar hoe ga ik dat concreet aanpakken. Want wat ik al eerder aangaf is, dat de dame zo snel eet alsof haar leven ervan afhangt, terwijl die grote lobbes zo ontzettend lekker langzaam eet en absoluut geen haast heeft.

Dat de dame teveel kreeg, was me al duidelijk, vanwege de bdk.

Maar de vraag was hoe los ik het eetprobleem van de nijntjes op, zodat ze beide genoeg krijgen en niet de een teveel en de ander misschien te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn antwoord daarop was.. ;)

Ik zou ze deels apart gaan voeren denk ik. Eerst samen laten eten tot de kleine genoeg heeft gegeten en dan de grote nog apart bijvoeren. Misschien kun je ook zorgen dat de kleine wat meer moeite moet doen voor het eten, bijv. door het in het hooi te verstoppen of over de grond te strooien of in een snackbal te doen.

Ik weet niet of je veel groente geeft? Van groente mag je dame zo veel eten als ze wil, dus dan is het minder erg dat ze snel eet. Je zult je ram waarschijnlijk alsnog apart moeten bijvoeren dan, maar wel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het gelezen hoor Dollie, heb ook een snackbal voor haar gekocht vandaag ;-).

Misschien dat er nog andere mensen met bepaalde tips waren, vandaar nogmaals de vraag.

Geloof dat ze vannacht wel de snackbal gevonden hebben...... haha, heel het hok was overhoop gehaald en de snackbal lag ergens achter de wc, wat een enorme rommel gaf. Maar goed, vandaag zullen ze een ander hok krijgen. Vanwege het gestamp 's nachts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een "probleem" wat ik ook heb. Pien is een dwerg, Crimson een grote middenslag. Pien zal best een beetje teveel eten binnenkrijgen en ik denk dat dat per dag misschien ook wel verschilt. Ze eten wel tegelijk en ondanks dat Pien 3 hapjes neemt in de tijd dat Crimson er 1 neemt, denk ik dat de grootte van de happen van Crimson dat wel weer goed maakt. Die neemt veel meer brok in 1 keer in zijn mond.

En daarentegen beweegt Pien ook weer veel meer dan Crimson, dus die verbrandt wat meer. Het is echt een kruidje-roer-me-niet.

Pien is wel een klein beetje mollig aan het worden hoor, maar ze laat geen bdk liggen en is nog steeds heel actief, dus ik maak me niet zoveel zorgen nog.

En voor jou: als je er iets aan wilt doen, is apart voeren denk inderdaad de enige oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .